شناسه خبر:35180
1399/10/22 11:39:13

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که موردتوجه بسیاری از محققان و گردشگران در جهان واقع شده است. از مهم‌ترین تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست می‌توان به توسعه پایدار محیط‌زیست، اشتغال‌زایی و شناسایی پتانسیل‌های موجود در طبیعت اشاره کرد.

     تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست

آیا شما نیز به‌دنبال تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست هستید؟ آیا می‌دانید تأثیرات مثبت و منفی بوم‌گردی بر محیط‌زیست می‌تواند کدام باشد؟ آیا از آثار مثبت و منفی بوم‌گردی بر محیط‌زیست اطلاع دارید؟ از شما دعوت می‌شود که ما را تا پایان مقاله پیش روی خود همراهی کرده و اطلاعات بسیار مناسبی را در این خصوص به دست بیاورید.

بوم‌گردی یا اکوتوریسم یکی از مهم‌ترین رویکردهای صنعت گردشگری به شمار می‌آید که در این بخش از گردشگری، توریست‌ها به‌دنبال بازدید از مناطقی‌اند که دست‌نخورده و بکر بوده و دارای زیبایی‌های منحصربه‌فردی هستند. از دهه 80 تا به اکنون، میلیون‌ها گردشگر طرفدار محیط‌زیست این رویکرد را دنبال کرده و قصد دارند تا با رعایت کردن اهداف بوم‌گردی بتوانند از زیباترین مناطق جهان نیز بازدید داشته باشند. تمرکز بوم‌گردی بر روی محیط طبیعی با دوام، رشد شخصیتی و مسئولیت اجتماعی در سفر می‌باشد که بسیاری از گردشگران و توریست‌های بوم‌گردی نیز به این موارد بسیار توجه داشته و آن‌ها را دنبال می‌کنند. امروزه اجلاس و اجلاس‌های بسیار زیادی در زمینه بوم‌گردی، در سراسر جهان برگزار می‌شود و محققان و پژوهشگران بسیار زیادی، مقالات گوناگونی را در این زمینه به چاپ رسانده‌اند. در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست و نقش گردشگران در بوم‌گردی توضیحاتی بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم.

     تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست

یکی از مهم‌ترین اهداف بوم‌گردی، حفظ منابع محیط‌زیست می‌باشد که همین امر سبب شده است تا بسیاری از افراد به‌دنبال تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست باشند تا بتوانند به‌راحتی، یکی از اهداف بوم‌گردی را دنبال کنند. بوم‌گردی رابطه بسیار تنگاتنگ و مستقیمی را با محیط‌زیست دارد به‌طوری‌که بسیاری از گردشگران و توریست‌های این حوزه با این رابطه آشنا بوده و سعی بر آن دارند تا در حد امکان به تمام نکات مربوط به تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست توجه داشته باشند. کشف مناطق بکر و دست‌نخورده و گذراندن لحظات بی‌نظیر در این مناطق می‌تواند توجه بسیاری از گردشگران را به‌سوی خود جذب کند. از مهم‌ترین تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست می‌توان به آثار منفی و مثبت آن اشاره کرد که بی‌شک با رعایت بیشتر نکات مثبت و دوری از نکات منفی می‌توان سهم خود را در حفظ و توسعه پایدار محیط‌زیست اعمال کرد. بسیاری از محققان یکی از مهم‌ترین تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست را شناخت مناطق جدید معرفی می‌کنند چراکه در این صورت می‌توان جاده‌ای همراه برای این مناطق هموار کرد و باعث رشد و توسعه این مناطق نیز شد. مردم محلی مناطق بوم‌گردی نیز می‌توانند با استفاده از آثار فرهنگی خود، به رشد اقتصادی خود کمک کرده و معیشت بسیار خوبی را داشته باشند.

