شناسه خبر:46621
1400/7/11 10:06:48

سپهرغرب، گروه شهر: شهرهای پاریس، لندن، نیویورک، پکن و سنگاپور پیشگام سیستم حمل و نقل هوشمند در جهان است.

یکی از موضوعات کلیدی در شهرهای هوشمند جهان، برخورداری از سیستم‌های حمل و نقل هوشمند است که برای نظارت و هماهنگی یک شبکه بزرگ از حسگرها از یک مرکز مدیریت ترافیک استفاده می‌کنند؛ مدیران این شهرها در حال یافتن راهکارهای ابتکاری و نوآورانه برای بهبود ازدحام ترافیک و جابجایی شهری هستند.

در واقع پویایی و تحرک یک مفهوم گسترده برای شهرها است و همه چیز را از مدیریت ترافیک گرفته تا حمل و نقل عمومی و سیستم‌های زیرساختی در بر می‌گیرد. اینترنت اشیا (IoT) نیز به شهرها کمک می‌کند تا داده‌ها را با سرعت بی سابقه‌ای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کند. شهرهای هوشمند از داده‌های ترافیکی اصلی برای تصمیم گیری‌های مهم کاربردی استفاده می‌کنند.

در حالی که بسیاری از شهرهای پیشگام سیستم‌های حمل و نقل هوشمند، در حال حاضر بر حسگرهای تعبیه شده در زیرساخت‌ها متکی است، همواره شاهد هستیم که این روش‌های پرهزینه در حال جایگزینی بوده و یا با داده‌های خودروهای متصل (connected car data) ادغام می‌شوند تا از مودم‌های تعبیه شده و فناوری‌های V2X که عامل مهمی در عملکرد اتومبیل‌های خودران محسوب می‌شود، استفاده کند. در ادامه شما را با بعضی از شهرهای هوشمند جهان که در سیستم حمل و نقل هوشمند پیشگام هستند، آشنا می‌کنیم:

 سنگاپور

سنگاپور که یکی از کشورهای پیشگام جهان در سیستم حمل و نقل عمومی هوشمند محسوب می‌شود و در حال آزمایش اتوبوس‌های خودران برای ارائه خدمات به شهروندان است. این اتوبوس‌ها دارای سنسورهای مختلفی بوده که برای اتوبوس‌های کوچک‌تر، حسگرهای بسیار ابتدایی مانند دوربین‌های مداربسته و برای اتوبوس‌های بزرگ‌تر، سیستم‌های دوربین‌های پیشرفته و فراصوتی ارائه می‌شود.

دریافت عوارض الکترونیکی جاده‌ای (ERP)، یکی دیگر از سیستم‌های هوشمندی است که با هدف و بهینه سازی جاده‌ها و کاهش ترافیک در این کشور ایجاد شده است. این سیستم دارای گیت‌های ERP است که به حسگرها و دوربین‌های مخصوص که در تمام جاده‌ها نصب شده‌اند، مجهز بوده و داده‌های آنها به بخش مرکزی منتقل می‌شود. حسگرها با واحد "آن بورد" وسایل نقلیه ارتباط برقرار کرده و مبلغ عوارض را از حساب راننده کسر می‌کنند.

 نیویورک

نیویورک یکی از شهرهای هوشمند است که به دلیل حمل و نقل عمومی خود در جهان شهرت دارد. مدیران این شهر در حال سرمایه گذاری برای زیرساخت‌های متصل، سیگنال‌های تطبیقی، نصب دوربین و سنسور در بیش از 10 هزار تقاطع شهری هستند. شهرداری نیویورک از خودروهای متصل و برنامه " Vehicle Pilot"، برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها از وسایل نقلیه متصل برای فناوری‌ها و برنامه‌های مختلف استفاده می‌کند. در واقع برنامه Vehicle Pilot از سخت افزار و نرم افزار خودروهای متصل برای اجرای طرح‌های V2X به منظور بهبود ایمنی و مدیریت ترافیک در زمان واقعی استفاده می‌کند.

همچنین به منظور بهبود خدمات اتوبوسرانی، وزارت حمل و نقل نیویورک (DOT) و اداره حمل و نقل متروپولیتن (MTA)، سیستمی به نام " TSP" توسعه دادند تا مدت‌زمانی را که اتوبوس‌ها پشت چراغ قرمز می‌مانند کاهش دهند. سیستم TSP تا سال 2017، در 260 محل و پنج مسیر اتوبوس در سراسر شهر نیویورک مستقر شد. همچنین میزان تأخیر اتوبوس‌ها در این شهر کاهش حدود 20 درصدی داشت که این موضوع درافزایش پایداری حمل و نقل عمومی آن مؤثر بود. اکنون این سیستم به تقاطع‌ها و مسیرهای بیشتر گسترش یافته و انگیزه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را در شهروندان افزایش می‌دهد.

 لندن

شهر لندن در سیستم حمل و نقل عمومی آینده خود از زیرساخت‌های 5G استفاده می‌کند و آن را در خودروهای متصل و خودران به کار می‌گیرد. در این شهر برنامه‌ها و پروژه‌های هوشمند سازی نیز برای سیستم حمل و نقل عمومی به کار گرفته می‌شود.

برنامه city mappers، یکی از بهترین روش‌های جا به جایی را در سطح شهر از طریق وسایل حمل و نقل عمومی در اختیار شهروندان قرار می‌دهد و مدت زمان سفر آن‌ها را نیز پیش بینی می‌کند.

همچنین مدیران این شهر از راه اندازی برنامه Sitraffic Fusion خبر داده‌اند که برای مدیریت ترافیک، از طریق داده‌های حاصل از وسایل نقلیه متصل طراحی شده است. این برنامه یک ویژگی کلیدی در سیستم بهینه سازی زمان واقعی در شهر لندن محسوب می‌شود که قبلاً از طریق داده‌ها، دوربین‌ها و زیرساخت‌های متصل، جاده‌ها را مدیریت می‌کرد.

 پاریس

پاریس یکی از شهرهایی است که برای داشتن سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد و پیاده روی زیاد شهروندان در جهان شهرت دارد. مدیران این شهر زیرساخت‌های حمل و نقل بدون موتور (non-motorized transport) را توسعه داده‌اند. همچنین پاریس در تلاش برای تبدیل شدن به یک شهر سبز است و قصد دارد کل ناوگان اتوبوس خود را با وسایل نقلیه برقی جایگزین کند.

مدیران این شهر بر ایمنی جاده‌ها و مدیریت ترافیک تمرکز دارند و از سال 2010 مرگ و میر ناشی از ترافیک را تا 40 درصد کاهش داده‌اند. اکنون پایتخت فرانسه در حال توسعه سیستم حمل و نقل هوشمند است و 100 میلیون یورو برای سازگاری زیرساخت و افزایش استفاده از وسایل نقلیه متصل و خودران سرمایه گذاری می‌کند.

 چین

چین با بیش از 800 برنامه، رویکرد متمرکزی برای تبدیل شدن به شهرهای هوشمند جهان را دارد. پکن نخستین شهر چینی است که در سال 2017 مجوز آزمایش AV را برای جاده‌های عمومی دریافت کرد. در این شهر از فناوری‌های خودروهای متصل به همراه سنسورها و دوربین‌های تعبیه شده برای نظارت بر وضعیت ترافیک و جاده‌ها استفاده می‌شود. مدیران چین برای تقویت سیستم‌های مدیریت حمل و نقل هوشمند و حفظ پویایی این شهر، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و فناوری هوش مصنوعی را به کار می‌گیرند.

شناسه خبر 46621