شناسه خبر:49114
1400/9/9 11:09:56

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که یک سوم از درختان جهان با خطر انقراض روبرو هستند.

بر اساس یک ارزیابی جدید، حداقل 30 درصد از گونه‌های درختی جهان با خطر انقراض روبرو هستند که طیف گسترده‌ای از درختان بلوط و ماگنولیای معروف را شامل می‌شود.

کارشناسان معتقدند: 17 هزار و 500 گونه درخت در معرض خطر قرار دارند که تعداد آن‌ها دو برابر آمار پستانداران، پرندگان، دوزیستان و خزندگانِ در معرض خطر انقراض است.

گروه‌های حفاظت محیط زیست خواستار اقدامات فوری برای مقابله با تهدیدهایی مانند جنگل زدایی، قطع درختان و تغییرات آب و هوایی هستند.

دکتر مالین ریورز از مؤسسه حفاظت بین‌المللی باغ‌های گیاه شناسی «کی‌یو» در لندن گفت: ما نزدیک به 60 هزار گونه درخت در کره زمین داریم و اکنون برای اولین‌بار می‌دانیم که کدام یک از این گونه‌ها نیاز به اقدامات حفاظتی دارند، بزرگ‌ترین تهدیدهای پیش روی آن‌ها کدام است و این گونه‌ها در چه نقاطی قرار دارند.

کارشناسان تأکید دارند: برای یک جهان سالم ما به تنوعی از گونه‌های درخت نیاز داریم. هر گونه درخت نقش اکولوژیکی منحصر به‌فردی دارد و با توجه به اینکه 30 درصد از گونه‌های درختان جهان در معرض انقراض هستند، باید فوراً اقدامات حفاظتی را تشدید کنیم.

این گزارش، تحت عنوان «وضعیت درختان جهان»، نتیجه‌گیری کرد که حداقل 30 درصد از 60 هزار گونه شناخته شده درختی با خطر انقراض روبرو هستند.

حدود 142 گونه هم‌اکنون منقرض شده‌اند، درحالی که 442 گونه درست در لبه پرتگاه انقراض قرار دارند به طوری‌که از هرکدام آن‌ها کمتر از 50 درخت باقی مانده است.

بزرگ‌ترین تهدید برای درختان در جهان به ترتیب جنگل‌زدایی برای کشت (29 درصد)، برای برداشت چوب (27 درصد)، برای دامداری (14 درصد)، برای توسعه (13 درصد) و در اثر آتش‌سوزی (13 درصد) است.

 

شناسه خبر 49114