شناسه خبر:50489
1400/10/9 11:16:19
حجت‌الاسلام محمدعلی ارزنده در پی لزوم توجه به حوادث تاریخ انقلاب مطرح کرد:

اگر از تاریخ عبرت نگیریم اصلاً بعید نیست به دشمن بپیوندیم

حجت‌الاسلام محمدعلی ارزنده گفت: بازخوانی تاریخ مهم است اما اگر از تاریخ عبرت نگیریم و با زندگی خود تطبیق ندهیم اصلاً بعید نیست به صف دشمن بپیوندیم.

سپهرغرب، گروه ایران و جهان- سمیرا گمار : نهم دی‌ماه 88، فقط یک روز نیست؛ یوم‌الله است که مردم با تأسی به مکتب عاشورا بعد از هشت ماه نجابت و صبر در برابر فتنه گران و خناسان داخلی و خارجی، صبرشان لبریز شده و به خیابان‌ها آمدند تا نشان دهند دل در گرو انقلاب داشته و هر آنچه که ارزش‌ها و آرمان‌های آن‌ها را تهدید کند از گردونه خارج خواهند کرد.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 برخی از بازندگان انتخابات به بهانه تقلب در انتخابات، کشور را به آشوب کشیده و با پا گذاشتن روی قانون و رأی و انتخاب مردم، هشت ماه تمام بر نظام و مردم هزینه تحمیل کرده و کشور را دچار بحران کردند. نصایح بر آن‌ها کارگر نیفتاد و مسیر قانونی مؤثر نبود تا اینکه کار به عاشورای سال 88 رسید و خط فتنه‌گران برای همیشه از مردم جدا شد.

عاشورای سال 88 پرچم عزای ابی‌عبدالله توسط شورش‌گران به آتش کشیده شد و جانِ جان‌برکفان انقلاب به خطر افتاد. نقاب‌ها کنار رفت و صف‌آرایی‌ها علنی شد. خیلی‌ها سکوت کردند. خیلی از آن‌هایی که در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کرده بودند، در آن روزهای التهاب و آشوب به گوشه‌ای امن پناه برده و به‌جای روشنگری به پستو خزیدند تا جایی که بسیاری‌شان حتی حاضر نبودند به‌عنوان سخنران در مراسم‌هایی که برای تنویر افکار عمومی شکل می‌گرفت حضور پیدا کنند. در این شرایط بود که ناگاه خشم انقلابی مردم جان تازه به انقلاب داد. مردم نجیب ایران عزیز در اقدامی بی‌سابقه به میدان آمدند و تمام شعارهایی که از انقلاب 57 تا عاشورای سال 88 داده بودند را عملیاتی کردند. فتنه با حضور مردم خنثی شد و حیثیت حقیقت انقلاب بار دیگر با بلوغ سیاسی و عقلانی مردم روح دوباره گرفت.

با توجه به قرار گرفتن در این روز عزیز و بزرگ، خبرنگار سپهرغرب در گفت‌وگو با امام‌جمعه شهرستان بهار به واکاوی و بازخوانی این روز می‌پردازد که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

*اگر از تاریخ عبرت نگیریم اصلاً بعید نیست ما هم به صف دشمنان بپیوندیم

حجت‌الاسلام محمدعلی ارزنده بیان کرد: مطالعه، سخنرانی، قلم‌زدن و بازخوانی تاریخ امری ارزشمند و مهم است، اما زمانی به درد ما می‌خورد که بتوانیم از آن عبرت گرفته و در زندگی خود به کار بندیم؛ فرقی هم ندارد که مطالعات ما از تاریخ از قرآن و روایات باشد یا سرگذشت پیشینیان. ما درصورتی‌که تاریخ بخوانیم و آن را در زندگی خود پیاده کنیم ارزشمند است، اما ما در تطبیق دادن تاریخ به برهه‌های زندگی خود می‌لنگیم.

