شناسه خبر:62490
1401/8/23 08:53:52

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان از آغاز مدیریت 75 تُن پسماند دارویی و شیمیایی دپوشده در مراکز درمانی استان خبر داد و اعلام کرد: در مرحله نخست، دو تُن پسماند شیمیایی و دارویی مراکز درمانی استان در روز 17 آبان‌ماه از همدان خارج و امحا شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان، سیده‌مریم محمدی با اعلام این خبر، افزود: این فرآیند تحت نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان انجام گرفت و پسماندهای مذکور به مقصد شرکت ذی‌صلاح امحاکننده در استان اصفهان منتقل شد‌.
محمدی ادامه داد: پسماند دارویی و شیمیایی سایر بیمارستان‌های استان نیز درحال ثبت در سامانه جامع محیط‌زیست بوده و به‌ترتیب در روزهای آینده ارسال خواهند شد.
وی با بیان اینکه پسماندهای دارویی و شیمیایی باید از طریق ثبت در سامانه جامع محیط‌زیست در مراکز مجاز امحا شوند، افزود: امکان بی‌خطر شدن این نوع از پسماندها توسط دستگاه‌های بی‌خطرساز مستقر در بیمارستان‌ها وجود ندارد؛ بنابراین در طول سال‌های اخیر پسماندهای دارویی و شیمیایی به میزان حداقل 75 تُن در بیمارستان‌های استان دپو شده بود.
این مقام مسئول اضافه کرد: به‌دلیل اهمیت موضوع، مراتب در جلسات متعدد کارشناسی و کارگروه مدیریت پسماند استان مطرح و براساس مصوبات کارگروه مدیریت پسماند مقرر شد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت ذی‌صلاح و دارای مجوز امحای پسماندهای دارویی و شیمیایی اقدام و تمامی پسماندهای یادشده را به پسماندسوز و سپس لندفیل شرکت مورد نظر منتقل کند که این فرآیند درحال حاضر آغاز شده است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با اشاره به ماده دو ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و وابسته، بیان کرد: پسماندهای پزشکی به چهار دسته پسماند عفونی، پسماند تیز و برنده، پسماند شیمیایی و دارویی و پسماند عادی تقسیم‌بندی می‌شوند که براساس ماده 9 همان ضوابط، پسماندهای دسته یک تا سه پسماند ویژه تلقی شده و نیاز به مدیریت خاص و جداگانه دارند.
محمدی اظهار کرد: با توجه به تجهیز بیمارستان‌های دولتی و خصوصی استان همدان به دستگاه‌های بی‌خطرساز، پسماندهای عفونی و تیز و برنده استان کم‌خطر شده و به محل دفن پسماندهای عفونی در سایت پسماند‌های عادی منتقل و نتایج نظارت بر عملکرد این دستگاه‌ها در سامانه جامع محیط‌زیست کشور نیز ثبت می‌شوند‌.
وی در پایان گفت: پسماندهای عادی مراکز درمانی و بیمارستانی نیز مانند سایر پسماندهای شهری، توسط شهرداری‌ها مدیریت می‌شوند.

شناسه خبر 62490