شناسه خبر:62882
1401/9/2 08:21:35
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان:

ریل‌گذاری شرکت شهرک‌ها برای صنعتی‌شدن کردستان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفت: از دو سال گذشته توسعه شهرک‌های صنعتی در استان به صورت جهادی در دستور کار قرار گرفته که ایجاد شهرک بزرگ صنعتی استان در 700 هکتار صنعتی‌شدن کردستان را نوید می‌دهد.

احمد خسروی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اظهارکرد: مانور سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی کردستان از سالیان گذشته ضعیف بوده و زمین زیادی در بر گرفته نشده، همین موضع باعث شده در حال حاضر سرانه زمین شهرک‌های صنعتی در کردستان پایین‌تر از میانگین کشوری باشد.
احمد خسروی با بیان اینکه از 150 هزار هکتار زمین شهرک‌های صنعتی در کشور، هزار و 450 هکتار (معادل یک درصد) به استان کردستان اختصاص یافته، افزود: میانگین سرانه زمین‌های شهرک صنعتی در کشور حدود 17 مترمربع است که این عدد در کردستان حدود 8 مترمربع است و این آمار نشان می‌دهد سرانه شهرک صنعتی در استان نصف میانگین کشوری است.
وی ادامه داد: شهرستان دهگلان که بزرگترین شهرک صنعتی استان در آن واقع است مشکلی بابت بهره‌برداری واحدها نداشته و با توجه به میزان زمین تخصیص یافته در آینده نیز با مشکلی مواجه نخواهد شد اما در شهر سنندج مساحت زمین‌ شهرک‌ها کمتر است و درصدد افزایش مساحت شهرک‌های صنعتی هستیم.
خسروی اضافه کرد: در حال حاضر امکان افزایش مساحت زمین شهرک صنعتی در سنندج به علت وجود زمین‌های مسکونی و باغ‌ها و زمین‌های غیر صنعتی و قدرت خرید و تغییر کاربری وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اذعان کرد: در همین راستا شرکت شهرک‌های صنعتی به سراغ ارگان‌های دولتی همچون منابع طبیعی و راه و شهرسازی رفته تا بتوان از اراضی ملی در جهت افزایش وسعت شهرک‌های صنعتی استفاده کرد که اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه از دو سال گذشته توسعه شهرک‌های صنعتی در کردستان به صورت جهادی در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: طی این اقدام در مرحله اول یک هزار و 100 هکتار زمین شناسایی و پیشنهاد شد بهره‌بردای آن در دولت نیز مصوب شده است.
خسروی افزایش هزار و 100 هکتاری زمین به شهرک‌های صنعتی در استان را اقدامی شاخص عنوان کرد و گفت: 713 هکتار برای ایجاد شهرک بزرگ صنعتی کردستان در نقطه مرکزی استان اختصاص یافته که 350 هکتار آن منابع طبیعی خالص و مابقی نیز مستثنیات است.
به گفته وی، با بهره‌برداری از این شهرک یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی کشور در استان کردستان شروع به فعالیت خواهد کرد و ریل‌گذاری برای صنعتی‌شدن استان خواهد بود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با بیان این که بهره‌برداری از این شهرک بزرگ در رشد و توسعه استان کمک شایانی می‌کند اظهار کرد: این اقدمات موجب افزایش دریافت بودجه از محل مصوبه‌های دولت در راستای توسعه استان می‌شود.
خسروی گفت: در همین اقدام زمین‌های صنعتی کوچک دیگر در مناطق و شهرستان‌های مختلف استان از جمله شهرستان‌های کامیاران و بیجار و قروه سقز وبانه آماده خرید است.
وی عملیات اجرایی شهرک بزرگ صنعتی کردستان را به فال نیک گرفت و بیان کرد: مساحت بالای این زمین در یک استان غیرصنعتی موجب ترقی و رونق تولید استان همانند سایر استان‌های صنعتی کشور خواهد شد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: 29 مصوبه شهرک‌های صنعتی در استان وجود دارد که در 20 نقطه واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران در حال انجام است و در این اقدام تاکنون یک هزار 550 فقره زمین واگذار شده که از این میزان قریب به 850 مورد تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.
خسروی میزان اشتغالزایی در شهرک‌های صنعتی استان را به صورت میانگین نزدیک به 12 هزار نفر اعلام کرد و گفت: اکنون اکثر شهرک‌های صنعتی چهار امتیاز اصلی آب، برق، گاز و تلفن دارند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود در رابطه با متقاضی جذب سرمایه‌گذار خارجی این گونه گفت: سال گذشته با همکاری مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان 20 سرمایه‌گذار خارجی در زمینه پتانسیل بخش صنعتی معرفی شده‌اند که از این تعداد با 3 سرمایه‌گذار در منطقه ویژه بانه قرارداد بسته شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گریزی به منطقه ویژه اقتصادی بانه زد و گفت: در منطقه ویژه اقتصادی بانه 85 هکتار فاز عملیاتی قرار دارد که در حال حاضر فاز یک این منطقه به مساحت 35 هکتار آماده بهره‌بردای است و 25 قرارداد نیز با سرمایه‌گذاران در این منطقه منعقد شده است.
خسروی از تعدادی از سرمایه‌گذرانی که با وجود قرارداد فعالیتی در منطقه ندارد گله‌مند بود و تصریح کرد: یک سری ازسرمایه‌گذاران به خصوص سرمایه‌گذاران خارجی بدون دلیل موجهی و با وجود قرارداد فعالیتی ندارند و ما خواستار شروع به کار آنها هستیم و چنانچه این موضوع ادامه پیدا کند بر اساس قانون با آنها برخورد شده و در زمان اتمام قرارد زمین از آنها پس گرفته می‌شود.
وی همچنین درخصوص شفاف‌سازی قیمت زمین شهرک‌های صنعتی استان توسط کارشناسان اظهار داشت: شهرک‌های صنعتی در کشور اجازه فروش زمین صنعتی ندارد بلکه تنها حق اکتنفا زمین و بهره‌برداری به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود اما آنچه بر اساس فهرست بهای سالیانه مصالح ساختمانی از ارزش انتفاعی زمین به دست آید به عنوان هزینه از سرمایه‌گذار گرفته می‌شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان مساحت کم زمین شهرک‌های صنعتی و ثابت ماندن هزینه‌ها را عامل گران‌قیمت بودن زمین صنعتی در این استان دانست و افزود: قیمت زمین شهرک‌های صنعتی در استان کردستان 20 تا 30 درصد نسبت به کشور بیشتر است و اما بر اساس قیمت فرصت مناطق محروم، قیمت‌گذاری در شهرک‌های واقع شده در مناطق محروم استان تا 50 تخفیف اعمال شده و کاهش می‌باید.
خسروی در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی عدم تعیین‌تکلیف زمین‌هایی که سال‌هاست در برخی شهرک‌های صنعتی استان بلااستفاده مانده و ساخت‌وسازی در آن صوت نگرفته است، بیان کرد: در استان مواردی از عدم استفاده از زمین‌ها مشاهده و گزارش شده که با پیگیری شرکت شهرک‌های صنعتی استان و با دستور دادستانی مشخص شد مواردی از زمین‌های واگذار شده با گذشت چندین سال بدون استفاده رها شده و هیچ واحدی در آن راه‌اندازی نشده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان افزود: در این رابطه از سال 98 تاکنون 340 پرونده تشکیل شده که حدود 70 هکتار در قالب 89 فقره از آنها تحویل گرفته شد و به سرمایه گذاران جدید و قدر واگذار شده است.

شناسه خبر 62882