شناسه خبر:52460
1400/11/27 09:44:17

سپهرغرب، گروه خبر: طرح‌های پرواربندی دام در شهرستان دره‌شهر این روزها بیشتر از گذشته نیازمند تسهیلات برای رونق تولید فرآوده‌های دامی هستند.

توسعه طرح‌های پرواربندی دام برای تکمیل زنجیره تولید در جامعه عشایری دره‌شهر در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

توسعه این طرح‌ها برای ارتقای درآمد عشایر به‌عنوان قشر مولد و تأمین گوشت قرمز شهرستان و استان بوده است.

با راه‌اندازی این واحدها هم زنجیره تولید گوشت قرمز تکمیل و هم به صنعتی اشتغال‌زا و پردرآمد برای صاحبان این مشاغل تبدیل شده است. در اجرای این طرح قرار است سالانه 40 هزار رأس دام پروار و به بازارهای مصرف عرضه شود.

تأمین علوفه مورد نیاز واحدهای پرواربندی و اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت لازمه اجرای موفق این طرح‌ها است.

**تسهیلات ارزان قیمت و علوفه دامی مهم‌ترین نیاز طرح‌های پرواربندی

یکی از دامداران دره‌شهری اظهار کرد: در سال‌های اخیر یک دامداری صنعتی با ظرفیت یک هزار و 500 رأس دام سبک راه‌اندازی کرده‌ام.

محمد نوروزی بیان کرد: دام‌های بومی در این طرح پرواربندی و وقتی دام به وزن 40 تا 50 کیلوگرم که رسید به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: در گذشته سود دامداری و دامپروری عاید دلالان می‌شد، اما اکنون به واسطه اجرای طرح‌های پرواربندی سود آن عاید خود ما می‌شود در هر دوره پرواری حدود 6 تا هفت تن گوشت قرمز به بازار عرضه می‌شود.

وی گفت: امروزه اگر دولت از ما حمایت کند و تسهیلات ارزان‌قیمت و علوفه دامی را در اختیار ما قرار دهد، واحدهای پرواربندی ظرفیت تأمین گوشت استانی و نیز استان‌های همجوار را هم دارند.

**افزایش 50 درصدی تولید گوشت قرمز در دره‌شهر

رئیس اداره امور عشایری دره‌شهر اظهار کرد: تاکنون بیش از 30 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی با دوره بازپرداخت یک ساله و سود 10 درصد در اختیار عشایر برای اجرای طرح‌های پرواربندی قرار داده شده است.

شجاع زینی‌وند افزود: با اجرای طرح پرواربندی دام سبک، تولید گوشت قرمز در این شهرستان افزایش 50 درصدی داشته است.

وی گفت: در شهرستان دره‌شهر 200 واحد کوچک و بزرگ پرواربندی وجود دارد که سالانه حدود دو هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.

رئیس اداره امور عشایری دره‌شهر اضافه کرد: این جامعه مولد در شهرستان دره‌شهر سالانه بیش از پنج هزار تن انواع فرآورده‌های دامی را تولید و به بازارهای مصرف عرضه می‌کنند.

**پرداخت تسهیلات برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر

مدیر کل امور عشایر استان ایلام اظهار کرد: برای پروار هر رأس بره 500 هزار تومان تسهیلات کم‌بهره برای تأمین علوفه و کنستانتره در اختیار عشایر قرار داده می‌شود.

فرشاد یاسمی بیان کرد: هدف از اجرای طرح زنجیره تولید در مناطق عشایری افزایش تولید و قطع واردات گوشت قرمز است.

وی بیان کرد: امسال برای اجرای طرح زنجیره گوشت قرمز در مناطق عشایری ایلام 9 میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

مدیرکل امور عشایر ایلام گفت: ارزش اقتصادی تولیدات عشایر ایلام سالانه بیش از هزار میلیارد تومان است و این قشر نقش ارزنده‌ای در عرضه مواد غذایی به بازار استان دارند و حتی در زمینه تولید صنایع دستی نیز فعال هستند.

جامعه عشایری استان با در اختیار داشتن یک میلیون و 400 هزار رأس دام سالانه هشت هزار و 100 تن گوشت قرمز، 25 هزار تن شیر، 465 تن روغن حیوانی، 360 تن کشک و یک هزار و 350 تن پشم تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

11 درصد جمعیت استان شامل 9 هزار و 736 خانوار با 60 هزار نفر را جامعه عشایر استان را تشکیل می‌دهند. با توجه به ظرفیت‌های مهم تولیدی در بخش گوشت در استان ایلام می‌توان با ارائه تسهیلات و حمایت‌های لازم زمینه اشتغال بسیاری از جوانان استان فراهم کرد.

عشایر همواره در کنار دولت بوده و در اقتصاد کشور نقش مؤثری دارند و باید مشکلات آنان برطرف شود.

شناسه خبر 52460