شناسه خبر:43541
1400/4/28 09:15:18

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: فرماندار و شهردار همدان از افق جدید در پیشبرد پروژه میدان‌بار جدید خبر دادند که تحقق آن نیازمند برنامه‌ریزی و اراده فولادی مدیریت شهری است.

از سال 92 به‌دلیل نیاز استان، احداث میدان‌بار جدید از سوی مدیریت شهری دنبال می‌شود و حتی از 22 اردیبهشت‌ماه سال 95 این مهم از طریق قرارداد مشارکتی از سوی شهرداری با سرمایه‌گذار به‌صورت کنسرسیوم پیگیری شده که شواهد با وجود پیگیری‌ها، بیانگر عدم توفیق آن‌چنانی در پیشرفت پروژه است؛ بنابراین از آنجایی ‌که این مهم در فضای اقتصادی و اجتماعی جزء اولویت‌های شهری محسوب می‌شود، بارها روند پیشرفت این پروژه اقتصادی و اجتماعی از سوی روزنامه سپهرغرب از جوانب مختلف و از طریق مدیران مرتبط پیگیری شده است، چراکه پرداختن به موضوعات این‌چنینی تا رسیدن به نتیجه مطلوب، درواقع خواسته مردم و جزء وظایف ذاتی رسانه است؛ حال آنکه اگر به قصه اولیه این پروژه نگاهی داشته باشیم، می‌بینیم مقرر بود پروژه در دو فاز به بهره‌برداری برسد که متأسفانه این امر محقق نشده و میدان میوه و تره‌بار لنگ اقدامات سرمایه‌گذار است؛ با نگاهی به مصاحبه‌های مسئولان شهری طی سال‌های گذشته در این خصوص، اظهارات متفاوتی را مشاهده می‌کنیم که چیزی جز کور‌تر شدن گره مشکلات را نشان نمی‌دهد.

اما اگر برای آگاهی از فرآیند طی‌شده جهت اجرای این پروژه کمی به عقب‌تر برگردیم، سیدمصطفی رسولی شهردار وقت همدان در زمان آغاز اجرای پروژه از هزینه پیش‌بینی‌شده 175 میلیارد تومانی می‌گفت که از این میزان 125 میلیارد تومان سهم سرمایه‌گذار و مابقی سهم شهرداری تعریف شده بود تا این پروژه در زمینی با مساحت 93 هزار مترمربع در بازه زمانی 42 ماهه تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد اما پس از گذشت هشت سال یعنی سال 1400 شاهد خلع ید شدن سرمایه‌گذار بودیم به طوری‌که پس از گذشت نزدیک به یک دهه بدهی هفت میلیارد تومانی به پیمانکار تنها اندوخته این پروژه برای شهر بوده است براین اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا دراین باره گفت‌و‌گویی را با محمدعلی محمدی فرماندار همدان و نیز عباس صوفی شهردار همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

فرماندار همدان با بیان اینکه کنسرسیوم میدان‌بار جدید به دلیل عقب ماندن پروژه از برنامه زمان‌بندی به صلاح‌دید شهردار و شورای اسلامی شهر ماده 48 شد، گفت: براین اساس مدیریت شهری به دنبال پیمانکار جدید است.

محمدعلی محمدی با تأکید براینکه گویا پیمانکار جدید نیز پای کار آمده است و بنده نیز جلسه‌ای با وی داشته‌ام ابراز کرد: در جلسه‌ای که با وی داشتیم انتظارات و خواسته‌ها را مطرح و درعین حال تأکید شد این پروژه می‌بایست در مهلت زمانی خاص و تعیین شده (جدول زمانبندی (CPM) اجرای پروژه) اعلام و تحویل داده شود.

وی با تأکید براینکه پیمانکاری که با وی رایزنی شد بومی است ابراز کرد: با این وجود به ثمر رسیدن این پروژه نیازمند اراده قوی از سوی مدیریت شهری است.

فرماندار همدان با اشاره به اینکه باید این اراده قوی از ابتدای عقد قرارداد، حین اجرا و تا پایاین پروژه به‌صورت جد ازسوی مدیرت شهری وجود داشته باشد اذعان کرد: آنچه مسلم است اینکه پیمانکار قطع به یقین پای کار خواهد آمد اما آنچه مهم است اینکه مدیریت شهری به‌عنوان متولی کار باید این پیمانکار را حمایت و بر کار و فعالیت آن نظارت دقیق داشته باشد.

محمدی با تأکید براینکه درحال حاضر به‌نظر می‌رسد درحال این پیگیری‌ها ازسوی مدیریت شهری به دلیل همزمانی با انتخابات کمرنگ شده بود اظهارکرد: انتظار می‌رود این مهم ازسوی تیم جدید شورای اسلامی شهر همدان به‌صورت جدیدی دنبال شود.

وی با تأکید براینکه این جلسه یک ماه پیش از انتخابات انجام شد، ابراز کرد: درحال حاضر معضل ما با میدان‌بار فعلی است زیرا یقیناً احداث میدان جدید زمان‌بر خواهد بود.

فرماندار همدان با اشاره به اینکه برای ساماندهی و حل مشکل میدان‌بار جدید به همراه دادستان به این مسئله ورود جدی داشتیم عنوان کرد: براین اساس راهکارهایی ارائه و مکان‌هایی مشخص شد تا از فضایی که درحال حاضر در میدان‌بار فعلی ایجاد شده خارج شویم.

