شناسه خبر:46539
1400/7/10 09:20:14

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل بهزیستی استان مرکزی از حمایت چهار هزار و 874 معلول ناشنوا در استان خبر داد.

زهرا امینی اظهار کرد: درحال حاضر تعداد افراد دارای معلولیت ناشنوایی و کم‌شنوایی زیر پوشش این اداره کل چهار هزار و 874 نفر است که از خدمات آموزشی توانبخشی سازمان بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: معلولیت شنوایی، معلولیتی پنهان و دارای تأثیرات گسترده بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است و هرچه سن بروز آسیب شنوایی پایین‌تر باشد، میزان مشکلات عملکردی فرد بیشتر می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: امروزه بهزیستی با اولویت قرار دادن برنامه‌هایی همچون غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص به‌هنگام و ارجاع به‌موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز روزانه توانبخشی، ارائه خدمات و تجهیزات توانبخشی (مانند سمعک)، ارائه کمک‌هزینه کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده‌سازی کودک جهت ورود به مدرسه یا مهد کودک، یاریگر کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده وی است.

این مقام مسئول درخصوص میزان شیوع این معلولیت افزود: میزان شیوع آسیب شنوایی در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی کودکان است و تا چهار در یک‌هزار موالید دچار کم‌شنوایی شدید تا عمیق هستند.

وی درخصوص علت‌شناسی این نوع معلولیت گفت: 25 درصد از دلایل ناشنوایی ناشناخته بوده، 50 درصد علل ژنتیک و 25 درصد سایر موارد (نظیر زردی، بیماری‌های مادر حین بارداری، مسائل هنگام زایمان و غیره) است.

امینی اظهار کرد: طبق مطالعات انجام‌شده درصورتی که اُفت شنوایی کودک پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود و قبل از 6 ماهگی از وسیله تقویت‌کننده صوتی و برنامه‌های توانبخشی مناسب بهره‌مند شود، می‌تواند به مهارت‌های گفتاری و زبان در مقایسه با کودکان طبیعی دست یابد.

وی درخصوص ارائه خدمات آموزشی توانبخشی به معلولین شنوایی در قالب مراکز روزانه عنوان کرد: هدف از اجرای این برنامه رساندن گروه هدف به حداکثر سطح استقلال و عملکرد اجتماعی است، در این مراکز فرد از بسته خدمات تخصصی برخوردار و خانواده وی نیز از آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود: یکی از دغدغه‌های اساسی خانواده‌ها، افزایش کیفیت زندگی فرزندان معلول خود پس از ترخیص از مراکز روزانه آموزشی توانبخشی است؛ در پاسخ به این نیاز کودکان دارای معلولیت شنوایی که در آزمون‌های ورودی مدارس عادی موفق به قبولی نمی‌شوند، فرصت آموزش حرفه‌ای در مراکز حرفه‌آموزی پیش‌بینی شده است؛ در مراکز حرفه‌آموزی سرفصل‌های آموزشی با عناوین آموزش مهارت‌های پایه، آموزش مهارت‌های اجتماعی، آموزش رفتارکاری به‌منظور آماده‌سازی فرد جهت ورود به کارگاه‌های تولیدی حمایتی ارائه می‌شود.

در سطح استان مرکزی پنج مرکز حرفه‌آموزی به ارائه خدمات به گروه هدف مشغول هستند.

شناسه خبر 46539