     تأثیرات مثبت بوم‌گردی بر محیط‌زیست

همان‌طور که در بخش قبلی نیز به این امر اشاره شد، تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین موضوعات موردتوجه بسیاری از افراد می‌باشد به‌طوری‌که در این بخش از مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد مثبت‌ترین تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست توضیحاتی را به حضورتان ارائه دهیم. از مثبت‌ترین تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-گسترش و تبلیغ فرهنگ زیست‌محیطی در میان توریست‌ها و مردم محلی

-توسعه محل فعالیت‌های گردشگران

-قابلیت ایجاد بهترین زمینه برای اشتغال مردم محلی

-تدوین استراتژی‌های بسیار بلند در زمینه حفظ محیط‌زیست

-معرفی و آشنایی عموم مردم جهان با مناطق دور افتاده و ناشناخته

-افزایش درآمد ناخالص ملی

-حفظ منابع طبیعی زیست‌محیطی برای نسل‌های آینده

-شناسایی با پتانسیل‌های جدید در محیطی زیست

گردشگران و توریست‌ها نیز می‌توانند با آشنایی دقیق از تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست، گام مؤثری را برای حفظ محیط‌زیست بردارند و نقش خود را در این حوزه ایفا کنند.

تأثیرات منفی بوم‌گردی بر محیط‌زیست

توجه داشته باشید که هر آیتمی در صنعت گردشگری علاوه بر داشتن تأثیرات مثبت، می‌تواند تأثیرات منفی را نیز به‌دنبال داشته باشد. این امر خصلت هر مواد طبیعی در جهان نیز می‌باشد که دارای دو خصلت یا دو ویژگی مثبت و منفی بوده و بایستی برای شناخت صحیح آن‌ها با هر خصلت آن آشنایی پیدا کرد. در بحث تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست می‌توان به برخی از آثار منفی آن نیز اشاره کرد که قطعاً، تأثیرات منفی بوم‌گردی بر طبیعت بیشتر از آثار مثبت آن برای بسیاری از محققان اهمیت بالای را داشته باشد. از مهم‌ترین و منفی‌ترین تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-نابودی و از بین بردن حیات‌وحشی و گونه‌های مختلف گیاهی

-افزایش میزان آلودگی‌های هوا و صوتی در محیط

-ساخت‌وسازهای بسیار بی‌رویه در پیرامون مراکز گردشگری و بوم‌گردی جدید

-نابودی گیاهان، بوته و آتش‌سوزی‌های بسیار زیاد در جنگل‌ها

-تخریب و از بین بردن محیط‌زیست با پیاده‌رویی در مراتع و بیشه‌زارها

توجه داشته باشید که تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست امروزه در کشور ما نیز دارای اهمیت بالایی بوده و مسئولان صنعت گردشگری سعی بر آن دارند تا رویکردهای بسیار جدیدی از تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست را ارائه دهند و با ایجاد بستر مناسب و آگاهی‌سازی گردشگران و مردم محلی در این حوزه، سبب افزایش تأثیرات مثبت بوم‌گردی بر محیط‌زیست و کاهش اثرات منفی آن باشند. گردشگران نیز می‌توانند برای آگاهی از تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست مقاله‌های مختلف در این زمینه را موردمطالعه قرار داده و نتیجه‌گیری‌های لازم را از این پژوهش‌ها به دست بیاورند.

     نقش گردشگران در تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست

بی‌شک نقش گردشگران و توریست‌ها در تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست انکارناپذیر بوده و سهم بسیار زیاد موفقیت بوم‌گردی را توریست‌ها ایفا می‌کنند.

توجه داشته باشید که تدوین استراتژی‌ها در زمینه تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست فقط بر روی کاغذ کفایت نداشته است بلکه بایستی در میدان عمل نیز تمام این بندها موردتوجه و عمل واقع شود. به همین جهت گردشگران و توریست‌ها بایستی نسبت به تأثیر بوم‌گردی بر محیط‌زیست آگاهی لازم را داشته باشند تا بتوانند با حفظ محیط‌زیست خود، بهترین سفر و گردشگری را نیز تجربه کنند.

شناسه خبر 35180