شناسه خبر:61742
1401/8/4 08:47:54
معاون سیاسی استاندار همدان با تأکید بر الزام‌آور بودن سند پدافند غیر عامل:

اجازه نخواهیم داد هیچ طرحی بدون رعایت اصول به اجرا درآید

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان گفت: طرح و سند پدافند غیر عامل در برش استانی به دستگاه‌ها ابلاغ شده و اجازه نخواهیم داد هیچ برنامه و طرح توسعه‌ای بدون ملاحظه و رعایت اصول به اجرا دربیاید.

حسن رضانیا با بیان اینکه آغاز پدافند غیر عامل به داستان خلقت آدم و حوا برمی‌گردد، نمونه بارز دیگر آن در داستان حضرت یوسف قابل مشاهده دانست و عنوان کرد: نزدیک به 20 سال از تدبیر رهبر انقلاب در شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری قرارگاه پدافند غیر عامل می‌گذرد و هر روز بیش‌ازپیش ضرورت تشکیل و تقویت آن آشکار می‌شود.
وی تأکید کرد: پدافند غیر‌ عامل هر اقدامی است که باعث افزایش قدرت بازدارندگی کشور شده، نقاط آسیب‌پذیر را کاهش داده، پایداری ملی را ارتقا بخشد و درنهایت منجر به تداوم فعالیت‌های اساسی کشور شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه پدافند غیر عامل در استان طی یک سال گذشته، خاطرنشان کرد: همت جهادی برای تأمین آب همدان یکی از مصادیق بارز مدیریت بحران بود که توسط مدیر ارشد استان اتفاق افتاد و همدان را در حوزه تسهیل مدیریت بحران آب در کشور صاحب‌ سبک کرد.
وی ادامه داد: دشمن در فضای مجازی کاری کرده کارستان و در این راه از هیچ کوشش مذبوحانه‌ای فروگذاری نمی‌کند؛ تا جایی که در ادامه پروژه کشته‌سازی‌های خود این‌بار دانشگاه صنعتی همدان و مرگ یک دختر که بر اثر مسمومیت بوده را در دستور کار خود قرار داد. درحالی که مستندات مرگ این خانم موجود و دلایل آن مشخص بوده و فرد اصلی در بازداشت به‌سر می‌برد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایران اسلامی در بخش نظامی قدرت نخست منطقه بوده و دشمن فهمیده در این حوزه نمی‌تواند بر دژ مستحکم ایران نفوذ کند و راه دیگری را انتخاب کرده، گفت: یکی از نقاط آسیب‌پذیر ما حوزه فرهنگ است که بسیار کلیدی و اساسی بوده و فرهنگ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و به‌طور کلی همه شئون فرهنگ را دربر‌می‌گیرد.
رضانیا اصحاب رسانه را افسران پدافند غیر‌ عامل در حوزه رسانه خواند و تصریح کرد: شما باید از حالت انفعالی خارج شده و در زمین رسانه آفندی و تهاجمی عمل کنید. حوزه رسانه این ظرفیت را دارد که در پاسخ به دشمن وارد شده و هدایت و تنویر افکار عمومی را در دست بگیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با اشاره به اینکه آشوب‌های اخیر در همدان از همان شب دوم کنترل شد، اذعان کرد: طرح دشمن این است که دانشگاه و مدرسه را به‌عنوان نقطه قوت ایران عزیز که منشأ تحول و حرکت علمی است، تعطیل کند؛ اما کور خوانده و خیال باطل می‌کند، دانشگاه با حضور اساتید و دانشجویان زنده و بالنده است.
   دشمن حریت علمی و شرافت اخلاقی دانشجو را نشانه گرفته است
رضانیا اضافه کرد: دشمن هرروز با راه انداختن یک ماجرا دختران و پسران جوان را به خیابان یا تجمع‌های ساختارشکنانه در دانشگاه فرا می‌خواند و حریت علمی و شرافت اخلاقی دانشجو را نشانه گرفته است.
وی با اطمینان خاطر از اینکه دانشجویان معترض صف خود را از معدود دانشجویان ساختارشکن جدا می‌کنند، گفت: بدون تردید حرکات تشکیلاتی، سازمان‌یافته و جریانی محکوم بوده و برخورد قاطع با آنان صورت خواهد گرفت؛ ضمن اینکه نظام هرجا لازم بوده رحماء بینهم عمل کرده و جوانان این کشور را فرزندان خود می‌داند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به سؤالات خبرنگار سپهرغرب مبنی بر راهکارهای حفظ و کنترل ابنیه تاریخی همدان در برابر بحران‌ها، عنوان کرد: همدان به‌لحاظ جایگاه پدافندی حساس و کلیدی بوده و طرح و سند پدافند غیر عامل در برش استانی به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.
