شناسه خبر:69943
1402/3/18 09:32:04

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان گفت: 65 درصد از واحدهای مسکونی روستایی این استان بهسازی و نوسازی شده که از میانگین کشوری 14 درصد بیشتر است.

محمدباقر خوش‌کردار روز چهارشنبه اظهار کرد: از مجموع 165 هزار و 301 مسکن روستایی در استان همدان، تاکنون بیش از 108 هزار واحد مسکن روستایی بهسازی و نوسازی شده است.

وی یادآور شد: در کشور 2.7 میلیون واحد مسکن روستایی معادل 51 درصد مقاوم‌سازی شده و استان همدان حدود 14 درصد از میانگین کشوری جلوتر است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به وجود 199 هزار و 951 خانوار روستایی در استان همدان پس از سرشماری سال 95 تاکنون، گفت: مسکن روستایی در یک‌هزار و 45 روستای استان استقرار پیدا کرده و فعالیت دارد.

خوش‌کردار با اشاره به اینکه سهمیه همدان در طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی برای نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای کم‌دوام روستایی طی سال گذشته 11 هزار واحد بوده که تاکنون 10 هزار فقره به استان ابلاغ شده است، اظهار کرد: از این تعداد هشت هزار و 420 فقره به بانک‌های عامل معرفی شده که حدود 84 درصد سهمیه ابلاغی است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌ جاری هنوز سهمیه جدید ابلاغ نشده است، گفت: تاکنون سه هزار و 535 فقره تسهیلات منجر به عقد قرارداد شده و مابقی آن نیز در دست اقدام و پیگیری است که با همکاری بانک‌های عامل منجر به عقد قرارداد صددرصدی شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان افزود: صددرصد واحدهای مسکن روستایی در شهرستان‌های رزن و درگزین که به‌دلیل زلزله سال 81 آسیب دیدند، با استفاده از تسهیلات مسکن روستایی بهسازی، نوسازی و بازسازی شده‌اند.

خوش‌کردار با بیان اینکه 73 درصد از واحدهای مسکن روستایی در شهرستان ملایر بهسازی و نوسازی شده است، ادامه داد: در شهرستان نهاوند به‌دلیل نزدیکی با گسل سیلاخور در جنوب استان، 90 درصد از واحدهای مسکن روستایی بهسازی و نوسازی شده است و از طرفی با توجه به اینکه روستاییان نهاوند ازنظر اقتصادی وضعیت مطلوبی دارند، بیشتر از این تسهیلات استقبال کرده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد که با هم‌افزایی بانک‌های عامل و پیگیری و تسهیل‌گری مسئولان شهرستانی، متقاضیان باقی‌مانده در روستاها بتوانند سرپناه امنی برای خود و خانواده ایجاد کنند.

* مهاجرت معکوس به روستاها یک ضرورت است

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان تقویت روستاها را یک اولویت در دولت سیزدهم برشمرد و افزود: همه دستگاه‌های اجرایی استان باید تقویت شوند و سامان‌دهی روستاها و خدمات‌رسانی به جمعیت روستایی را به‌عنوان اولویت در برنامه کاری خود قرار دهند.

خوش‌کردار ادامه داد: در شرایط کنونی به دلایل متعددی مهاجرت معکوس به روستاها دیده می‌شود و آمار آن مشخص نیست.

وی ابراز کرد: گاهی اتفاق می‌افتد که متقاضیان در روستاهای اقماری هر شهرستان زمین تهیه می‌کنند و خانه می‌سازند و بر همین اساس افراد شاغل در شهر به وطن خود برمی‌گردند و به‌عنوان تولیدکننده و مولد فعالیت می‌کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: تقویت و ایجاد زیرساخت‌ها و افزایش سطح درآمد در روستاها، ایجاد مسکن معیشت‌محور، استفاده از ظرفیت توریستی روستا و ارائه محصولات کشاورزی روستا منجر به افزایش میزان تولید و رونق اقتصادی شده و از پدیده مهاجرت از روستاها به‌شدت کاسته و مهاجرت از شهر به روستاها را نیز افزایش می‌دهد.

شناسه خبر 69943