شناسه خبر:67864
1402/1/27 07:25:17

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان از پیگیری استان برای استقرار ایرلاین اختصاصی با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذار از طریق پرداخت تسهیلات خبر داد.

اسفندماه سال 1400 بود که خطوط پروازی فرودگاه همدان پس از دو سال وقفه، طی آیینی با حضور استاندار برقرار و نخستین پرواز آن به مقصد مشهد مقدس انجام شد، اما متأسفانه این پروازها نیز بنا به زیان‌ده بودن، دیرزمانی نپاییدند. به‌طوری که طی یک سال و نیم گذشته به‌جز صدای پروازهای امدادی و ضروری، صدایی از فرودگاه همدان شنیده نمی‌شود؛ صدایی که وقتی شنیده شد، رؤیای دیرینه سفری بهتر، امن‌تر و راحت‌تر را برای همدانی‌ها تحقق بخشید، اما چه سود که پایدار نبودنش باعث شد چراغ برج مراقبت فرودگاه بین‌المللی همدان بار دیگر خاموش شود.

تأسف‌بارتر اینکه این روز‌ها قصه تعطیلی پرواز‌های فرودگاه بین‌المللی همدان به‌قدری تکراری شده که دیگر برای مردمش به‌عنوان زیرساخت حمل‌ونقل موجود در شهر پایتخت فرهنگ‌وتمدن ایران‌زمین، جذابیتی ندارد، زیرا دیگر نام فرودگاه از ذهن آن‌ها به‌عنوان یک زیرساخت حذف شده است. در سال‌های اخیر چندین‌بار فرودگاه همدان برای سروسامان دادن و رونق پرواز‌های خود، دورخیز کرد، تا جایی که این فرودگاه برای آن که محل نشست‌وبرخاست هواپیما‌های پهن‌پیکر باشد، اقدام به تجهیز باند خود کرده و برج مراقبتش را هم به‌روزتر کرد، اما دریغ از صعود و پرواز مستمر!

لازم به ذکر است که باند فرودگاه همدان به‌لحاظ تجهیزات و فناوری چیزی کم ندارد و مجهز به انواع سیستم‌های مورد نیاز فرودگاه‌های بین‌المللی است که ازجمله این زیرساخت‌ها می‌توان به هلدینگ بی، تریشلد، ویندبار و چراغ‌های باند اشاره کرد؛ همچنین می‌تواند به‌طور هم‌زمان پذیرای سه هواپیمای متوسط و پهن‌پیکر باشد.

سپهرغرب در مقاطع مختلف زمانی علت تعطیلی پروازها را از مسئولان استانی و کشوری مطالبه‌گری کرده و هم‌اکنون نیز مجدداً این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در ارتباط با آخرین وضعیت فرودگاه ونیز پیگیری‌های به‌عمل‌آمده برای رونق چندین‌باره این زیرساخت حمل‌ونقلی با فرزاد تیموری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و نیز علی‌اصغر جهانگیری‌معز، مدیر فرودگاه بین‌المللی همدان گفت‌‌وگوهایی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر فرودگاه بین‌المللی همدان با بیان اینکه متأسفانه شاهد تغییر در وضعیت فرودگاه به‌لحاظ پروازی نیستیم، گفت: کل مدیران مرتبط با موضوع در استان از استاندار گرفته تا نمایندگان مجلس پیگیر احیای پروازها هستند و از طرفی ما همچنان به قول و وعده سازمان هواپیمایی مبنی بر پیگیری این مسئله نیز امیدوار هستیم.

علی‌اصغر جهانگیری‌معز با تأکید بر اینکه متأسفانه با وجود وعده‌های داده‌شده مبنی بر برقراری پروازهای تکلیفی از فرودگاه همدان برای ایام نوروز (با توجه به مسائل پیش‌آمده در این ایام) ما از این پروازها نیز سهمی نداشتیم، افزود: شرایط پروازهای حج نیز بلاتکلیف است؛ به‌گونه‌ای که هنوز مشخص نیست آیا امسال نیز همچون سال گذشته فرودگاه همدان میزبان حجاج خواهد بود یا خیر.

در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز با بیان اینکه برای رونق فرودگاه همدان ایجاد و استقرار ایرلاین اختصاصی برای آن با جذب سرمایه‌گذار در دستور کار استان قرار گرفته است، گفت: درصورت استقرار ایرلاین اختصاصی و خرید چند فروند هواپیما، برنامه‌ریزی برای پروازها از سوی استان انجام می‌پذیرد.

فرزاد تیموری با تأکید بر اینکه چند نفر متقاضی پای کار آمده اما این مهم را منوط به گرفتن تسهیلات حداقل 500 میلیارد تومانی می‌دانند، افزود: این مهم از سوی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری درحال پیگیری است.

وی با بیان اینکه مسئله ما در فرودگاه همدان به عدم استقبال از پروازها توسط هم‌استانی‌ها بازمی‌گردد، اظهار کرد: درصورت استقرار ایرلاین اختصاصی نیز می‌بایست برای پایداری این پروازها، همراهی لازم در این زمینه صورت پذیرد.

تیموری در پاسخ به این سؤال که برنامه‌ای برای استقرار پروازهای خارجی و به‌ویژه پروازهای نجف با توجه به استقبال همدانی‌ها از این پرواز دارید؟ گفت: هرچقدر بتوانیم تعداد پروازها را چه در داخل و چه در خارج از کشور بیشتر کنیم، شاهد رونق بهتر فرودگاه همدان خواهیم بود.

وی از پیگیری برای میزبانی فرودگاه همدان از سفرهای حج خبر داد و افزود: این مهم به‌طور جد در دستور کار استان قرار دارد تا همچون سال گذشته بتوانیم از حجاج در پروازهای بین‌المللی فرودگاه همدان میزبانی کنیم.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، امیدواریم این‌بار آغاز فعالیت چندباره فرودگاه همدان دوباره به تعطیلی آن ختم نشود و مردم شاهد تداوم پروازها باشند. زیرا یک دست صدا ندارد و برای فعال شدن فرودگاه باید همه سازمان‌های دست‌اندرکار مانند حج و زیارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار و نمایندگان پای کار بیایند تا این فرودگاه جان بگیرد.

فرودگاه بین‌المللی همدان یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران با قدمتی 84 ساله است، در سال 1317 این فرودگاه نظامی بود، اما در سال 1341 شمسی پروژه ساخت فرودگاه جدید در فاصله هشت کیلومتری ضلع شمال‌ شرقی شهر همدان در کنار جاده اصلی تهران و به مساحت حدود 250 هکتار آغاز شد و این پروژه در سال 1351 به بهره‌برداری رسید و می‌توان از این زیرساخت به‌عنوان دلیلی برای مباهات همدانی‌ها یاد کرد.

شناسه خبر 67864