رضانیا در ادامه افزود: بر این اساس اجازه نخواهیم داد هیچ برنامه و طرح توسعه‌ای بدون ملاحظه و رعایت اصول به اجرا دربیاید و این سند قطعاً الزام‌آور است.
وی بیان کرد: اعتقاد داریم حفاظت از جان، امنیت، عرض، ساختارها و تأسیسات مردم واجب بوده و اگر بخواهیم در بخش ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی اقدام خاصی داشته باشیم، جایی که نیاز به حفاظت دارد سطح‌بندی شده و بر آن اساس اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی ملزم و مکلف‌ هستند مسائل مربوط به سند و برش پدافند غیر عامل را رعایت کنند که حفظ ابنیه و بافت‌های تاریخی در برابر بحران‌ها و حوادث در این زمره است.
   قرارگاه زیستی استان، مدافع منافع مردم
جانشین قرارگاه زیستی استان همدان نیز در جلسه با اشاره به اینکه قرارگاه زیستی در بسیاری از حوزه‌های مربوط به انسان، نباتات، آب، دام، منابع طبیعی، سدها، مناطق گردشگری و غیره فعال بوده و دامنه گسترده‌ای دارد، عنوان کرد: اقدامات بیشتر خاموش بوده و کمتر رسانه‌ای می‌شود، اما واضح است در بسیاری از موارد اثرگذار و تعیین‌کننده بوده و نتایج آن نیز کاملاً مشهود است.
سردار مهدی فرجی یکی از اقدامات مؤثر قرارگاه زیستی در استان را در حوزه راه‌اندازی فروسلیس‌ها خواند و افزود: در بسیاری از استان‌ها به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی مجوز احداث کارخانه فروسلیس داده نمی‌شود، اما ما موفق به مجاب کردن کارخانه‌ها در رعایت استانداردها و تبعیت از پروتکل‌ها شدیم؛ با این توضیح که اگر موارد رعایت نشود، اخطار داده شده و تهدید به تعطیلی خواهند شد.
جانشین قرارگاه زیستی استان همدان اذعان کرد: یکی دیگر از اقدامات مؤثر ما در بخش آماده‌سازی بیمارستان‌ها در دوران کرونا بود، یک ماه قبل از ورود کرونا به کشور که خیلی‌ها آن را دور از ذهن می‌دانستند، جلسات ما تشکیل شده و تدابیر لازم اندیشیده شد؛ ضمن اینکه ما دومین استان بعد از قم بودیم که با کرونا مواجه شدیم و اگر آمادگی استان نبود، اتفاقات ناخوشایندی می‌افتاد.
سردار فرجی به مسئله آب در همدان نیز اشاره کرد و از ورود قرارگاه زیستی به این حوزه خبر داد و افزود: در این بخش هم بدون جنجال رسانه‌ای ورود کردیم و با حضور مجموعه‌ای از نیروهای مردمی برای مدیریت بحران آب با ادارات آبفا و آب منطقه‌ای همکاری‌های لازم انجام شد.
وی توجه به منابع طبیعی و محیط‌زیست را از دیگر حوزه‌های مهمی خواند که قرار زیستی به آن‌ها ورود جدی داشته و متذکر شد: جلساتی در این بخش بدون تعارف برگزار شده و چنانچه کسی بخواهد منافع فردی خود را بر منافع مردم و استان ترجیح دهد، بدون ملاحظه او را به رعایت استانداردهای تعیین‌شده ملزم می‌کنیم. بسیاری از موراد بوده که مورد جایگزین معرفی کرده یا اجازه استقرار صنایع آلوده را نداده‌ایم.
این مقام مسئول با اعلام آمادگی برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا، اظهار کرد: در این بخش به‌صورت جدی وارد شده‌ایم و هماهنگی با ادارات ذی‌ربط انجام شده که با همه توان پای کار باشند و از هیچ اقدامی از قبیل تأمین دارو و غیره که در توان قرارگاه باشد، فروگذار نخواهیم کرد.
سردار فرجی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به جنگ تمام‌عیار دشمن علیه ایران، عنوان کرد: سال 88 وقایعی که رخ می‌داد 10 برابر اتفاقاتی بود که اکنون رخ می‌دهد، اما اکنون رسانه‌های دشمن به حوادث ضریب داده و امور را وارونه و شدید جلوه می‌دهند. تمام تلاش ما این است که کسی آسیب نبیند و زندگی عادی مردم در جریان باشد.

شناسه خبر 61742