شناسه خبر:46540
1400/7/10 09:21:56
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار:

افزایش ٧٠ درصدی صادرات استان مرکزی

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی گفت: صادرات استان تا پایان شهریورماه سال جاری به حدود ٦٠٠ میلیون دلار رسید.

سعید فرخی در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد 6 ماهه اخیر گمرکات استان مرکزی، بیان کرد: در حوزه صادرات از ابتدای سال تا پایان شهریورماه تعداد 1٧ هزار و 425 اظهارنامه برای صادرات محصولاتی به وزن 777 هزار تُن صادر شده است.

وی افزود: ارزش صادرات انجام‌شده تا شهریورماه در استان مرکزی حدود 600 میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ازنظر تعداد 35 درصد، وزن یک درصد و ارزش 70 درصد، افزایش داشته است.

فرخی با اشاره به تنوع محصولات صادراتی استان مرکزی، گفت: اقلامی چون انواع هیدروکربورها، شمش، میلگرد آجدار، شیشه، بلورجات، پلی‌اتیلن سبک و سنگین، ایزوگام، شمش آلومینیوم، مقاطع فولادی، مواد غذایی، کاشی، سرامیک و غیره از استان مرکزی به مقصد 86 کشور دنیا ازجمله ترکیه، عراق، افغانستان، امارات متحده، آذربایجان، پاکستان، ازبکستان، بلغارستان و غیره صادر شده است.

وی بیان کرد: در یک‌ماهه شهریورماه میزان صادرات استان حدود 126 میلیون دلار بوده که یک رکورد محسوب شده و برای نخستین‌بار میانگین صادرات ماهانه استان در سال جاری به حدود 100 میلیون دلار رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی اظهار کرد: همچنین ارزش واردات صورت‌گرفته این مدت در استان نیز حدود 231 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 46 درصد رشد یافته است.

فرخی با اشاره به 42 کشور همچون چین، ترکیه، امارات، اکوادور، چک، هند، آلمان و غیره به‌عنوان مبدأ واردات، گفت: عمده کالاهای واردشده به استان شامل ماشین‌آلات و مواد اولیه خطوط تولید است.

وی در خاتمه اظهار کرد: درحال حاضر تراز تجاری استان مرکزی مثبت است و میزان مبادلات تجاری استان در سال جاری رشد مناسبی را نسبت به سال گذشته داشته و با تداوم این روند در سال جاری، صادرات استان از مرز یک میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

شناسه خبر 46540