شناسه خبر:50139
1400/10/2 08:43:30

سپهرغرب، گروه شهر: یک دکترای شهرسازی گفت: رسیدن به شهر سالم در بازه زمانی کوتا ه‌مدت ممکن نیست و باید زیرساخت‌های متناسب قانونی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فراهم شود.

امیرحسین شبانی اظهار کرد: تمام ابعاد و جنبه‌های مختلف یک شهر به هم پیوسته بوده و هدف تمامی مفاهیمی که در قالب نظریه‌های مختلف بیان می‌شود، ترسیم چشم‌اندازی مطلوب از آینده شهرها است.

وی افزود: از جمله مفاهیم بسیار مهم که در سال‌های اخیر و به دنبال ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی در شهرها مطرح شده، شهرسازی سالم است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: مطرح شدن این نظریه نشأت گرفته از سال‌های شروع انقلاب صنعتی و آلودگی‌های گسترده در شهرهای آن زمان است که مدیران و برنامه‌ریزان را به فکر چاره انداخت و اکنون پس از گذشت دهه‌ها با انجام برنامه‌ریزی دقیق دیگر اثری از آن آلودگی‌های وحشتناک اوایل انقلاب صنعتی نیست. شبانی تصریح کرد: مدیران و برنامه‌ریزان از فواید دستاوردهای صنعتی آگاه بودند اما ساکنان یک شهر نیز بزرگترین سرمایه برای هر شهر محسوب می‌شوند، لذا باید تعادلی میان فعالیت‌های صنعتی و سلامت شهروندان برقرار شود و به همین دلیل رویکرد شهرسازی سالم مطرح شد و در تمامی ابعاد و جنبه‌های زندگی شهری از بعد فرهنگی و آموزشی گرفته تا ابعاد شهرسازی و طراحی شهری مورد توجه قرار گرفت. وی اضافه کرد: امروزه این مفهوم در ادبیات شهرسازی کشور ما نیز وارد شده است و در مجامع مختلف علمی مطرح می‌شود اما پیاده‌سازی چنین رویکردی ساده به نظر نمی‌رسد؛ چرا که نیازمند یک همه جانبه گرایی در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، شهرسازی، قانونی و اقتصادی است.

 

شناسه خبر 50139