محمدی با بیان اینکه البته تغییر قاعدتاً همواره با مقداری مقاومت مواجه می‌شود زیرا برخی منفعت خود را با این تغییرات به خطر افتاده تلقی می‌کنند، اظهارکرد: حتی به محض تحویل میدان‌بار جدید و تعطیل شدن میدان فعلی با مشکلات اجتماعی متعددی روبرو خواهیم بود زیرا برخی همانطور که عنوان شد صرفاً به منافع خود توجه دارند نه حل معضلات شهری.

وی با تأکید براینکه یقیناً این تغییرات برای ما به لحاظ اجتماعی هزینه‌بر خواهد بود تشریح کرد: با این وجود در گام نخست به دنبال آن هستیم که مشکلات میدان فعلی را به‌صورت ریشه‌ای حل کرده و سپس به طور جد به دنبال تحقق میدان‌بار جدید باشیم.

فرماندار همدان با برشمردن برخی مشکلات میدان‌بار فعلی، ابراز کرد: مشکل اساسی ورود خودروهای حامل، تصرف فضای مشاع، توقف خودرو حامل بار و بار فروشی جلو درب حجره‌ها توسط افرادی غیر از حجره‌داران و غیره ازجمله این مشکلات است.

محمدی با تأکید براینکه با ورود جدی بنده و دادستان برای حل این مشکلات ضرب‌الاجل سه ماهه معین شد، خاطرنشان کرد: شهرداری نیز از آنجایی که این کار قاعدتاً درحیطه مسئولیت این نهاد است باید نسبت به پیشبرد آن جدیت داشته باشد، البته شنیده‌ها حاکی از آن است که زمینی را در پشت میدان‌بار به حالت پارکینگ تملک کرده تا خودروهای حامل بار دراین محل متوقف و سپس به نوبت برای تحویل و زدن بار وارد محوطه میدان‌بار شوند تا ایجاد سد معبر و ترافیک در داخل میدان‌بار جلوگیری به عمل آید.

وی با بیان اینکه البته در حین عملیات اجرای در عرصه ساماندهی یقیناً با مباحث دیده نشده مواجه خواهیم شد تشریح کرد: به عنوان مثال درحال حاضر در میدان‌بار فعلی افراد بسیار در قالب حمل‌و‌نقل بار با چرخ، خالی کردن و بار زدن محصولات و غیره امرار معاش می‌کنند که باید برای این دست افراد نیز چاره‌اندیشی کرد زیرا حذف کردن این عده بدون داشتن برنامه مشخص خود مباحث اجتماعی و تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

شهردار همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه درسال 92 زمینی توسط شهرداری برای ساخت میدان‌بار جدید در محل جاده تهران تملک شد و حدود سال‌های 94 یا 95 منطبق با قراردادی در اختیار کنسریوم سرمایه‌گذار برای این مهم قرار گرفت ابراز کرد: علیرغم گذشت چند سال متأسفانه این کنسریوم به تعهدات خود عمل نکرد و شاهد کندی در پیشرفت فیزیکی پروژه بودیم.

عباس صوفی تأکید کرد: طبق مفاد قرارداد به دلیل عدم عمل به تعهد کنسرسیوم در مهلت زمانی تعیین شده برای اجرای پروژه از آنجا که زمین و پروژه به کنسریوم سرمایه‌گذار تحویل داده شده و شهرداری خود راساً امکان بازپس‌گیری زمین و پروژه را نداشت طبق ضوابط تعیین تکلیف پروژه به ارکان قضائی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری و مدیریت شهری بیش ازیک سال است که این مهم را از طریق محاکم قضائی دنبال می‌کند تشریح کرد: براین اساس به محض گرفتن رأی و تحویل گرفتن زمین اقدام به عملیات اجرایی از طریق پیمانکار جدید خواهیم کرد.

شهردار همدان با بیان اینکه به نظر بنده واگذاری این پروژه به سرمایه‌گذار از بدو امر اشتباه بوده و شهرداری خود راساً باید اجرای پروژه را از طریق پیمانکاری دنبال می‌کرد تشریح کرد: از آنجایی که بین جذب سرمایه‌گذار و ادامه کار از طریق گرفتن پیمانکار در پیشبرد پروژه ازسوی شهرداری تفاوت بسیار است یقیناً شهرداری با گرفتن پیمانکار به جای سرمایه‌گذار خود با همفکری با هیئت مدیره میدان‌بار فعلی، پروژه را مدیریت کرده غرفه‌ها را ساخته و در اختیار حجره‌داران قرار خواهد داد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد گرچه اتلاف وقت هشت ساله برای پروژه مؤثر در عرصه اقتصادی و اجتماعی به هیچ وجه با فضای نوسان قیمت مصالح و ملزومات ساختمانی قابل توجیه نیست اما همین که شهرداری به جد به دنبال حل مسئله و ادامه کار از طریق پیمانکار با ترسیم خط مشی قوی است خود یک گام رو به جلو در این پروژه مهم منطقه است زیرا میدان‌بار همدان از گذشته به‌عنوان بار‌اندازی برای استان‌های غربی و حتی مرکزی نقش ایفا کرده و همواره این مرکزیت برای همدان ازسوی این استان به یک اصل مطرح بوده و هست بنابراین انتظار می‌رود همانطور که مدیر ارشد شهرستان عنوان کرد پس از اخذ رأی از مراجع قضائی مبنی بر خلع ید سرمایه‌گذار قبلی اجرای این پروژه از طریق گرفتن پیمانکار قوی با یک اراده فولادی ازسوی مدیریت شهری دنبال شود.

شناسه خبر 43541