شناسه خبر:29150
1399/7/3 16:02:51

استاندار کرمانشاه با اشاره به فعال بودن 10 پروژه در استان گفت: این 10 پروژه، یک‌هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند و اگر تخصیصی صورت بگیرد، بخشی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده یا تکمیل می‌شود که پروژه‌های ملی برای کرمانشاه بسیار راه‌گشا است.

هوشنگ بازوند روز پنج‌شنبه گذشته در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که با حضور محمدباقر نوبخت؛ معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در استانداری کرمانشاه برگزار شد، افزود:، تکمیل مسیر گیلانغرب به سومار 80 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که می‌تواند گیلانغرب را از بن‌بست نجات داده و صادرات را از روزی 400 کامیون به روزی یک‌هزار کامیون برساند.

تقویت سرعت آب‌رسانی به کرمانشاه، تعیین تکلیف فاضلاب کرمانشاه، تکمیل مسیر گیلانغرب به سومار، تکمیل ورزشگاه 6 هزار نفری آزادی، تکمیل باند دوم هرسین، بیستون و نورآباد، توسعه مرز رسمی شیخ‌صله، تکمیل مسیر بیستون به سنقر، گسترش راه‌آهن کرمانشاه به مرز خسروی، تکمیل باغ‌موزه دفاع مقدس، تکمیل ساختمان پارک علم و فناوری و توسعه زیرساخت‌ها در بازارچه‌های مرزی استان، از پروژه‌هایی بود که استاندار برای تکمیل آن‌ها از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، تقاضای مساعدت و تخصیص اعتبار کرد.

*100 میلیارد تومان برای جمع‌آوری فاضلاب کرمانشاه نیاز است

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به مشکلات تأسیسات فاضلاب شهری کرمانشاه گفت: کرمانشاه تنها مرکز استانی است که فاضلاب آن، تعیین تکلیف نشده و از 9 ورودی به رودخانه قره‌سو ریخته می‌شود.

وی اعتبار موردنیاز برای مسدود کردن این ورودی‌ها را 100 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: رودخانه قره‌سو که می‌توانست فرصتی برای رونق گردشگری استان باشد، امروز به تهدید و نگرانی برای مردم تبدیل شده که باید با تأمین اعتبار بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

*عقب‌افتادگی کرمانشاه از توسعه باید جبران شود

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های ملی زیادی به کرمانشاه تحمیل شده، اظهار کرد: زمانی که کشور روی ریل توسعه قرار داشت، کرمانشاه به‌دلیل جنگ تحمیلی و عملیات مرصاد، هشت‌سال از دیگر استان‌ها عقب افتاد و امروز مردم این استان انتظار دارند که دولت با اعتبارت ویژه‌ای این عقب‌افتادگی را جبران کند.

مقام عالی دولت در کرمانشاه کرونا را یکی دیگر مشکلات اساسی استان دانست و افزود: با وجود اینکه تاکنون 68 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده، اما شرایط اوج‌گیری کرونا در کرمانشاه قابل ‌پیش‌بینی است و باید اعتبارات بیشتری را برای افزایش تجهیزات و سایر اقدامات لازم درنظر گرفته شود.

امهال وام‌های زلزله‌زدگان هم موضوع دیگری بود که استاندار با آقای نوبخت مطرح کرد و گفت: دولت می‌تواند با پرداخت مبلغ 484 میلیارد تومان به بانک مرکزی، دوهزار و 442 میلیارد تومان وام را امهال کند.

بازوند ادامه داد: طبق پیشنهاد وزیر کشور اگر این اقدام ممکن نبود، دولت می‌تواند با پرداخت مبلغ 154 میلیارد تومان به بانک مرکزی وام‌های منازل تخریب‌شده را امهال کند، اما پیشنهاد ما این است با توجه به اینکه کرونا وضعیت معیشتی مردم آن منطقه را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است، همه وام‌ها امهال شود.

شناسه خبر 29150