شناسه خبر:71322
1402/4/21 10:14:06
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی:

60 درصد شبکه توزیع آب استان مرکزی فرسوده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: 60 درصد شبکه توزیع آب در استان فرسوده است.

حشمت‌الله عباسی 20 تیرماه 1402 در نشست مطبوعاتی به‌مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در 12 شهرستان، 34 شهر و 863 روستا مشغول خدمات‌رسانی بوده و عمده وظیفه آن تأمین آب شرب بهداشتی و جمع‌آوری فاضلاب در تعدادی از شهرستان‌ها است.

وی با اشاره به وجود 726 حلقه چاه، 42 رشته چشمه و 26 رشته قنات به‌عنوان تأمین‌کننده آب شرب شهر و روستاها در استان، گفت: در بخش شهری 337 هزار مشترک و در روستا 169 هزار مشترک وجود دارد. در بخش فاضلاب شهری 195 هزار مشترک داریم و در بخش روستایی نیز تعداد مشترکین به یک‌هزار و 123 روستا می‌رسد.

عباسی افزود: اعتبار مصوب شرکت در حوزه آب طی سال گذشته 483 میلیارد تومان بوده است که 269 میلیارد تومان تخصیص یافت و 274 پروژه در سال گذشته اجرایی و 53 حلقه چاه نیز حفر شد؛ 85 درصد روستاهای استان از آب شرب بهره‌مند هستند.

وی با بیان اینکه امسال برنامه جهاد آب‌رسانی درحال انجام است، گفت: در سال گذشته قراردادی با قرارگاه امام حسن (ع) منعقد شد که 67 روستا با اعتباری بالغ‌بر 235 میلیارد تومان از آب شرب بهره‌مند شوند. با اجرای این پروژه سطح بهره‌مندی روستاها به 91 درصد می‌رسد و در جهاد آب‌رسانی امسال 141 روستا با مبلغ 930 میلیارد تومان در برنامه کاری قرار دارند.

عباسی تصریح کرد: در سال 1400 بالغ‌بر 115 روستا جیره‌بندی آب داشتند که سال گذشته به 99 روستا رسیدیم و این رقم امسال به 79 روستا رسیده است، البته تغییر اقلیم اثرات سوئی بر منابع آب گذاشته و می‌طلبد که هم‌صدا در جهت نجات منابع آب قدم برداریم؛ باید تنش آبی را در مناطق کم‌آب به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه تا امروز پویش بزرگی در حوزه آب در کشور اجرایی نشده است، گفت: سطح سفره آب‌های زیرزمینی در طول سال‌های گذشته به‌شدت کاهش یافته و لازم است با آگاهی‌بخشی درست این تلنگر را به جامعه بزنیم که وضعیت آب در کشور خوب نیست.

عباسی اضافه کرد: در استان چهار طرح بزرگ حوزه فاضلاب در شهرستان‌های اراک، ساوه، خمین و شازند درحال اجرا است و امروز 57 درصد جمعیت استان زیر پوشش خدمات مدیریت فاضلاب هستند و یک‌هزار و 850 کیلومتر خطوط فرعی شبکه فاضلاب اجرایی شده و یک‌هزار و 500 لیتر پساب تولید می‌شود. با توجه به مشکلات آب، امروز صنایع بزرگ به سمت استفاده از پساب حرکت کرده‌اند و با قوانین بودجه 1402 صنایع آب‌بر مکلف هستند آب خود را از پساب تأمین کنند. این ظرفیت در استان مهیا شده و باید با فروش پساب پروژه‌های حوزه فاضلاب را اجرایی کنیم.

عباسی اضافه کرد: مذاکرات خوبی در استان صورت گرفته و به نتیجه رسیده است تا صنایع از پساب استفاده کنند. اگر صنعتی به این حوزه ورود نکند، قیمت آب مصرفی او براساس قیمت آب‌شیرین‌کن در دریا یا قیمت تمام‌‎‌شده پساب محاسبه می‌شود.

وی بیان کرد: تصمیم کشور بر این بود که مصرف سرانه آب از 158 لیتر به 127 لیتر برسد، اما در دوران کرونا و به‌دلیل شرایط بهداشتی این سرانه به 194 لیتر و حتی در برخی از روستاها این رقم به 250 لیتر رسید و این رویه باید با توجه به منابع در اختیار، اصلاح شود.

