شناسه خبر:19976
1399/2/1 23:34:04

دین مسیر زندگی بشر را ترسیم و نیازهای مادی و معنوی، جسمی و روانی، دنیوی و اخروی او را در سایه‌سار معارف متعالی خود تأمین کرده است؛ ازجمله این نیاز‌ها سلامتی و امنیت بوده که در لسان معصوم علیه‌السلام در قالب دو نعمت بزرگ خدا بر انسان که غالباً از دید او پنهان و مجهول است، بیان شده: نعمتان مجهولتان الصحه و الامان؛ آری عموماً بشر وقتی غرق در سلامت و عافیت و امنیت است، قدر آن‌ها را نمی‌داند. تا زمانی که گرفتار بیماری و بحران و ناامنی شود، آنگاه متوجه وجود این دو نعمت بزرگ می‌شود که قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید.

از دیدگاه قرآن انسان در رنج و سختی آفریده شده و همیشه شادی او با غم، سلامتی با بیماری، آرامش با ناملایمات و صلح با جنگ قرین و عجین بوده است؛ اما انسان با ایمان، موحد و معتقد به خدا در گذر زمان و در صحنه‌های پُرفرازوفرود زندگی با توکل به خدا و توسل به اولیای الهی، با مشی مجاهدانه و سلوک مؤمنانه در ارتباط خود با معبود یگانه و مخلوق او نقش‌آفرین عرصه‌هاست و اگر دل به آرمان‌های دین خدا دهی، آن‌چنان مسیر روشنی ترسیم می‌کند که انسان حتی بلا، بیماری و بحران‌ها را که در قالب نقمت رخ نشان می‌دهد، با صبر و استقامت و البته جهاد مؤمنانه تبدیل به نعمت می‌کند.

اگرچه از آغاز خلقت بشر با بیماری‌ها و بحران‌ها دست‌به‌گریبان بوده، اما واقعیت این است که صنعتی شدن جوامع و به تبع آن زیاده‌خواهی و فزون‌طلبی انسان، سکر در علم و قدرت، دست‌کاری‌های ناشیانه بشر در طبیعت، ایجاد جنگ‌های خانمان‌سوز نظامی به‌ویژه جنگ جهانی اول و دوم که تقریباً بخش عظیمی از جهان در آتش آن سوخت و قحطی و بیماری‌های فراگیر مثل طاعون و سل که میلیون‌ها انسان را به کام مرگ کشید، همه دست‌پخت تمدن غرب بوده که امروزه در ظاهری جنتلمن و اتوکشیده دم از حقوق بشر می‌زنند.

در گذشته و حال اکثر جنگ‌ها قرین و همراه بیماری‌ها بوده، یا به‌عنوان مقدمه و پیشاهنگ جنگ‌ها و یا به‌عنوان نتایج و تکمیل‌کننده آن؛ جنگ بیولوژیک و بروز ویروس سارس، مرس، ابولا و کرونا نشان از دستان آلوده شیطانی دارد که برای مقاصد شوم خود آن‌ها را به بشر عرضه می‌کند. صرف نظر از طبیعی و یا دست‌ساخته بودن ویروس کرونا، باید اذعان کرد که یکی از اهداف پلید بیگانگان و دشمنان خارجی و داخلی مقابله با دین و انقلاب و نظام برآمده از آن بود، با جو سهمگین روانی و تبلیغاتی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی که خاستگاه فکری انقلاب یعنی قم مقدس و به تبع آن روحانیت معظم و طلاب را و درواقع دین را نشانه گرفته بودند. اما برخلاف میل دشمنان دین، راهبر و مقتدایمان آن‌چنان مردم ولایی و عاشق دین را به میدان آورد که دنیا مات و متحیر از نقش بسیج‌کنندگی دین و رهبر دینی در حوادث سخت و بحرانی طی همه‌گیری این ویروس منحوس شد.

درواقع یک‌بار دیگر مثل دوران دفاع مقدس و حوادثی مثل سیل و زلزله، در این ایام ملت وفادار ایران نقش دین و حرکت مجاهدانه و سلوک مؤمنانه در سایه دین را تجربه کردند. در این عرصه پزشکان، پرستاران، کادر درمانی و بیمارستانی، نیرو‌های مسلح، بسیج همیشه در صحنه، هلال‌احمر، نهاد‌های انقلابی و دولتی، زنان، مردان، شهری و روستایی و همه آحاد مردم در سایه‌سار نخل ولایت و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) صحنه‌های بی‌بدیلی از عشق و دلدادگی خود به اسلام عزیز را نشان دادند.

حضرت آقا در بیانات نیمه شعبان امسال ما را به یک حرکت جهادی مؤمنانه و مواسات کمک و همراهی با برادران دینی فرا خواندند که این حرکت از مساجد و پایگاه‌های بسیج شروع شده و در آستانه ماه مبارک حرکت بزرگی را شاهد خواهیم بود که نظر همه مردمان جهان و آیندگان را به این کار عاشقانه معطوف خواهد کرد. استکبار رسانه‌ای درصدد است به زعم باطل خود، با یک دوگانه‌سازی کاذب، نظام اسلامی را از یک‌سو در مقابل مردم قرار دهد و از دیگر سو حاکمیت را در تصمیم‌گیری‌های کلان خود دچار تردید و انفعال کند. به‌عنوان مثال محدود‌سازی تشرف به مشاهد متبرکه، تعطیلی مراسمات عبادی و دینی مساجد و نماز جمعه و جماعات از این قبیل است؛ چراکه اگر مسئولان امر بدون توجه به تصمیمات ستاد ملی، محدود‌سازی تشرفات را برنمی‌تافتند، متهم به بی‌توجهی به مردم، سلامت آنان و بی‌اعتنایی به حقوق شهروندی می‌شدند و اگر هم محدودیت و توقف را می‌پذیرفتند، با شبهه‌افکنی‌های مختلف و مخدوش کردن تصمیمات نظام مواجه بودند. درواقع استکبار رسانه‌ای دشمن با موج‌سواری بر هر حادثه طبیعی و غیر ‌طبیعی، درصدد تشدید فشار حداکثری بر نظام و مردم و تصفیه‌حساب با انقلاب است.

اما مردم عزیز ما و جهان یک‌بار دیگر نقش دین و معنویت را در بحران کرونا مشاهده کردند. ملت ما با وجود تحریم‌های غیر انسانی دشمنان و فشارهای سخت اقتصادی و تنگناهای به‌وجودآمده، از این ابتلا و امتحان بزرگ الهی سرفراز بیرون آمدند؛ امید که با دعای خیر انسان‌های پاکباخته در روز‌های آخرین شعبان معظم و در آستانه ماه مبارک رمضان، زمینه هم‌نوایی مؤمنانه کنار هم در مساجد و اماکن متبرک مذهبی نصیبمان شود و با درک فیوضات این ماه به‌ویژه شب‌های قدر، تقدیر جهان، مسلمانان و مردم عزیز و شهیدپرور ایران در جهت فلاح و صلاح، عافیت و عاقبت‌به‌خیری رقم بخورد؛ اگر بازهم توفیق حضور در مساجد از ما گرفته شد، در خانه‌هایی که با نماز و ابتهال مؤمنان مهبط فرشتگان خواهد بود، به وظایف دینی و الهی خودمان عمل خواهیم کرد. اِن‌شاءالله

* محمد نباتی

شناسه خبر 19976