شناسه خبر:59911
1401/6/19 10:04:13

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نگاه کلیشه‌ای و سنتی به کتابخانه‌ها و وظایف آن آفت فعالیت است و باید شکسته شود.

مهدی رمضانی، افزود: تفکر جدید و رابطه با ترویج فرهنگ کتابخوانی در دنیا در حال وقوع است، با این حال برخی افراد هنوز به قدمت و تجربه بیشتر باور دارند. دنبال این هستیم که باید در برابر این نگاه ایستاده و فضا را تغییر دهیم؛ البته من معتقدم همکاران زیادی در نهاد کتابخانه‌های عمومی هستند که به کار خود ارزش قائل هستند.

وی با بیان اینکه فضای کتابخانه‌ها، فضای پویا و فعالی است، افزود: من موقعیت کتابخانه‌ها را از نزدیک دیده‌ام و می‌بینم که بسیاری از کتابخانه‌ها فعال و پر رفت‌و آمد هستند.

رمضانی با اشاره به بهانه‌های واهی تعداد معدود همکار درباره شرایط کار و حقوق تاکید کرد: باید مراقبت کنیم که نقش کتابخانه‌های عمومی و کتابدار در جامعه بی‌اثر نشود.

وی با اشاره به درخواست همکاران فعال برای وجود نظام ارزیابی افزود: در نهاد، فعالیت‌ها دیده می‌شود، گرچه یکسری نقاط ضعف وجود دارد که باید با نگاه منسجم و به‌هم پیوسته در قالب فرآیندی شدن و به‌دور از بروکراسی اداری، رفع شود.

دبیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابدار را ویترین کتابخانه‌ها معرفی و اضافه کرد: رسالت اصلی کتابدار امانت دادن کتاب نیست؛ بلکه گسترش فضای کتابخوانی در جامعه و ترویج عضویت است.

وی با اشاره به اینکه در تعریف فعالیت کتابخانه‌ها هیچ فعالیتی فوق برنامه محسوب نمی‌شود، گفت: همکارانی که در دوره مدرسه تابستانی و مهارت‌های اطلاع‌یابی توفیق حضور یافته‌اند بعد از آموزش نباید حبس علم کنند؛ چرا‌که همه مسئول هستیم و از هر آنچه آموخته‌ایم باید در تقوبت فرهنگ کتابخوانی استفاده کنیم.

رمضانی با اشاره به گفته امیرالمؤمنین درباره اینکه «نباید امروز مؤمن مثل دیروز باشد» گفت: قطعا نباید هیچ‌کدام از حیث علم، فکر و اندیشه، همچون دیروز باشیم و باید از فرصت آموزش برای پیش بردن کارها و تغییر فضای اطراف استفاده کنیم.

وی گفت: در حوزه کتابخوانی دو دیدگاه داریم؛ نگاه به درون و بیرون. موضوع درونی به تلاش کتابدار مربوط است و مبحث بیرون به دیدگاه مخاطبان کتاب بازمی‌گردد، اما برای رسیدن به نقطه دوم که علاقه‌مند کردن خود مخاطب به کتاب است، باید نگاه درونی اصلاح شود.

رمضانی ضمن‌ قدردانی از تلاش همکارانی که برای کار خود ارزش قائل هستند، گفت: این نوع فعالیت‌ها باید برای بسط و تبلیغ بین سایر همکاران گزارش داده شود و برای این امر سازوکارهایی در نظر گرفته شده است که تحقق آن به زمان‌ نیاز دارد. وی از تلاش نهاد کتابخانه‌های عمومی با هدف رفع دغدغه‌های حقوقی و قانونی همکاران و اصلاح آیین‌نامه داخلی خبر داد.

شناسه خبر 59911