عباسی درخصوص سرقت آب اظهار کرد: متأسفانه برخی افراد برداشت غیر قانونی از شبکه آب انجام می‌دهند و بابت آن هزینه پرداخت نمی‌کنند. این اقدام سرقت آب معنی می‌شود و حتی در یکی از روستاها، یک دامداری 500 رأسی از آب شرب استفاده می‌کرد که با برخورد با این واحد، مشکل آب روستا رفع شد؛ امروز نباید اجازه داد که افراد با سودجویی به حقوق دیگران تعرض کنند.

وی درخصوص فرسودگی شبکه بیان کرد: در طول چندسال اخیر قیمت آب در مقایسه با سایر حامل‌های انرژی و دستگاه‌های خدمات‌رسان، پایین بوده است و باید نسبت به انجام اصلاحاتی در این بخش اقدام شود؛ چراکه شرکت شرایط درآمد هزینه‌ای دارد که کنترل فرسودگی شبکه را تحت تأثیر قرار داده است. درحال حاضر 60 درصد شبکه توزیع، عمری بیش از 30 سال دارند و درواقع شبکه‌های فرسوده قلمداد می‌شوند. شبکه باید سالانه 10 درصد اصلاح شود و این اصلاح سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: به‌واسطه فرسودگی شبکه 25.8 درصد هدررفت آب اتفاق می‌افتد که 18 درصد واقعی و باقی آن در حوزه کم‌شماری آب است.

وی درخصوص کم‌شماری آب توضیح داد: کنتورهای آب باید هر پنج سال یک‌بار تعویض شوند، اما عمر برخی کنتورها به 25 سال می‌رسد و این فرسودگی، کم‌شماری را به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی بیان کرد: از هفته آینده خدمات ما از دفاتر پیشخوان نیز ارائه خواهد شد و در ادارات خدمات به مردم ارائه نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌عنوان آلودگی آب در استان وجود ندارد و ازنظر میکروبی نیز مشکلی نیست اما شاید مسائلی ازنظر شیمیایی مانند شوری یا سختی آب در نقاطی وجود داشته باشد، افزود: متأسفانه امسال ظرفیت سد الغدیر کاهش یافته است و نسبت به آب شرب ساوه نگرانیم و در منطقه آوه چاه‌های اضطراری پیش‌بینی شده است.

عباسی درخصوص مطالبات شرکت از مشترکین بیان کرد: دستگاه‌ها و برخی از نهادها به‌موقع آب‌بهای مصرفی خود را پرداخت نمی‌کنند و این امر خدمات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دستگاه‌ها و مردم باید در پرداخت آب‌بها در زمان مقرر عمل کنند تا خدمات نیز به‌موقع انجام گیرد؛ هرچند که شرکت بالغ‌بر 100 میلیارد تومان مطالبات دارد. برخی نهادها وابستگی اعتباری به منابع ملی دارند، خوشبختانه امسال براساس قانون بودجه، سازمان مدیریت مکلف شده است درخصوص مطالبات از دستگاه‌هایی که بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند، مبالغ را از اعتباراتشان کسر کند تا بدهی آن‌ها به آبفا پرداخت شود.

وی درخصوص تنش‌های آبی در استان گفت: در شهرها مشکل تنش آبی وجود ندارد، تنها در ساوه به شرایط سربه‌سر رسیده‌ایم؛ سد الغدیر این شهرستان درحال حاضر تنها حدود 38 میلیون متر مکعب آب دارد که از این رقم 25 میلیون متر مکعب، آب مرده قلمداد می‌شود. در مورد روستاها باید بگویم که 79 روستا جیره‌بندی شده‌اند، اما در روستاهای شهرستان تفرش و زرندیه وضعیت قدری مشکل است، چراکه منابع آبی مناسبی در اختیار نیست.

عباسی درخصوص برخی کندمان‌های شبکه در شهرها با بیان اینکه تفکرات جزیره‌ای در برخی از دستگاه‌ها مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است، افزود: به‌عنوان مثال شرکت در یک کندمان حدود یک میلیارد تومان هزینه می‌کند، اما شهرداری هفت میلیارد تومان عوارض کندمان از ما می‌خواهد؛ قطعاً پرداخت این مبالغ در توان شرکت نیست و مسلماً این شرایط قدری خدمات، توسعه و اصلاح شبکه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

 

شناسه خبر 71322