شناسه خبر:34286
1399/10/6 11:25:24
فناوران همدانی دیجیتال را به خدمت کشاورزی درآوردند

شرکت مزرعه هوشمند ایرانیان، فناور برتر سال 99 همدان

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: شرکت فناور مزرعه هوشمند ایرانیان با تعریف سامانه‌ای کشاورزان و درعین‌حال صاحبان ماشین‌آلات کشاورزی را مرتبط کرده‌اند

مخابرات و دیجیتال در بخش‌های مختلف اقتصاد باعث دگرگونی‌هایی شده است؛ این در حالی است که صنعت کشاورزی از این قاعده مستثنی نخواهد بود، از طرفی به گفته سازمان خوار‌و‌بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تا سال 2050 جمعیت جهان 34 درصد بالاتر از جمعیت کنونی، یعنی حدود 9,1 میلیارد نفر می‌رسد، همچنین این سازمان اشاره می‌کند که برای تغذیه این میزان جمعیت، باید مواد غذایی 70 درصد افزایش یابد.

بنا به اعلام سازمان ملل متحد، تقریباً بخشی از این افزایش جمعیت در کشورهای درحال‌توسعه، شامل ایران روی می‌دهد بااین‌حال، مسئله تغذیه این جمعیت رو به رشد با تغییرات آب و هوایی که تأثیر منفی بر امنیت غذایی داشته تشدید شده است و علاوه بر این موانع بسیار دیگر پیش‌روی خرده مالکان اراضی کشاورزی وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به عدم دسترسی آن‌ها به تجهیزات و ماشین‌آلات روز اشاره کرد.

دراین‌بین در سطح بین‌المللی با استفاده از پتانسیل‌های مخابراتی توانسته‌اند کشاورزی هوشمند را مطرح و از آن بهره‌مند شوند خوشبختانه گویی تعدادی از نخبگان همدانی نیز در شرکت مزرعه هوشمند ایرانیان به‌عنوان شرکت فناور اخیراً گام‌هایی را در عرصه برداشته‌اند و درعین‌حال به‌عنوان فناور برتر در سال 99 نیز انتخاب شده‌اند بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با مدیر عامل این شرکت گفتگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

بهروز محمودی بابیان اینکه امروزه اهمیت استفاده از ماشین‌آلات مدرن در کشاورزی برای افزایش بهره‌وری نهاده‌های کشاورزی همچون بذر، کود، آب، نیروی کار، زمان ثابت و بسیار ضروری شناخته‌شده است گفت: علیرغم مزایای مکانیزاسیون، هزینه و دسترسی‌پذیری و کیفیت ارائه خدمات مانع اصلی پذیرش گسترده آن در کشورها، به‌ویژه در بین کشاورزان با اراضی زراعی کوچک در کشور ماست.

وی با تأکید بر اینکه با یکپارچه‌سازی درخواست‌های کشاورزان از طریق طراحی یک پلتفرم و نرم‌افزار در منطقه و تبدیل آن به درخواست‌های بزرگ کشاورزان از امکانات موجود در منطقه حداکثر استفاده و از سوی دیگر به امکانات موجود در منطقه خود اکتفا نکرده و از ماشین‌آلات پیشرفته خارج از منطقه خود نیز بهره‌مند می‌شوند گفت: علاوه بر این یکپارچه شدن سفارش‌ها قدرت چانه‌زنی کشاورزان را افزایش داده تا هزینه‌های پرداختیشان نیز مقرون به‌صرفه‌تر ‌شود.

مدیرعامل شرکت مزرعه هوشمند ایرانیان با اشاره به اینکه شرکت مزرعه هوشمند ایرانیان با نام تجاری آسان‌زراعت در سال 1398 با فعالیت پنج نفر شروع به کارکرده است اذعان کرد: ما در آسان‌زراعت بر اساس خدمات اینترنتی برآنیم تا زندگی کاری کشاورزان و مالکان ماشین‌آلات کشاورزی را آسان‌تر کنیم.

محمودی افزود: درواقع آسان‌زراعت راهی برای گسترش دسترسی آسان کشاورزان به ماشین‌آلات در پهنه سرزمینی بوده تا خدمات موردنیاز خود را در زمان لازم با بالاترین کیفیت و هزینه‌های کمتر دریافت کنند و از سوی دیگر مالکان ماشین‌آلات کشاورزی با دسترسی به بازار بزرگ‌تر درآمدهای بیشتری را می‌توانند کسب نمایند.

وی با اشاره به اینکه مجموعه آسان‌زراعت با بهره‌گیری از فناوری‌ها و نرم‌افزار‌های طراحی‌شده، در تلاش است دغدغه دسترسی کشاورزان به ماشین‌آلات کشاورزی را از یک دسترسی محلی به دسترسی منطقه‌ای و گاهی ملی گسترش دهد اظهار کرد: این امر موجب می‌شود کشاورزان به ماشین‌آلات نوین و باکیفیت دسترسی داشته و علاوه بر آن در تلاشیم هزینه‌های کشاورزان را نیز در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی کاهش دهیم.