وی خاطرنشان کرد: این‌که نمی‌دانیم از این تطبیق استفاده کنیم گاهی بر اثر جهل است و گاهی نفسانیت؛ لذا همان راهی را می‌رویم که دیگران پیش از ما به خاطر دنیاطلبی رفته‌اند و چنانچه می‌بینیم عاقبت‌به‌خیر نشده‌اند.

امام‌جمعه شهرستان بهار در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما وقتی تاریخ اسلام و وقایعی که بعد از رحلت وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) اتفاق افتاد را مرور می‌کنیم، می‌بینیم آن حوادث و خانه‌نشینی امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) و مصائبی که بر دختر بزرگوار نبی اکرم آن عصمت‌الله، رخ داد همه ناشی از همین بود. اینکه از پیشینیان درس نگرفته و نفسانیت در امور دخیل شد.

حجت‌الاسلام ارزنده تأکید کرد: ای‌بسا مرور این حوادث که گاهی حتی ما بر آن‌ها اشک می‌ریزیم، اگر برای خود ما اتفاق می‌افتاد و ما در این موقعیت‌ها قرار می‌گرفتیم می‌توانست امتحان سنگینی برای ما باشد. چراکه اگر ما هم بخواهیم مسیر را نادرست رفته و نعوذبالله پشت به حقیقت کنیم ای‌بسا ما هم به آن سپاهیان بپیوندیم و جزو همان کودتاچیانی باشیم که درب منزل حضرت زهرا (س) را آتش کشیده و جنایت کردند.

وی ابراز کرد: هیچ تضمینی نیست که ما در مقابل حق نایستیم مگر این‌که لطف خدا شامل حالمان شده و با خواندن تاریخ و عبرت گرفتن از آن مسیر درست را طی کنیم.

این کارشناس مسائل دینی و سیاسی با تأکید بر اینکه خواندن تاریخ در صورتی مفید است که راه را برای ما روشن کند ادامه داد: اگر بازخوانی مقاطع مختلف در زندگی شخصی ما پیاده‌سازی و تجزیه و تحلیل نشود به سپاه دشمن می‌پیوندیم بنابراین مهم است که مدام مراقب باشیم و بر این امر توجه ویژه داشته باشیم؛ البته مناسبت‌های این‌چنینی در یادآوری این مهم ارزشمند است.

*در واقعه 9 دی چه چیزی باعث صف‌آرایی در مقابل حقیقت انقلاب شد؟

حجت‌الاسلام ارزنده در ادامه سخنان خود با تشریح صف‌آرایی فتنه گران در مقابل نظام و انقلاب، گفت: در شرایطی که خواص خانه‌نشین شده بودند به لطف بی‌پایان الهی، عوام بصیرت به خرج داده و نگذاشتند حوادثی که در تاریخ صدر اسلام پیش آمده بود، تکرار شود؛ چراکه سردمداران این حوادث همان فتنه‌گران سال 78 بودند که اگر جلوی آن‌ها گرفته نمی‌شد بنا داشتند به بیت رهبری حمله کرده و همان زمان هم فتنه ایجاد کنند.

*خواص بی‌بصیرت نبودند بلکه کاملاً آگاهانه در مقابل نظام ایستادند

وی با تجلیل از مردم آگاه و بصیر ایران اسلامی که در نهم دی‌ماه سال 88 نگذاشتند فتنه به هدف خود برسد، ابراز کرد: اطلاق «بی‌بصیرت» به خواص اشتباه است؛ سکوت یا همراهی آنان با فتنه و فتنه‌گران بر اثر بی‌بصیرتی نبود، بلکه آنان راه خود را کاملاً عالمانه و آگاهانه انتخاب کرده بودند. از آن سکوت و همراهی هدف داشتند و نقشه کشیده بودند تا طبق آن به نتیجه برسند. اینکه بگوییم حواسشان نبوده یا ناراحت بوده باشند این‌طور نبود!

امام‌جمعه شهرستان بهار با مرور این نکته که مستند برخی از اقدامات صورت‌گرفته توسط نزدیکان آقایان در تاریخ انقلاب موجود است، افزود: آیا خواص فرزندانشان را توبیخ کردند؟ در مقابلشان ایستادند؟ برخورد کردند؟ خیر! در عوض به اشکال مختلف این اشتباهات را توجیه کردند.

