شناسه خبر:55389
1401/2/26 09:44:27
بررسی گزارش‌های مردمی در مورد دهک‌بندی یارانه

من ثروتمندترینم؟

سپهرغرب، گروه اقتصادی: با فراهم شدن امکان استعلام وضعیت دهک‌بندی، افراد زیادی شاهد آن بودند که با وجود مشکلات مالی و نداشتن سرمایه مناسب، در دهک دهم یعنی دهک ثروتمند قرار گرفته‌اند؛ دهک‌بندی که توسط وزارت رفاه انجام شده و معیارهای آن هنوز به طور مشخص به اطلاع عموم نرسیده است.

پرداخت یارانه جدید 300 تا 400 هزار تومانی که در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای در دستور کار دولت قرار گرفت، 9 دهک را شامل شده است؛ دهک اول تا سوم که سطح درآمدی پایین‌تری داشته و حتی فاقد درآمد هستند و رقم 400 هزار تومانی به آن‌ها اختصاص پیدا کرده است و دهک چهار تا 9 که به سمت افزایش درآمد پیش می‌روند و مبلغ 300 هزار تومان دریافت کرده‌اند، در این میان دهک دهم که پردرآمدترین و به عبارتی دهک ثروتمند باید در آن قرار گیرند، حذف شده‌اند.

اما بعد از پرداخت یارانه جدید، گزارش‌های مردمی و بررسی‌های صورت گرفته نشان داد خانوارهایی که تا پیش از این با درآمد معمولی، یارانه نقدی دریافت می‌کرده‌اند از فهرست حذف شده و مشمول یارانه جدید نشده‌اند. این در حالی است که اعلام شد مردم می‌توانند با شماره گویای 09200006369 تماس گرفته و یا با مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir از وضعیت خود که در کدام دهک قرار دارند مطلع شوند، اما این اطلاع با ابهاماتی برای مخاطبان همراه بود؛ به طوری که اغلب افرادی که یارانه آن‌ها قطع شده با این اعلام مواجه شدند که در دهک دهم قرار دارند در حالی که شرایط آن‌ها طوری نیست که در دهک ثروتمند قرار داشته باشند، برخی فقط درآمد کارمندی داشته و خانه و خودروی آن‌ها در سطح معمولی است و حتی در حال حاضر خودرویی نداشته و درآمد چشمگیری هم ندارند.

همچنین به برخی اعلام شده بود در دهک بین اول تا سوم هستند، ولی دریافتی آن‌ها 300 هزار تومان بود یعنی آنچه برای دهک چهار تا 9 پیش‌بینی شده است و یا برعکس نیز بود.

در ادامه این گزارش برخی از گزارش‌های مردمی اعلام شده به ایسنا و البته نظرهایی که در اخبار مربوطه در مورد دهک‌های درآمدی مطرح شده، آمده است.

  فرزندم مهماندار است و سفرهای خارجی می‌رود، اگرنه دهک دهم نیستیم

فردی گفته که بازنشسته و حقوق‌بگیر تأمین اجتماعی و جزو حداقل‌بگیران است، ماهانه چهار میلیون تومان حقوق دارد. مستأجر است، املاک و ماشین هم ندارد، از هفت نفر اعضای خانوار، یکی از فرزندان صاحب خودرو است و فرزند دیگر مهماندار هواپیما است که شغل او ایجاب می‌کند دائم در سفرهای خارحی باشد، بر این اساس یارانه خانواده او قطع شده است و در دهک دهم طبقه‌بندی شده‌اند، وی معتقد است که عدالت برایشان رعایت نشده است.

   با 1.5 میلیون بازنشستگی جزو ثروتمندانم!

فرد دیگری که در استعلام به وی اعلام شده جزو دهک دهم است می‌گوید بازنشسته‌ای با حداقل درآمد و کمتر از 1.5 میلیون تومان حقوق در ماه است.

شخص دیگری نیز گفته که بازنشسته است با درآمد حدود 3.6 میلیون تومان درماه ولی در دهک پردرآمد دسته‌بندی و یارانه وی قطع شده است.

  وضع من از 85 میلیون دیگر بهتر است؟

خانمی گفته خانه ندارد ولی به نام همسرش خانه‌ای دارند که در حال پرداخت اقساط آن است، در عین حال برای سایر هزینه‌ها از وام استفاده کرده و کل دریافتی او نزدیک به پنج میلیون تومان است در حالی که همسر او در خرج خانواده هیچ کمکی ندارد و در دهک دهم نیز طبقه‌بندی شده‌اند، او سؤال کرده که آیا وضع او از 85 میلیون ایرانی بهتر بوده و ثروتمندتر هستم؟

  نمی‌دانیم چرا در دهک دهم هستیم

فردی هم اعلام کرده که در دهک دهم قرار گرفته‌اند ولی مستأجر هستند و سرپرست خانوار نیز به دلیل دیابت، 70 درصد بینایی خود را از دست داده است و نمی‌دانند بر اساس کدام معیار در بین ثروتمندان قرار گرفته‌اند.

  به استناد دستور رئیس جمهوری، اعتراض‌ها رسیدگی و ابعاد موضوع شفاف شود

این بخشی از گلایه‌های مردم در مورد دهک‌بندی یارانه بود و این در حالی است که تعیین وضعیت دهک‌های درآمدی و طبقه‌بندی آن‌ها و تعیین فهرست دریافت‌کنندگان یارانه بر مبنای دهک‌بندی بر عهده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است که باید در این رابطه توضیح لازم را به عموم اعلام کند که معیارهای دهک‌بندی چیست و افراد بر چه اساسی دسته‌بندی می‌شوند.

این در حالی است که اخیراً رئیس جمهوری، پس از دریافت گزارش از نحوه اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ها از مسئولان مربوطه خواست که به درخواست‌های معترضان عدم دریافت یارانه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به شکل عادلانه و ضابطه‌مند، رسیدگی کنند.

همچنین معاون اول رئیس جمهوری به‌تازگی از نزدیک در جریان روند پاسخگویی به درخواست‌ها، شکایات و سؤالات مردم در خصوص جاماندگان دریافت یارانه قرار گرفته است.

بر این اساس این انتظار از دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به‌عنوان دستگاه‌های شناسایی و دهک‌بندی یارانه‌بگیران و پرداخت منابع به آن‌ها، با توجه به حساسیت موضوع، اطلاعات دقیق‌تری در باره معیارهای شناسایی در اختیار مردم قرار داده و اعلام کنند مبنای اقدام برای دهک‌بندی و حذف و اضافه خانوارها چیست؟ چراکه در حال حاضر تنها اظهارات پراکنده‌ای در این مورد مطرح شده است.

شناسه خبر 55389