شناسه خبر:64204
1401/10/4 10:27:01

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: طی 50 شبانه‌روز دام‌های عشایر استان همدان در خوزستان، لرستان و ایلام به‌صورت رایگان واکسینه می‌شوند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، محمودرضا رسولی ابراز کرد: در رزمایش جهاد دامپزشکی استان همدان مزین به نام سردار شهید حاج‌حسین همدانی، دام‌های عشایر استان همدان در مناطق قشلاقی استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام طی 50 شبانه‌روز توسط 12 نفر از کارکنان دامپزشکی استان همدان علیه بیماری‌های دامی واکسینه می‌شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان از آغاز رزمایش بزرگ و تخصصی جهاد دامپزشکی ویژه خدمات‌رسانی رایگان به عشایر استان همدان در مناطق قشلاقی جنوب کشور خبر داد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه دام‌های عشایر جزء ذخایر ارزشمند پروتئینی کشور هستند، گفت: هدف از برگزاری این رزمایش خدمات‌رسانی بیشتر به جامعه عشایری، ایجاد امنیت بهداشتی و تداوم امنیت در سرمایه دامی است.
وی در ادامه افزود: با عنایت به تراکم بسیار بالای دام در مناطق عشایری استان‌های لرستان، خوزستان و ایلام، در راستای پیشگیری از سرایت انواع بیماری‌های دامی و زئونوز به دام‌های عشایر استان همدان و جلوگیری از هرگونه تبعات بهداشتی و خسارت اقتصادی ناشی از بروز و انتقال بیماری برای صنعت دام استان همدان و کشور، اداره کل دامپزشکی استان همدان با بسیج کلیه امکانات و تجهیزات لازم یک دوره «رزمایش تخصصی مایه‌کوبی دام‌های عشایری استان همدان» مستقر در مناطق قشلاقی تحت عنوان «جهاد دامپزشکی» مزین به نام «سردار پُرافتخار شهید حسین همدانی» در سه استان خوزستان، لرستان و ایلام را برگزار کرد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این رزمایش با هماهنگی سازمان دامپزشکی کشور توسط کارکنان خدوم دامپزشکی استان همدان از سوم دی‌ماه سال 1401 به مدت 50 شبانه‌روز در مناطق عشایری و صعب‌العبور استان‌های ذکرشده برگزار شده و دام‌های عشایر به‌صورت فشرده در دو نوبت صبح و عصر به‌صورت رایگان مایه‌کوبی می‌شوند.
رسولی با اشاره به انواع واکسن‌های دامی استفاده‌شده در این رزمایش جهادی، گفت: دام‌های عشایر در این طرح علیه بیماری‌های آبله، شاربن، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تب برفکی، بروسلوز (1Rev) و هاری به‌صورت رایگان واکسینه می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود در این رزمایش 50 روزه بیش از یک‌ونیم میلیون نوبت سر از دام‌های عشایر زیر پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.
در ادامه مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به فرمایشات امام راحل درخصوص که عشایر ذخایر ارزشمند انقلاب هستند، افزود: خدمت‌رسانی به قشر زحمتکش عشایر یکی از اولویت‌های مهم دامپزشکی استان همدان به‌شمار می‌رود.
وی گفت: کارشناسان دامپزشکی اعزام‌شده کلاس‌های آموزشی نیز برای عشایر تشکیل می‌دهند تا در کنار عملیات واکسیناسیون، آموزش لازم برای جلوگیری از انتشار بیماری‌های دامی انجام شود.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان واکسیناسیون به‌موقع دام‌ها را مهم‌ترین روش پیشگیری از بیماری‌های دامی دانست و از دامداران و عشایر خواست تا همکاری لازم را با گروه‌های دامپزشکی داشته باشند.
در پایان رسولی گفت: باید از فعالیت‌های همکاران خود که با تحمل دشواری‌ دوری از خانواده و سختی شرایط کار، مأموریت خود را به نحو احسن انجام می‌دهند، تشکر و قدردانی کنم.

شناسه خبر 64204