شناسه خبر:50523
1400/10/11 09:18:20

سپهرغرب، گروه شهر: یک کارشناس شهرسازی گفت: تمامی ارکان یک شهر از شهروندان و مدیران گرفته تا زیرساخت‌ها و نهادهای دخیل در مدیریت شهری، همگی باید در فرآیند هوشمندسازی مشارکت داشته باشند تا شهر هوشمند محقق شود.

فرزاد مؤمنی اظهار کرد: فرآیند هوشمندسازی زیرساخت‌های یک شهر باید مطابق با بسترهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی باشد تا بتوان نظام هوشمند شهرسازی را در سطح شهر پیاده کرد.

وی افزود: نظام شهری شهرهای امروز کشور نسبت به 10 سال گذشته تغییرات زیادی کرده است و بسترهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز همانند گذشته نیست، بنابراین نمی‌توان با روش‌های سنتی مدیریت صحیحی بر شهر و فرآیندهای آن داشت.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد متخصصان شهرسازی ما مهارت‌های متفاوتی را در حوزه‌های مختلف برای ساخت یک شهر هوشمند بیاموزند تا بتوانند آن را به درستی در نظام شهرسازی هر شهر و هر منطقه شهری پیاده‌سازی کنند.

مؤمنی تأکید کرد: هوشمندسازی نسخه‌ای واحد برای تمامی شهرها نیست و بسترها و مسیر توسعه برای هر شهری متفاوت است، حتماً باید ویژگی‌های بومی شهر در فرآیند توسعه آن مورد توجه قرار بگیرد تا هوشمندسازی به طور کامل محقق شود.

وی اضافه کرد: تمامی ارکان یک شهر از شهروندان گرفته و مدیران تا زیرساخت‌ها و نهادهای دخیل در مدیریت شهری، همگی باید در این فرآیند مشارکت داشته باشند تا شهر هوشمند محقق شود.

این کارشناس شهرسازی گفت: چنانچه راهکارهای بومی و عملیاتی برای تحقق شهر هوشمند طراحی و برنامه‌ریزی شود، می‌توان شهرهایی به واقع هوشمند و سازگار با محیط زیست داشت که در آن حقوق همه ذی‌نفعان مدنظر است؛ چنین شهری زیست‌پذیر است و تاب‌آوری بیشتری در برابر حوادث دارد.

مؤمنی تأکید کرد: امروزه راهکارها برای هوشمندسازی شهرهای کشور بومی نیست و صرفاً از فناوری‌های تقلیدی و وارداتی برای هوشمندسازی شهر استفاده می‌شود؛ این فرآیند نیز تمامی ابعاد شهر را دربرنمی‌گیرد و بخشی است در حالی که هوشمند شدن شهر باید در تمامی ابعاد مورد توجه باشد.

شناسه خبر 50523