شناسه خبر:56764
1401/3/30 08:22:24

سپهرغرب، گروه خبر: از حدود یک دهه گذشته موضوع سرمایه‌گذاری در شهرک‌های کشاورزی در راستای جهش در تولیدات بخش کشاورزی و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب در کشور مورد توجه قرار گرفت.

شرکت شهرک‌های کشاورزی، از نیمه دوم سال 1392 زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی کار خود را آغاز کرد و وظیفه مدیریت و پشتیبانی از زنجیره‌ تولید کشاورزی در مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی گلخانه‌ای، دامی یا شیلاتی را به‌عهده گرفت.

در استان کرمانشاه هم طی سال‌های گذشته اقداماتی در راستای ایجاد شهرک‌های کشاورزی انجام شده که ماحصل آن فعال شدن 31 هکتار گلخانه و مجتمع دامپروری با تولید سالانه سه هزار و 395 تُن محصول و تعدادی مجتمع در دست راه‌اندازی و نیز تلاش در جهت واگذاری اراضی بیشتر به متقاضیان است.

بااین‌حال فعالیت‌های شرکت شهرک‌های کشاورزی استان در آخرین نشست شورای اداری استان کرمانشاه طی روز 26 خردادماه با انتقاد استاندار کرمانشاه مواجه شد.

بهزاد باباخانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هم در این نشست اعلام کرد: متأسفانه عملکرد سازمان جهاد کشاورزی در بحث راه‌اندازی شهرک‌های کشاورزی ضعیف است، درحالی که در شرایط فعلی ورود سرمایه‌گذار به حوزه کشاورزی و احداث گلخانه‌ها جهت راه‌اندازی این شهرک یک ضرورت جدی است.

برای اینکه ببینیم در شهرک‌های کشاورزی استان کرمانشاه چه خبر است، به سراغ مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان رفتیم.

رضا زارعی کل مساحت اراضی متعلق به شرکت شهرک‌های کشاورزی در کشور را 39 هزار و 205 هکتار عنوان کرد و افزود: این سطح در استان کرمانشاه 875 هکتار است که 830 هکتار آن شامل اراضی دولتی بوده و 45 هکتار هم به اراضی بخش خصوصی (یک مجتمع پرورش قارچ در شهرستان جوانرود و یک شهرک گلخانه‌ای در میاندربند کرمانشاه) اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: استان کرمانشاه ازنظر برخورداری از اراضی شهرک‌های کشاورزی نهمین استان کشور است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه هم‌اکنون 18 شهرک و مجتمع کشاورزی دارد، گفت: از این تعداد 16 شهرک و مجتمع دولتی و دو شهرک به بخش خصوصی تعلق دارد.

زارعی با بیان اینکه هم‌اکنون 31 هکتار از شهرک‌های کشاورزی استان در قالب سه مجتمع دامپروری (پنج هکتاری پریوه در شهرستان هرسین، پنج هکتاری نهرابی در شهرستان روانسر و 12 هکتاری گاوشیری میرآباد در شهرستان ثلاث باباجانی) و یک مجتمع تولید قارچ (9 هکتاری ماهیدشت) در مرحله تولید قرار دارند، ابراز کرد: این مجتمع‌ها سالانه سه هزار و 395 تُن محصول شامل480 تُن گوشت قرمز، یک‌هزار و 765 تُن شیر، یک‌هزار و 50 تُن قارچ و 100 تُن سبزی و صیفی تولید می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای امسال 2.2 هکتار گلخانه در شهرستان سرپل ذهاب به مرحله تولید رسیده، گفت: تا پایان سال 11 هکتار گلخانه دیگر نیز در شهرستان اسلام‌آباد غرب به مرحله تولید خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال افزایش دو هزار و 600 تُنی در مجموع تولیدات شهرک‌های کشاورزی استان را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 142 هکتار از اراضی شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان شامل سه گلخانه و یک مجتمع دامپروری به سرمایه‌گذار واگذار شده، افزود: یک طرح 16 هکتاری (مجتمع دامپروری قروتک گیلانغرب) نیز آماده واگذاری به سرمایه‌گذار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه 149 هکتار از اراضی متعلق به شهرک‌های کشاورزی استان درحال انتقال به شرکت بوده و بعد از واگذاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت، گفت: 487.6 هکتار از اراضی شرکت شهرک‌های کشاورزی استان نیز درحال آماده کردن زیرساخت‌ها برای واگذاری به سرمایه‌گذاران است و به محض فراهم شدن زیرساخت‌های لازم نظیر راه دسترسی، زیرساخت‌های آب، برق و غیره، به سرمایه‌گذاران واگذار خواهد شد.

شناسه خبر 56764