شناسه خبر:64105
1401/10/1 09:21:36

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: 50 عنوان درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان در یک سال اخیر به ثبت رسیده که اجرای آن‌ها موجب تحول اقتصادی در استان می‌شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا روز چهارشنبه در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی که در دانشگاه کردستان برگزار شد اظهارکرد: از مزیت سرمایه‌گذاری دیگر استان‌های کشور در منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان استفاده می‌شود و تفاهم‌نامه آن اخیرا در وزارت کشور امضا شد.
وی با تأکید بر لزوم فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی مرزی در استان، خواستار ورود فعالانه گروه‌های علمی و دانشگاهی کردستان به این موضوع شد.
استاندار کردستان در ادامه با اشاره به اهمیت مطالعات علمی و تحقیق و پژوهش، بر برجسته‌سازی و لزوم به‌کارگیری آن در مسیر توسعه استان تأکید کرد و افزود: در گام اول در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان، دستگاه‌های اجرایی ملزم به صرف سهم یک درصد اعتبار خود در زمینه پژوهش هستند.
زارعی‌کوشا با بیان اینکه در کنار این، دستگاه‌های اجرایی استان مکلف شدند که گروه‌های علمی دانشگاه‌ها را در شوراهای استانی مانند سرمایه‌گذاری و اشتغال عضو کنند افزود: با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های دیگر همانند دانشگاه و نهادهای غیر دولتی اقتصادی موفق، تصمیمات استان در محدوده بسته منحصر به مدیران اجرایی قرار نخواهد گرفت.
وی اضافه کرد: تأکید امروز ما بر فعالیت‌های دانش‌بنیانی است که اساس و مبنای آن بر تحقیق و پژوهش استوار است و در استان جای کار بیشتری دارد.
به گفته استاندار کردستان، تعداد شرکت‌های دانش‌بینان استان در یک سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است و رویکرد دولت و نظام به سمت تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان است.
استاندار کردستان ادامه داد: از حیث زیرساختی تسهیلات خوبی فراهم است در همین راستا، ظرف چند روز آینده مجموعه آموزشی و خوابگاهی شرکت‌های دانش بنیان به بهره‌برداری می‌رسد، ولی آنچه مهم به نظر می‌رسد لزوم تغییر نگاه است تا مدیران اجرایی تدارکاتچی شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل‌گر شکوفایی استعدادهای پژوهشی باشند تا نتایج ملموس آن در جامعه هویدا شود.
زارعی‌کوشا با بیان اینکه برنامه‌ریزی نیازمند تقویت فعالیت‌های پژوهش‌محور است و هر مانعی که بر سر این راه باشد باید رفع شود، افزود: در حال حاضر نیاز اصلی ما توجه ویژه به پژوهش‌های اجتماع‌محور است به‌شدت به تحلیل و مسئله‌شناسی درست از اجتماع نیاز داریم.
وی ادامه داد: شأن دانشگاه، استاد و پژوهشگر در هدایت جامعه معنا می‌یابد و اگر جامعه دانشگاهی با هیاهوی رسانه‌ای از حرکت باز بماند ناشی از نقص آن است.
استاندار کردستان با تأکید بر اینکه دانشگاه باید محمل گفت‌وگو باشد، اضافه کرد: اگر رسانه تروریستی مسیر دانشگاه را به سمتی ببرد که اساتید اصیل منزوی و عده‌ای پیشگام اهداف تروریست‌ها شوند، زنگ خطری جدی است که در سایه نبود گفت‌وگو و تعامل ایجاد شده است و اساتید و نخبگان دانشگاهی باید به ایجاد این فضا کمک کنند.
زارعی‌کوشا اظهار کرد: باید به جای سطحی‌نگری به تعمیق موضوعات کمک کنیم و در شرایط حاضر کسی منکر مشکلات و ضعف‌ها نیست ولی نباید اجازه داد ریشه مشکلات مورد غفلت واقع شده و فضایی ایجاد شود تا بی‌انگیزگی حاکم گردد.
در این جشنواره از 123 پژوهشگر برتر کردستان در عرصه دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی تجلیل شد.
شعار امسال هفته پژوهش (19 تا 25 آذر) پژوهش و فناوری؛ پیشران تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بود.

شناسه خبر 64105