شناسه خبر:64011
1401/9/29 09:32:30

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از اجرای پارک آبخیز در دره مودر اراک خبر داد.

محمدی، با اشاره به تعیین مشاور برای اجرای پروژه پارک آبخیز در منطقه مودر اراک، اظهار کرد: از اوایل امسال با تعیین مشاور، کار مطالعاتی اجرای پروژه پارک آبخیز در مساحتی به وسعت 365 هکتار مدنظر قرار گرفت و پس از عقد قرارداد با مشاور، کار آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 75 درصد کار مطالعاتی این پروژه انجام شده است، گفت: در گام نخست، اعتبار 500 میلیون تومانی از محل اعتبارات تملک استان پیش‌بینی شده است و با توجه به نقشه پیشنهادی مشاور، نخستین اقدام، احداث جاده دسترسی به پارک بود که پیمانکار انتخاب شد و ضمن عقد قرارداد، کار کلید خورد.

محمدی تصریح کرد: طول تقریبی جاده دسترسی به پارک یک کیلومتر و عرض تقریبی آن 2.5 تا 3 متر است که جهت انتقال وسایل اولیه از جمله، نهال ها، سیستم آبیاری قطره ای و... احداث می‌شود. این جاده در پایان پروژه به عنوان جاده دسترسی شهروندان، کوهنوردان و گردشگران صرفا برای پیاده روی باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه این جاده، در پایان پروژه نهالکاری می‌شود و با ایجاد مانع، وسایل نقلیه امکان ورود به منطقه را نخواهند داشت، گفت: با توجه به پتانسیل بند خاکی موجود در منطقه مودر، پروژه‌های متعددی از جمله بندهای گابیونی جهت کنترل سیلاب و رسوب، آلاچیق، بسترهای استراحت کوهنوردان، احیای چشمه‌ها و ایجاد آبشار مصنوعی عملیات خشکه چین، اسکله، ماهیگیری، کمپ اقامت شبانه، سرویس بهداشتی و نمازخانه، ساختمان نگهبانی، عملیات نهال کاری و توسعه فضای سبز در راستای اجرای طرح پارک آبخیز اجرایی می‌شود.

محمدی با بیان اینکه امسال فعلا جاده دسترسی اجرایی می‌شود، گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای کامل پروژه 50 میلیارد تومان پیش بینی شده است، اما با توجه به افزایش قیمت‌ها احتمال افزایش اعتبارات مورد نیاز وجود دارد و با توجه به اینکه پروژه ملی است می‌توانیم اعتبارات خوبی را جذب کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: زمانبندی اجرای پروژه 5 سال است اما تلاش خواهیم کرد که ظرف سه سال آینده کار را به انجام برسانیم.

وی اضافه کرد: پروژه در داخل مسیر آبراهه‌های منطقه انجام می‌شود و تنها نیاز به تامین آب برای نهالکاری است و با اولین بارش، منابع مخزن ذخیره آب تامین می‌شود.

محمدی در خصوص برخی نگرانی ها، مبنی بر تخریب منطقه، تاکید کرد: هیچ تخریبی در منطقه صورت نمی‌گیرد، مسیر دسترسی کاملا سنگی است و لازم است که جاده دسترسی ایجاد شود و پیمانکار نیز طبق تعهد خود با ظرافت خاصی کار را پیش می‌برد که هیچ تخریبی بر جای نماند و البته منابع طبیعی استان نیز اجازه هیچ تخریبی را نخواهد داد.

شناسه خبر 64011