شناسه خبر:27461
1399/6/5 00:04:39

اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌عنوان تنها امکان و فرصت برای تجربه و حضور در دامن عروس زیبای زاگرس(استان ایلام) ازنظر تطابق امکانات، تجهیزات و خدمات با درجه تعیین‌شده برای این اماکن، سامان‌دهی و استانداردسازی می‌شوند.

در حالیکه براساس گزارش‌های دریافتی متناسب نبودن امکانات با عنوان و سطح اقامتگاه‌های بوم‌گردی از موانع جدی، بهره‌مندی علاقه‌مندان اکوتوریسم برای استفاده از این فضاها است، درجه‌بندی این اقامتگاه‌ها و متناسب‌سازی امکانات خدمات این سامانه‌ها با درجه تعیین‌شده، می‌تواند بسیاری از گلایه‌های علاقه‌مندان گردشگری طبیعی را در ایلام رفع کند.

40 واحد اقامتگاه بوم‌گردی در محیط‌های روستایی و عشایری امکان تجربه حضور علاقه‌مندان گردشگری طبیعی را در دامنه‌های زاگرس میانی فراهم کرده است.

برای درجه‌بندی این تعداد اقامتگاه بوم‌گردی استان، لازم است که استانداردها ازنظر تخت، پذیرایی، غذا، بافت بنا و نحوه برخورد پرسنل تعیین شده و پس از آن براساس مستندات موجود، نسبت به تعیین درجه آن‌ها با توجه به کیفیت خدمات اقدام شود.

قیمت خدمات واحدهای اقامتی در سراسر دنیا براساس ستاره تعیین و کیفیت خدمات ارائه‌شده تعیین می‌شود. بنابراین به‌طور قطع اجرای این طرح به ارتقای کیفیت و رضایت مشتریان منجر خواهد شد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام در این خصوص گفت: درجه‌بندی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان ایلام در دستور کار قرار گرفت.

عبدالمالک شنبه‌زاده افزود: درجه‌بندی این اقامتگاه‌های گردشگری طبیعی، براساس آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر آن‌ها انجام می‌شود.

وی توضیح داد: پس از بازدید کارشناسان معاونت گردشگری و تعیین موارد استانداردسازی و درجه‌بندی، تمامی اقامتگاه‌های بوم‌گردی ملزم به رعایت نرخ ابلاغی بوده و درصورت مشاهده هرگونه تخلف نسبت به ابطال پروانه بهره‌برداری اقدام خواهد شد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام اظهار کرد: این اداره‌کل در حال تدوین نرخ، براساس درجه اقامتگاه‌های بوم‌گردی است و میزان کرایه این اقامتگاه‌ها، متناسب با این درجه‌بندی خواهد بود.

وی گفت: به این ترتیب هر گردشگری که قصد اقامت در یک اقامتگاه بوم‌گردی درجه‌یک را دارد، می‌داند که این مکان باید از چه امکانات و تجهیزاتی برخوردار باشد.

مجموعه‌ای از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و اجتماعی در کنار آثار و محوطه‌های دوران‌های مختلف تاریخی و ماقبل تاریخ استان ایلام را به‌عنوان آلبومی از جاذبه‌های گردشگری بالقوه به‌عنوان مقصد گردشگران مطرح کرده است.

این در حالی است که افزون بر درجه‌بندی به‌نظر می‌رسد، ارائه دوره‌های آموزشی به افراد محلی از ضرورت‌های استانداردسازی ارائه خدمات در حوزه بوم‌گردی روستایی و در حوزه اقامتی در ایلام است، به‌نحوی که مدیران و کارکنان اقامتگاه‌های بوم‌گردی با چگونگی رفتار با گردشگران و راهکارهای معرفی خود در بازار کسب‌وکار آشنا شوند.

مبانی و مفاهیم بوم‌گردی، شناخت صنعت گردشگری، صنایع‌دستی، تسلط بر اقتصاد خرد و کلان اقامتگاه‌ها، آشنایی بیشتر با خانه‌داری و مهمان‌نوازی در قالب صنعت گردشگری، توانمندسازی زنان و پاسداشت زمین، ازجمله عناوین آموزشی است که باید در کنار درجه‌بندی ریالی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در ایلام، انجام و ارائه شود.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 27461