شناسه خبر:46360
1400/7/4 09:05:48

سپهرغرب، گروه خبر: دادستان کرمانشاه از تعیین دادیار ویژه دادستان برای نزاع‌های بیمارستانی و به‌منظور صدور احکام قاطع و پیشگیری از بروز حوادث بعدی خبر داد.

شهرام کرمی در نشست پیشگیری از وقوع نزاع‌های مردمی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و پشتیبانی انتظامی از کادر درمان با تأکید بر جلوگیری از کشیده شدن نزاع‌های خیابانی و طایفه‌ای به داخل بیمارستان‌ها، اظهار کرد: درصورت وقوع نزاع و درگیری به‌ویژه در مناطق حاشیه‌نشین و روستایی، فرماندهی انتظامی شهرستان از طریق کلانتری‌ها و پاسگاه‌های مربوطه نسبت به شناسایی کانون‌های نزاع و همچنین پیشگیری از حوادث بعدی اقدام کند تا درگیری‌های ایجادشده به محیط بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و درمانی و درنتیجه بروز مسائل و مشکلات بعدی برای مراجعه‌کنندگان و کادر درمان منتهی نشود.

وی افزود: چنانچه وقوع نزاع‌هایی که با زخمی شدن اشخاصی از طرفین احتمال بروز پیامدهای بعدی آن در محیط بیمارستان‌ها متصور باشد، ریاست پلیس پیشگیری استان و یا فرماندهی انتظامی شهرستان باید علاوه‌بر معمول کردن اقدامات لازم از طریق شناسایی کانون‌های نزاع، نسبت به استقرار نیروهای انتظامی در بیمارستان محل بستری شخص آسیب‌دیده به‌منظور پیشگیری و مقابله با هرگونه نزاع در محیط بیمارستان، مبادرت کنند.

دادستان کرمانشاه ادامه داد: بنابراین درصورت نیاز به بستری افراد در نزاع‌هایی که احتمال ادامه درگیری در محیط بیمارستان محل بستری (معمولاً مرکز آموزشی و درمانی طالقانی) وجود دارد، فرماندهی انتظامی و یا پلیس پیشگیری نسبت به استقرار نیرو اقدام کنند.

وی تصریح کرد: به‌منظور تأمین امنیت بیشتر محیط بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و درمانی و پیشگیری از مسائل و مشکلات بعدی و استفاده از نیروهای مجرب، دانشگاه علوم پزشکی در انعقاد قراردادهای خود به‌منظور تأمین نیروهای حفاظتی، استفاده از مؤسساتی را درنظر بگیرد که توانایی انتظامی مقابله با درگیری‌ها را داشته و به‌نحوی با عملکرد خود بتواند نقش پیشگیرانه را نیز داشته باشد.

کرمی اضافه کرد: همچنین با عنایت به اینکه امروزه با افزایش استفاده از دوربین‌های مداربسته، بخش گسترده‌ای از امنیت بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و درمانی وابسته به سیستم‌های نظارتی است، حراست بیمارستان‌ها باید به‌صورت ویژه بر دوربین‌های مداربسته بیمارستان‌ها نظارت داشته باشند و همچنین از پخش شدن فیلم‌های آن در فضای مجازی جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه تجمع خودرو در درب مرکز آموزشی و درمانی امام علی (ع) با وجود نصب تابلوهای پارک ممنوع مشکلات عدیده‌ای را برای عبورومرور آمبولانس‌ها و کادر درمان ایجاد کرده که گه‌گاه به درگیری و نزاع و بروز مشکلات بعدی منجر می‌شود، فرماندهی راهور شهرستان اقدامات نظارتی را جهت ممنوعیت پارک در درب بیمارستان‌ها و محل‌های پارک ممنوع افزایش داده و ضمن فعال کردن گشت‌های پیاده و سواره، نسبت به برخورد قانونی با متخلفان اقدام کند.

دادستان کرمانشاه افزود: با عنایت به اینکه بیمارستان‌ها محیط‌های شلوغ و پُرترددی بوده که نصب دوربین مداربسته می‌تواند تأثیر بسیاری در جلوگیری از وقوع جرائم و حفط امنیت کارکنان و بیماران داشته باشد، نصب دوربین‌های مداربسته محدود به داخل بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و درمانی نشود و درب‌های ورودی و خروجی تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در سطح شهر کرمانشاه مجهز به دوربین مداربسته شود.

وی تأکید کرد: با عنایت به جمعیت بالای بیماران مراجعه‌کننده به اورژانس بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و درمانی و اهمیت و ضرورت ارائه خدمات با کیفیت اورژانسی و پیشگیری از بروز نزاع و درگیری، باید با استفاده از کارکنان باتجربه و آموزش‌دیده، نحوه صحیح عملکرد کارکنان اورژانس به‌صورت ویژه مورد نظارت قرار گرفته و به این نکته تأکید شود که خدمات‌رسانی به بیماران به‌گونه‌ای باشد که موجب ازدحام جمعیت و نارضایتی مراجعه‌کنندگان نشود.

کرمی در ادامه از تعیین دادیار ویژه دادستان برای نزاع‌های بیمارستانی و به‌منظور صدور احکام قاطع و پیشگیری از بروز حوادث بعدی خبر داد.

وی با بیان اینکه نماینده دادستان نیز در راستای صیانت از حقوق عمومی و نظارت بر وضعیت خدمات‌رسانی بیمارستان‌ها به بیماران و همچنین تأمین امنیت در محیط بیمارستان‌ها نسبت به بازدید مستمر از بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و درمانی اقدام می‌کند، افزود: همچنین دادستان استان موضوع لزوم ضابط قضائی بودن نگهبانان بیمارستان‌ها را طی مکاتبه‌ای به دادستان کل کشور اعلام می‌کند تا در این خصوص تصمیمات مقتضی و مورد صلاحدید گرفته شود.

شناسه خبر 46360