حجت‌الاسلام ارزنده با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر اینکه که فرمودند: در آینده مشخص می‌شود که فتنه‌گران چه در سر داشته و حرکت آن‌ها از کجا نشأت گرفته بود، عنوان کرد: شاید آن حوادث برای برخی‌ها قابل هضم نباشد اما هدف فتنه بود براندازی اعتقاد به ولایت فقیه بود. دور از ذهن نیست اگر بگوییم عقیده آنان این بود که با آشوب در کشور و تحمیل هزینه ‌بر مردم و نظام رهبری را برداشته، دولت خودشان را سر کار بیاورند و بر اوضاع مسلط شوند که ای‌بسا در این صورت اصل نظام از بین می‌رفت چون نگاه آن‌ها به جایگاه ولایت فقیه با چیزی که مردم به آن اعتقاد دارند متفاوت است.

وی متذکر شد: فتنه‌گران با این بینش می‌خواستند در مقابل نظام بایستند و تفکر مردم را عوض کنند تا تمام مفاهیمی که ما به آن‌ها اعتقاد داریم در نگاهمان بی‌ارزش شود؛ از استکبارستیزی و عدالت‌طلبی گرفته تا اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی؛ اما دیدیم که مردم چگونه به میدان آمده و چشم فتنه را کور کردند.

این کارشناس مسائل دینی اعلام کرد: برخی هم فتنه‌گر نبودند اما طی فضای غبارآلود ایجادشده دچار تردید شده بودند؛ نهم دی‌ماه فرصتی بود تا این افراد هم صف خود را از فتنه‌گران جدا کنند و به مردم بپیوندند؛ می‌بینیم که آن خشم و خروش انقلابی مردم همراه شد با تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و در تاریخ ماندگار شد.

*دشمنان ایران عزیز دست از دشمنی خود نکشیده‌اند

حجت‌الاسلام ارزنده با تأکید بر این نکته که قطعاً دشمن از هدف خود دست نکشیده و با آگاهی بیشتر و برنامه‌های دیگری سعی در فروپاشی نظام اسلامی دارد، گفت: باید مراقب اندیشه شیطانی‌های جدید دشمن باشیم؛ گمان نکنیم اگر دشمن شکست خورد عقب می‌نشیند، او دوباره در صدد ایجاد فتنه خواهد بود، بنابراین باید از لطماتی که دشمنان بیرونی و نفوذی‌های داخلی به ما وارد کردند عبرت بگیریم و همواره در مسیر اسلام و انقلاب و نظام بایستیم.

وی تنها راه تداوم نظام مقدس نظام جمهوری اسلامی و عاقبت‌به‌خیری را اطاعات از رهبری خواند و یادآوری کرد: در پشت پرده برخی مسائلی که پیش می‌آید حقایقی وجود دارد که ممکن است ما از آن مطلع نباشیم اما رهبری به آن اشراف دارند، چنانچه در طول 32 سالی که ایشان رهبر این امت بوده بارها ثابت شده مسائلی وجود داشته که برای ما محرز نبوده اما در سال‌های بعد متوجه شده‌ایم مدیریتی بهتر از تدبیر رهبری برای آن موضوع وجود نداشته است.

*دشمن دلسوز ما نیست

امام‌جمعه شهرستان بهار مهم‌ترین درس 9 دی را حضور مردم در میدان دفاع از ارزش‌ها با تبعیت از رهبری دانست و گفت: باید مراقب باشیم فریب نقشه‌های دشمن را نخوریم؛ دشمن هر بار به یک شکل و شمایلی درمی آید، گاهی به اسم دوست و دلسوز می‌آید اما دلسوز ما نیست و چیزی که به ما القا می‌کند قطعاً خیر و صلاح ما نیست پس اگر گوش‌به‌فرمان رهبری باشیم خیر دو دنیا نصیب ما خواهد شد.

شناسه خبر 50489