وی تأکید کرد: همچنین مجموعه آسان زراعت به‌دنبال ایجاد شبکه‌ای‌ است تا بر آن اساس مالکان ماشین‌آلات میزان بیشتری از اراضی را تحت پوشش داشته باشند تا بر آن اساس درآمد سالیانه آن‌ها بیش‌ازپیش شود.

مدیرعامل شرکت مزرعه هوشمند ایرانیان با اشاره به اینکه یقیناً جلب رضایت مشتری اصلی‌ترین محرک برای موفقیت است اذعان کرد: این مجموعه به‌طور پیوسته در تلاش است در زمینه‌های فعالیت خود رضایت مشتریان را با اتکا به توانمندی، دانش و پشتکار مجموعه شایسته خود تأمین کند که این مهم والاترین ارزش زیربنایی، این شرکت به‌حساب می‌آید.

محمودی با اشاره به اینکه سامانه هوشمند درخواست ماشین‌آلات کشاورزی (کمباین و تراکتور)، پل ارتباطی میان کاربران کشاورز، کاربران مالک ماشین‌آلات و رابطین منطقه‌ای است، عنوان کرد: این سامانه راهکاری مطمئن، سریع و آسان برای درخواست کمباین به شمار می‌رود لذا به همین منظور سه نرم‌افزار برای کشاورزان، مالکین ماشین‌آلات، مالکین کمباین و رابطین مستقر در منطقه طراحی‌شده است.

وی در خصوص نحوه فعالیت این سامانه نیز، گفت: با درخواست کمباین از سوی کشاورزان رابطین فعالیت خود را جهت جمع‌بندی سفارش‌ها برای رسیدن به حداقل میزان درخواست کمباین شروع می‌کنند و سفارش‌های کشاورزان را یکپارچه کرده و درخواست کمباین را ثبت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت مزرعه هوشمند ایرانیان ادامه داد: علاوه بر اینکه رابطین بر اساس خواسته کشاورزان می‌توانند انواع کمباین سنگین، نیمه سنگین یا متوسط برای خدمات موردنیاز برداشت، با کاهکوب و بدون کاهکوب را ثبت و بر اساس نزدیکی فاصله و یا هزینه درخواستی مالک کمباین، هماهنگی‌ها را برای ارائه خدمات در تاریخ مشخص انجام دهند.

محمودی با اشاره به اینکه آسان‌زراعت این امکان را فراهم کرده است که کشاورزان از راه دور و با استفاده از گوشی‌های همراه خود ماشین‌آلات کشاورزی موردنیاز را برای بازه زمانی مشخص هماهنگ و خدمات را بر اساس فاکتور‌های از پیش مشخص‌شده دریافت کنند خاطرنشان کرد: امروزه با بالا رفتن قیمت ماشین‌ها و ادوات کشاورزی، مالکان آن سرمایه بسیاری را در قالب ماشین‌ها و ادوات کشاورزی به کار گرفته‌اند که طبیعتاً انتظار می‌رود به نسبت سرمایه‌گذاری‌شان بتوانند با ارائه خدمات به کشاورزان، درآمد کسب کند اما طی این سال‌ها سطح زمین‌های کشاورزی به مقدار ثابتی بوده است. پس راهکار عملی برای کسب درآمد بیشتر برای مالکان ماشین‌ها و ادوات کشاورزی، توسعه بازار کار است.

وی با تأکید بر اینکه سامانه هوشمند درخواست ماشین‌ها و ادوات کشاورزی، راهکار عملی جهت توسعه بازار کار برای مالکان ماشین‌ها و ادوات کشاورزی است عنوان کرد: این پلتفرم با معرفی مالکان، ماشین‌ها و ادوات کشاورزی در نرم افزارهای خود، درواقع فاصله ارتباطی بین مالکان و کشاورزان را کوتاه و زمان ارائه خدمات را برای مالکان ماشین‌آلات مدیریت می‌کند.

مدیرعامل شرکت مزرعه هوشمند ایرانیان با اشاره به اینکه این شرکت به‌عنوان نخستین شرکت در کشور و حتی در منطقه وارد عرصه تعریف چنین پلتفرم‌های شده است گفت: ثبت اطلاعات ماشین‌ها و ادوات کشاورزی مالکان ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، در نرم‌افزار مخصوص مالکان ماشین‌آلات که توسط آسان‌زراعت طراحی‌شده، اطلاعات ماشین و ادوات خود را ثبت می‌کنند تا دسترسی به آن‌ها آسان شود، علاوه بر مدیریت دسترسی‌پذیری، می‌توانند ناوگان ماشین‌آلات خود را نیز در پهنه سرزمینی کنترل کنند.

