شناسه خبر:39617
1400/2/2 10:10:41

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش: با شیوع ویروس کرونا و شروع آن از ووهان چین، در یک‌سال گذشته مشکلات زیادی برای زنان آسیایی و شرقی در آمریکا اتفاق افتاده ‌است تا آنجا که این کشور را برای آن‌ها ناامن کرده‌ است. رسانه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به بهانه یک حادثه تلخ در آتلانتا به این موضوع پرداخت.

چند روز پیش یک فرد مسلح به یک سالن ماساژ در منطقه آتلانتا هجوم برد و به 9 نفر از افراد آنجا تیراندازی کرد که منجر به کشته شدن هشت نفر شد. در میان کشتگان این حادثه 6 زن آسیایی‌تبار حضور داشتند. خبر هولناکی که به سرعت دوباره اوضاع نا‌امن این کشور را برای آسیایی‌های مهاجر این کشور نشان داد. ناامنی که طبق گزارش‌های رسیده بعد از شیوع ویروس کرونا در این کشور اوج گرفته‌است. به گفته پلیس مأمور این پرونده مظنون این حادثه که متهم به قتل است جوان 21 ساله سفیدپوستی است که به پلیس گفته ‌است اعتیاد جنسی دارد اما این تنها حادثه تروریستی علیه آسیایی‌ها در آمریکا در یک‌سال اخیر نبوده ‌است. بلکه گزارش‌ها نشان می‌دهد تعداد حوادث ضد آسیایی و نفرت‌پراکنی‌ها علیه آن‌ها به میزان زیادی بالا رفته‌است. رسانه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی در تاریخ 21 مارس این موضوع را بررسی کرده‌است.

   3800 حادثه گزارش شده برای زنان آسیایی ظرف سه ماه

در این گزارش آمده ‌است: درحالی‌که تحقیقات روی پرونده کشتار در یک مرکز ماساژ در آتلانتا همچنان ادامه دارد اما این حادثه تیراندازی دوباره نشان داد نژادپرستی و تبعیض جنستی علیه‌زنان جزء جدانشدنی از هم هستند و باعث شده زنان را در برابر خشونت و تبعیض جنسیتی آسیپ‌پذیرتر کند.

این تیراندازی‌ها در حالی رخ داده‌است که در یک‌سال گذشته تبعیض و خشونت علیه آسیایی‌ها بسیار رخ داده‌است. طبق نتایج تحقیقات یک مرکز آمریکایی به نام pew از هر 10 آسیایی-آمریکایی سه نفر بیشتر از سایر نژادهای دیگر از زمان شیوع ویروس کرونا مورد تحقیر و تمسخر قرار گرفته‌است. در تحقیقی دیگر از مارس 2020 تا ژوئن 2020 بین 10‌هزار حادثه خشونت بار آمریکایی،سه هزار و 800 حادثه مربوط به نفرت‌پراکنی و خشونت علیه آسیایی-آمریکایی‌ها بوده‌ است که شامل آزارهای لفظی و کلامی تا خشونت و آزارها و تجاوزات جنسی بوده‌ است.

   از تف و سرفه کردن در صورت زنان آسیایی تا تجاوز

فعالان اجتماعی معتقدند این آمارها کمتر از آن چیزی است که واقعاً در حال اتفاق افتادن است. اما ماجرا زمانی بسیار دردناک می‌شود که بدانیم 70درصد این گزارش‌ها مربوط به آزار زنان بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است تنها در یک‌سال گذشته آمریکایی‌‌ها هنگام دیدن زنان آسیایی سرشان فریاد زدند، به آن‌ها لگد زدند یا اینکه سرفه و یا تف کردند و در سطح وسیع‌تر آن‌ها را مورد تعرض قرار دادند و انواع آزار و اذیت‌های مختلف را علیه آن‌ها انجام دادند. آزارهایی همراه با کلمات نفرت‌انگیز و زن‌ستیزانه جنسی بوده است.

   آزارهای خیابانی خاطره مشترک زنان آسیایی در آمریکا

نیویورک تایمز در تکمیل این گزارش سراغ سه تن از زنان آسیایی‌ آمریکایی فعال در این کشور رفت و از آن‌ها درباره این حادثه و احساساتشان پیرامون تبعیض و آزار جنسیتی در این کشور پرسید. مصاحبه‌شوندگان «تینا تیچن؛ رئیس انجمن ضد آزار جنسی»، «مین‌جی‌لی؛ نویسنده» و «سونگ یئون چویمورو؛ مدیر اجرایی مجمع زنان ملی آسیا و اقیانوسیه» هستند.

خانم تی‌چن در بخشی از صحبت‌های خود به سابقه طولانی تبعیض و آزار جنسی زنان آسیایی در آمریکا می‌‌گوید: می‌توانم به یاد بیاورم که در سال 1978 وقتی از دانشگاه بیرون آمدم در خیابان مردی به سمت من آمد و اهانت‌آمیز شلوار خود را پایین کشید و گفت که چهره من او را یاد دختری که در ویتنام با او رابطه داشته می‌اندازد. باید بگویم این اتفاق واقعاً در مرکز شهر شیکاگو افتاد و البته مشابه این اتفاق بازهم برای من اتفاق افتاده است.

من می‌توانم به یاد بیاورم که وقتی جوان بودم، در سال 1978 که از دانشگاه خارج شدم، مردانی بودند که در خیابان به من می‌آمدند، شلوار خود را پایین می‌انداختند و می‌گفتند من دوست دختری را که در ویتنام پشت سر گذاشتند یادآوری کردم. به معنای واقعی کلمه شلوار خود را پایین می‌اندازند و در وسط مرکز شهر شیکاگو شروع به لمس خود می‌کنند و این اتفاق بیش از یک‌بار رخ داده است.

مین‌جین‌لی نیز گفته‌های تیچن را تأیید می‌کند و می‌گوید مشابه این اتفاق برای او نیز افتاده است و بسیار برایش پیش آمده که در خیابان به او دست بزنند و مورد آزار قرار بگیرد.

مین‌جی‌لی نیز ضمن تأیید گفته‌های بقیه می‌گوید که وقتی این داستان‌ها گفته می‌شوند؛ مردم شوکه می‌شوند چون زنان آسیایی اغلب در این‌باره صحبت نمی‌کنند.

نگرانی جوانان آسیایی-آمریکایی بابت حمله به والدین مسنشان به بهانه شیوع کرونا از آسیا

نیویورک‌تایمز چندی قبل هم پیرامون اوج گرفتن نژادپرستی در آمریکا و نفرت‌پراکنی‌ آن‌ها علیه آسیایی‌ها نوشته بود. در این گزارش آمده است که بعد از همه‌گیری ویروس کرونا و بالا گرفتن رفتارهای نژادپرستانه مردم آمریکا نسبت به نژاد‌های آسیایی جوان‌های آمریکایی-آسیایی برای آن‌که از حملات نژادپرستانه و آزارهای جنسی مادرهای مسن‌ و یا سن‌وسال‌دارشان محافظت کنند تمام کارهای آن‌ها را انجام می‌دهند تا آن‌ها حدالامکان از منزل خارج نشوند.

به‌نظر می‌رسد نژادپرستی و حملات وحشیانه علیه آسیایی-آمریکایی‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های مهاجران شرقی این کشور است و موجب اضطراب و عدم احساس امنیت آن‌ها در این کشور شده است.

شناسه خبر 39617