شناسه خبر:82155
1403/2/16 19:04:56
مدیر امور عشایر استان:

عشایر وارد همدان شدند

مدیر امور عشایر همدان از ورود عشایر به استان خبر داد و گفت: از روز شنبه 15 اردیبهشت‌ماه ورود عشایر به استان همدان آزاد شده است، اما هنوز به بعضی از سامانه‌ها مثل حیدره و امامزاده کوه عشایر وارد نشده‌اند.

جعفر کاویانی‌دلشاد اظهار کرد: بسیاری از مراتع بالادست استان ازجمله حیدره، امامزاده کوه، ارزانفود و غیره پوشیده از برف است و هنوز آماده حضور عشایر نیست و بر همین اساس عشایر در مراتع استان لرستان و ایلام درحال کوچ هستند.

وی با بیان اینکه 700 خانوار عشایر کوچ‌رو وارد استان شدند، تصریح کرد: حدود یک‌هزار و 200 خانوار عشایر کوچ‌رو در استان همدان وجود دارند که تاکنون 700 خانوار وارد استان شدند و مابقی به‌علت بارندگی خوب در استان لرستان و ایلام هستند.

کاویانی‌دلشاد با اشاره به اینکه عشایر استان در 72 سامانه عرفی ساکن می‌شوند، افزود: 90 هزار هکتار معادل 9.5 درصد از مراتع استان در اختیار 470 هزار رأس دام عشایر قرار دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از عشایر استان پروانه چرا ندارند، تأکید کرد: به‌طور قطع باید فکری برای سامان‌دهی عشایر بدون پروانه بشود، به‌طوری‌ که پیشنهاد داده شده مجتمع‌های دامپروری برای اسکان عشایر استان ایجاد شود.

مدیر امور عشایر استان همدان با اشاره به اینکه پیگیر شناسایی زمین جهت ایجاد میدان دام و مجتمع‌های دامپروری برای عشایر هستیم، گفت: با ایجاد مجتمع‌های دامپروری مشکل دام‌های بدون پروانه چرای عشایر به‌طور اساسی حل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه عشایر استان همدان با چهار هزار خانوار هشت دهم درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، بیان کرد: دام عشایر 30 درصد دام سبک استان را به خود اختصاص داده و تولید 20 درصد از گوشت قرمز استان را برعهده دارند.

این مقام مسئول از کمک‌رسانی به عشایر کوچ‌رو در بارندگی روزهای گذشته خبر داد و گفت: روز جمعه چهار خانوار عشایر استان در هنگام کوچ به‌علت بارش باران در محل اسکان موقت خود در منطقه کرزان شهرستان تویسرکان دچار مشکل شدند و تردد آن‌ها غیر ممکن بود که برای کمک‌رسانی به این عشایر سوخت و وسایل اولیه و خوراک ارسال شد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 82155