شناسه خبر:23447
1399/3/27 00:00:40
به دنبال بازرسی از نانوایی‌ها؛

روزانه 300 کیسه آرد در همدان صرفه‌جویی می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر - آذین رضایی: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: به دنبال اقدامات انجام‌شده در راستای جلوگیری از تخلفات نانوایی‌ها، روزانه 300 کیسه آرد در همدان صرفه‌جویی می‌شود.

چندی پیش موضوع تخلف برخی نانوایی‌ها و فروش میزانی از سهمیه آرد دولتی به‌صورت آزاد به قنادی‌ها و تعدادی از صنایع کیک و کلوچه و خشکه‌پزی‌ها در همدان مطرح شد که نانوایی‌های متخلف به‌جای پخت آرد و عرضه آن به مردم، اقدام به فروش آزاد آرد می‌کردند؛ این موضوع در شورای آرد و نان و ستاد تنظیم بازار استان نیز به‌منظور اجرای راهکارهایی جهت جلوگیری از این تخلفات مطرح شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان هفته گذشته در ستاد تنظیم بازار استان از پالایش بخشی از نانوایی‌ها طی 10 روز و قطع کردن سهمیه اضافه آرد 170 نانوایی در مرحله نخست سخن گفته بود که منجر به صرفه‌جویی روزانه 300 کیسه آرد در همدان می‌شود.

البته این بازرسی‌ها، پالایش نانوایی‌ها و نظارت بر میزان مصرف آرد و پخت نان به مذاق نانوایی‌ها‌ خوش نیامده و نارضایتی آن‌ها را به دنبال داشته است و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر گران شدن نان به این دلیل شنیده می‌شود که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و وضعیت درآمدی مردم، حتی شایعه‌هایی مبنی بر گران شدن نان نیز درست نبوده و موجب ایجاد نگرانی و دغدغه‌ برای مردم می‌شود که باید مسئولان به‌منظور پایان دادن به این شایعات و سامان‌دهی موضوع، ورود کنند.

اما اینکه فروش آزاد آرد دولتی توسط نانوایی‌ها به چه دلیل است و چرا تاکنون برخوردی در این خصوص با متخلفان نشده، خود جای سؤال است و حال که برخورد با واحدهای متخلف در دستور کار بوده، نباید نارضایتی متخلفان مانع از برخورد شود.

به‌منظور شنیدن مشکلات و انتظارات نانوایی‌ها و دلیل این اقدام برخی واحدها، تماس‌های مکرری با رئیس اتحادیه نانوایان استان همدان داشتیم که وی از پاسخگویی در این خصوص به‌دلیل تصمیم گرفته‌شده مبنی بر عدم انجام هرگونه مصاحبه از سوی کمیسیون نظارت، خودداری کرد و در این خصوص با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت‌و‌گو کردیم.

ظاهر پورمجاهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه اقداماتی به‌منظور پیشگیری از تخلف نانوایی‌ها در همدان انجام شده است، اظهار کرد: نتایج پس از بررسی‌ها و شفاف‌سازی از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی به مصوبات سال گذشته در همین راستا اشاره کرد و گفت: در سال 98 چند مصوبه برای سازمان صمت، فرمانداری‌ها و اداره غله در بحث سامان‌دهی حمل‌ونقل آرد، تحویل آرد و پیگیری میزان کیسه آرد مورد نیاز نانوایی‌ها بوده که اقداماتی داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با تأکید بر اینکه بخشی از اقدامات مصوب‌شده سال گذشته انجام شده است، بیان کرد: درنظر داریم مابقی اقدامات پیش‌بینی‌شده در این راستا را نیز امسال در حوزه سامان‌دهی حمل‌ونقل آرد و میزان سهمیه هر نانوایی متناسب با جمعیت اطراف آن، انجام دهیم.

وی به برگزاری چندین جلسه کارگروه آرد و نان اشاره کرد و افزود: از دستگاه‌های متولی نیز در راستای سامان‌دهی حمل‌ونقل آرد و میزان سهمیه هر نانوایی کمک گرفته شده است.

پورمجاهد با بیان اینکه به دنبال اقدامات انجام‌شده در راستای جلوگیری از تخلفات نانوایی‌ها روزانه 300 کیسه آرد صرفه‌جویی داریم، تصریح کرد: این اقدامات ممکن است موجب نارضایتی برخی نانوایی‌ها نیز بشود.

وی با تأکید بر اینکه فردی که سهمیه آرد را پخت نکرده تا به دست مردم نرساند و به غیر بفروشد طبیعتاً از این تصمیمات ناراضی می‌شود، ادامه داد: ما به نارضایتی و ناراحتی فرد متخلف توجه نمی‌کنیم، بلکه به دنبال این هستیم که برای مردم بهترین شرایط را فراهم کنیم تا حقشان به آن‌ها برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان خاطرنشان کرد: تصمیمات گرفته‌شده و اقدامات انجام شده ربطی به گرانی نان نخواهند داشت و افزایش قیمتی در این خصوص نداریم.

اکنون با توجه به آغاز نظارت‌ها بر تخلف عرضه آرد سهمیه دولتی توسط برخی نانوایی‌ها باید نظارت‌ها بر کیفیت نان عرضه‌شده نیز دوچندان شود تا متخلفان به بهانه کم شدن سهمیه به‌دلیل عرضه آزاد، حق مشتریان را ضایع نکرده و به شایعاتی مبنی بر گران شدن نان به‌دلیل کاهش سهمیه، دامن نزنند.

البته اقدامات مؤثر در راستای جلوگیری از تخلف نانوایی‌ها از سال گذشته آغاز شده و این اقدامات در سال جاری ادامه دارد و با تشدید نظارت‌ها در دو بخش سامان‌دهی میزان سهمیه نانوایی‌ها و کیفیت نان، متخلفان باید بدانند همواره رصدها بر بازار و اصناف مختلف به‌منظور جلوگیری از پایمال شدن حقوق مردم در هر مقطعی وجود دارد و با هر میزان تخلف در هر صنفی برخورد خواهد شد.

شناسه خبر 23447