شناسه خبر:58668
1401/5/20 09:37:57
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه:

رسانه‌ها به ترویج فرهنگ کار در استان کرمانشاه کمک کنند

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه یکی از مهم‌ترین مشکلات استان در بحث بیکاری و اشتغال را به تجربه مسئولان ذی‌ربط و اساتید دانشگاهی، ضعف فرهنگ کار عنوان کرد و از خبرنگاران و رسانه‌ها خواست برای فرهنگ‌سازی درخصوص ارتقای فرهنگ کار، تلاش کنند.

«مختار احمدی» روز چهارشنبه با گرامیداشت هفته خبرنگار، با اشاره به مصوبه شورای عالی و زیست‌بوم ملی اشتغال کشور، افزود: کارگروه اطلاع‌رسانی، ترویج و فرهنگ‌سازی اشتغال با توجه به ضعف فرهنگ کار در کرمانشاه باید به‌طور مستمر در استان تشکیل شود.

وی شرح وظیفه این کارگروه را ارتقای فرهنگ کار، تلاش و کارآفرینی، ارتقای کار دسته‌جمعی و تعاون، ایجاد تبادل اطلاعات کار بین همه ذینفعان درخصوص تحولات فرصت‌های اشتغال و اطلاع‌رسانی سریع و به‌موقع برنامه‌ها عنوان کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به‌عنوان نمونه ضعف فرهنگ کار و تلاش و کوشش در استان به فرصت بازسازی پس از زلزله سرپل ذهاب در آبان‌ماه سال 96 اشاره کرد و گفت: در آن زمان با وجود تمام تلاش استاندار وقت و مسئولان که نیروهای بومی از آن فرصت و بازار خوب استفاده کنند، اما بیشتر پیمانکارها و کارگران غیر بومی بودند و در بررسی‌ها این سؤال مطرح شد که چرا کار در آنجا برای پیمانکار غیر بومی با آن همه هزینه دوری از خانه صرفه اقتصادی دارد، اما برای پیمانکار و نیروی بومی صرفه ندارد؟ مشخص شد همه این موارد به فرهنگ ضعیف کار و تلاش در استان برمی‌گردد.

وی همچنین اجاره دادن زمین‌های کشاورزی به کشاورزان استان‌های دیگر را نمونه دیگر از ضعف فرهنگ کار در کرمانشاه دانست و گفت: این مسائل به ما می‌رساند باید در زمینه فرهنگ کار، دست به کار شویم.

* ضعف پس‌انداز در استان کرمانشاه باعث سختی پرداخت تسهیلات شده است

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه افزود: ما نه‌تنها در فرهنگ کار، بلکه در فرهنگ پس‌انداز به‌عنوان یکی از شاخص‌های علمی سنجش فرهنگ کار در استان نیز مشکل داریم؛ نمونه آن سخت پرداخت کردن تسهیلات در استان ما نسبت به سایر استان‌ها است. زیرا مصارف بانک‌ها نباید کمتر از منابع آن‌ها باشد، وگرنه از سوی مرکز شماتت می‌شوند و ضعف فرهنگ پس‌انداز، بانک‌های استان را برای پرداخت وام با مشکل روبه‌رو کرده و مجبور هستند به بهانه‌های مختلف مشکل وثیقه، ضمانت و دیگر موارد، همکاری نکنند.

استان دو میلیون نفری کرمانشاه پُر از ظرفیت‌های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود 600 هزار جوان 15 تا 29 ساله و بیش از 900 هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت‌های پُرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و دو گمرک رسمی در ‌مرز عراق.

کرمانشاه با وسعت حدود 25 هزار کیلومتر مربع، 1.5 درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان است.

نرخ بیکاری کرمانشاه در سال گذشته درحالی 14.9 درصد اعلام شد که نشان می‌دهد دومین استان با نرخ بالای بیکاری در کشور هستیم و نسبت به میانگین نرخ بیکاری کشور با 9.2 درصد، 5.7 درصد بیشتر داریم. این نرخ نسبت به سال ماقبل آن تغییری نداشته و در هر دو سال نرخ بیکاری استان 14.9 درصد بوده، درحالی که میانگین نرخ بیکاری کشور در سال گذشته چهار دهم درصد کاهش داشته است.

استان کرمانشاه با نرخ بیکاری 14.9 درصدی در سال گذشته دومین استان با نرخ بالای بیکاری در کشور بوده و در این سال تنها استان هرمزگان با نرخ بیکاری 15.8 درصد، نرخ بیکاری بالاتری از کرمانشاه داشته است.

به تفکیک فصول نیز بهار سال گذشته نرخ بیکاری کرمانشاه 14.7 درصد، تابستان 14 درصد، پاییز 13.2 درصد و در زمستان 17.9 درصد بوده است.

براساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه 98 هزار بیکار دارد که از این تعداد 38 هزار نفر معادل 40 درصد دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند که به‌دلیل نداشتن مهارت کافی، نتوانستند شغلی پیدا کنند؛ بنابراین بیکاری، تورم بالا و پایین بودن درآمد سرانه شهروندان کرمانشاهی بزرگ‌ترین مشکل استان است که مردم امیدوارند با تحقق مصوبات و وعده‌های رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، بخشی از مشکلات حوزه بیکاری و اشتغال برطرف شود.

براساس اعلام رسمی مرکز ملی آمار ایران، نرخ بیکاری فصل بهار سال 1401 استان کرمانشاه 15.4 درصد است.

شناسه خبر 58668