شناسه خبر:37476
1399/12/13 10:11:15

سپهرغرب، گروه خبر: پروژه خط انتقال آب شهر بدره پس از پنج سال کماکان به دلایلی ازجمله نبود اعتبار و بی‌توجهی مسئولین روبان افتتاح را ندیده و به بهره‌برداری نرسیده است.

طرح آب‌رسانی به شهرستان بدره که کلنگ احداث آن با هدف رفع مشکلات آب میان‌مدت مردم این شهرستان و همچنین تأمین آب بخش صنعت و روستاهای اطراف به زمین زده شد، حکایتی طولانی و تکراری دارد؛ چراکه بعد از گذشت پنج سال کماکان به بهره‌برداری نرسیده است.

با وجود آنکه این پروژه اهمیت بالایی در تأمین آب شرب مردم شهرستان بدره دارد، مدت‌ها است که هیچ‌گونه فعالیتی برای پیشبرد فیزیکی آن صورت نمی‌گیرد و همین امر نگرانی مردم این شهرستان را جهت تأمین آب و بهداشت آن به‌خصوص در روستاها افزایش داده است.

به گفته‌ کارشناسان تأمین آب آشامیدنی روستاییان و انجام عملیات آب‌رسانی به‌صورت مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است؛ به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت، تأمین زیرساخت‌های جمعیت روستایی به‌ویژه تأمین آب شرب و بهداشتی روستاییان کشور است.

خط انتقال آب یکی از بهترین راهکارها برای تأمین آب در مناطق مختلف و حفظ بهداشت آن بوده که در ادامه با انتقال آب به مناطقی که کمبود آب دارند، می‌توان از مشکلات جدی و پیامدهای ناگواری که به دنبال دارند، جلوگیری کرد.

      وجود اختلافات بین کارفرما و پیمانکار

به گفته‌ جمعی از اهالی شهرستان طرح آب‌رسانی به بدره به‌علت رفع مشکل کمبود آب و بهداشت آن به‌ویژه در روستاها صورت گرفت که به‌علت اختلافاتی که بین کارفرما و پیمانکار به‌وجود آمد، تعطیل و نیمه‌کاره رها شده است.

طرح آب‌رسانی به شهر بدره از سال 94 شامل یک حلقه چاه، یک باب مخزن 200 متر مکعبی سر چاهی، حدود هشت کیلومتر خط انتقال با لوله به قطر 200 میلی متر فولادی است.

در این طرح با حفر و تجهیز چاه در روستای جابر (که حدود 40 لیتر در ثانیه آبدهی دارد) آب استحصالی با خط انتقالی به طول هفت کیلومتر با لوله‌ای به قطر 200 میلی‌متر، به ایستگاه پمپاژ کلم و از آنجا نیز با خط انتقالی به طول یک‌هزار و 100 متر، آب به مخزن شهرک ولیعصر منتقل می‌شود.

      پروژه کماکان به بهره‌برداری نرسیده است

افشین مظاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام سال گذشته در این خصوص بیان کرد: پیشرفت فیزیکی 90 درصد خط انتقال بدره حاصل شده ‌و مخزن، ایستگاه پمپاژ و سه هزار و 500 متر از خط انتقال و همچنین یک‌هزار و 100 متر حد فاصل ایستگاه کلم تا مخزن شهرک ولیعصر تکمیل و عملیات سه هزار و 500 متر خط انتقال باقی‌مانده نیز درحال اجرا است و این درحالی بوده که کماکان این پروژه به بهره‌برداری نرسیده است.

      بدره درخصوص کمبود آب مشکل جدی ندارد

فرماندار بدره گفت: هم‌اکنون شهرستان بدره درخصوص کمبود آب مشکل جدی ندارد و پروژه انتقال خط آب به شهرستان بدره به‌علت پیش‌بینی و جلوگیری از مشکلات احتمالی کمبود آب در بلندمدت احداث شده است.

یونس آزادی افزود: علت عدم فعالیت پروژه آب‌رسانی به بدره در گذشته اختلافاتی بین نیروی کار بوده که این اختلافات حل شده و هم‎‌اکنون کمبود اعتبار علت اصلی عدم پیشرفت این پروژه بوده و تاکنون نیز بیش از 11 میلیارد اعتبار به آن اختصاص داده شده است.

فرماندار بدره تصریح کرد: طرح انتقال خط آب به شهرستان بدره در دو سه ماه آینده تکمیل می‌شود و به مرحله افتتاح می‌رسد.

طرح آب‌رسانی به شهرستان بدره که چندسال است کلنگ‌زنی شده، به‌دلیل وجود برخی مشکلات نیمه‌کاره رها شده است؛ این طرح به‌دلیل مزایایی که به دنبال دارد، از اهمیت بالایی برای شهرستان بدره برخوردار بوده، اما در ادامه شاهدیم که بی‌توجهی به این مهم موجب افزایش نگرانی‌های ساکنان این شهرستان جهت کمبود آب شده است.

شناسه خبر 37476