محمودی با تأکید بر اینکه این پلتفرم امکان برگزاری نمایشگاه ماشین‌ها و ادوات کشاورزی را نیز برای دارندگان این ماشین‌آلات فراهم کرده است تصریح کرد: مالکان ماشین‌ها و ادوات کشاورزی، ممکن است ادوات و متصل شونده‌های زیادی در مجموعه خود داشته باشند و نتوانند همه آن‌ها را در معرض دید کشاورزان بگذارند و یا برای هر یک توضیحات کاملی برای تک‌تک مراجعه‌کننده‌ها و یا تماس‌گیرنده‌ها بدهند بنابراین فضای کار آسان‌زراعت این امکان را فراهم کرده که مالکان هر تعداد ماشین و ادوات کشاورزی در مجموعه خود دارند را ثبت و برای هر یک از خدمات قیمت مشخص اعلام کنند.

وی ادامه داد: علاوه براین مالکان در این نرم‌افزار به مناسبت‌های مختلف و بنا به شرایط منطقه و زمین‌های کشاورزی که پیشنهاد می‌شود، می‌توانند تخفیف‌های متعدد و یا شروطی را تعریف کنند.

وی با بین اینکه کشاورزان و یا رابطان منطقه‌ای با استفاده از نرم‌افزار آسان‌زراعت زمین‌های خود را ثبت و بر‌اساس آن برای هر یک از ماشین‌ها و ادوات کشاورزی، متناسب با خدمات موردنیاز خود، سفارش ثبت می‌کنند و همان‌طور که عنوان شد برای سفارش خود محدوده زمانی مشخص می‌کنند اذعان کرد: این فرایند به‌گونه‌ای طراحی‌شده که مالک ماشین‌آلات نیز بر اساس میزان سفارش‌ها ارجاع داده‌شده به آن، بتواند در موردپذیرش و یا عدم پذیرش سفارش تصمیم‌گیری کند.

مدیرعامل شرکت مزرعه هوشمند ایرانیان بابیان اینکه این شرکت در تلاش است همه مراحل ثبت درخواست از سوی کشاورز و پذیرش آن از سوی مالک ماشین‌آلات به‌صورت واضح و به‌دور از ابهام باشد ابراز کرد: برای هر سفارش اطلاعاتی چون سفارش‌دهنده، وسعت زمین‌های زراعی، نوع کشت (آبی یا دیم)، نمایش زمین زراعی بر روی نقشه، اطلاعات تماس کشاورز سفارش‌دهنده و غیره نمایش داده می‌شود بنابراین مالکین ماشین‌های کشاورزی با اطلاعات کامل می‌توانند برای پذیرش و یا عدم پذیرش سفارش تصمیم بگیرند.

محمودی با اشاره به اینکه درحال‌ حاضر اصلی‌ترین مشکل ما عدم اطلاع از بهره‌برداران کشاورزی بازمی‌گردد گفت: تاکنون بارها این مسئله را از اداره کل جهاد کشاورزی خواستار شدیم اما متأسفانه همکاری لازم را با ما نداشته و این اطلاعات را در اختیار ما قرار نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر همکاران بنده با توجه به شرایط کرونا و محدودیت در ایجاد اجتماع با حضور در تک‌تک روستا و حضور چندروزه در آن به‌دنبال ثبت‌نام از کشاورزان خرده‌پا در روستاها هستند که تمایل به استفاده از نرم‌افزار دارند این در حالی است که حضور چند روزه در هر روستا هزینه فراوانی را برای این شرکت به بار آورده است.

مدیرعامل شرکت مزرعه هوشمند ایرانیان با تأکید بر اینکه یقیناً اصلی‌ترین دلیل برای انتخاب این شرکت به‌عنوان شرکت برتر فناور در استان به بکر بودن ایده بازمی‌گردد گفت: خوشبختانه تاکنون حمایت لازم را از پارک علم‌و‌فناوری استان دریافت کرده‌ایم و حتی قول مساعد برای ارائه تسهیلات نیز به ما داده‌شده است.

محمودی بابیان اینکه یکی دیگر از مباحثی که این شرکت با آن دسته و پنجه نرم می‌کند این است که به دلیل بکر بودن ایده هنوز دستگاه مسئول صدور مجوز فعالیت برای ما مشخص نیست اظهار کرد: بارها برای اخذ مجوز به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کردیم اما آن‌ها با این بیان که تاکنون سابقه صدر مجوز برای چنین شرکتی را در قالب این دستگاه نداشته‌اند از این امر امتناع می‌کند بنابراین یکی از دغدغه‌های ما مشخص شدن دستگاه صدور مجوز است.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد ازآنجایی‌که بخش اعظمی از اراضی کشاورزی استان همدان خرد بوده و درعین‌حال توانایی کشاورزان روستایی به لحاظ مالی کفاف تأمین و خرید ماشین‌آلات کشاورزی را نمی‌دهد انتظار می‌رود مدیران مرتبط با این بخش و به‌خصوص سازمان جهاد کشاورزی همراهی و همکاری مناسبی را با این فناوران در راستای عملیاتی کردن ایده و طرح داشته باشند زیرا این مهم یقیناً در بهره‌وری بیشتر مزارع و درعین‌حال آرامش خاطر اغلب بهره‌برداران به‌عنوان قشر زحمتکش روستایی تأثیرگذار خواهد بود.

شناسه خبر 34286