شناسه خبر:82593
1403/2/26 20:46:46

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت که در چهار سال گذشته درآمد دولت از حقوق دولتی معادن 50 برابر رشد پیدا کرده که نسبت به قبل رقم قابل توجهی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در خصوص موضوع جایگزینی معادن به جای نفت در اقتصاد کشور طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: ابتدا باید در خصوص اهمیت معادن و زنجیره‌های معدنی برای کشور چند نکته را مد نظر قرار داد. معدن اول زنجیره است و علاوه بر اینکه خودش اشتغال‌زا است و بخش زیادی را فعال می‌کند، اما یک ماده خامی است تا این فرآوری بشود و تبدیل بشود مثلاً به یک شمش فولاد، شمش آلومینیوم، مس، طلا و دیگر فلزات و مواد معدنی دیگر یک زنجیره طولانی است.

مصطفی طاهری، افزود: این زنجیره طولانی هم اشتغال‌زایی زیادی دارد و هم ما را از وابستگی رها می‌کند. شما برای زندگی امروز نیاز به کالاهایی دارید که بخش زیادی از پایه آن به معدن بر‌می‌گردد.

وی بیان کرد: کشور ما از نظر معدن ظرفیت فوق‌العاده‌ای دارد. اگر کل دنیا را در نظر بگیریم ظرفیت معدن ما نسبت به وسعت و جمعیت که حدود یک درصد دنیا هستیم، بیش از هفت برابر است. منتها ثروتی که از اینجا باید به دست بیاوریم خیلی خیلی کمتر از میانگین کشورها است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در چهار سال گذشته در کمیسیون صنایع و معادن مجلس و اصلاح قانون معادن به این موضوع پرداخته شده است، گفت: علاوه بر این درآمد دولت از حقوق دولتی معادن را نسبت به بقیه جاها رشد نزدیک به 50 برابری داده‌ایم و بخش زیادی از شعار حضرت آقا در این باره محقق شده است. یعنی یک زمانی دولت، درآمد قابل توجهی در این حوزه نداشت، اما الآن 50 برابر رشد کرده و به میزان قابل توجهی رسیده است.

طاهری افزود: ما توانستیم درآمد دولت را از نفت بالا ببریم که اگر با اکتشافات و سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه معدن می‌شود، تکمیل بشود قطعاً می‌توانیم بخش زیادی از درآمد دولت را از طریق معدن تامین کنیم.

وی درباره حضور بخش خصوصی در این حوزه نیز گفت: عموماً کار در بخش معدن باید توسط بخش خصوصی انجام شود و اتفاقاً معدن از حوزه‌هایی است که دولت ظرفیت چندانی در این زمینه ندارد.

 


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 82593