شناسه خبر:73196
1402/6/11 08:26:07

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: در حالی که سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری همدان مدعی است که در حوزه پارک خودرو برنامه و راهبرد خاصی دارد که به‌دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی ما از وجود آن بی‌خبریم اما مسئله این است که نمود اجرای این برنامه‌ها در زندگی شهروندان نامرئی است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : پارک خودرو در کلان‌شهری مثل همدان که معابرش بیشتر به پارکینگ خودرو شبیه است، کار سخت و طاقت‌فرسایی است.

همه ما کم‌وبیش با این مورد، مواجه بوده‌ایم؛ وقتی با ماشین شخصی برای انجام کارهای روزمره یا حتی یک مسئله مهم و حیاتی در معابر شهر تردد می‌کنیم،‌ مهم‌ترین معضل موجود بعد از خلاصی از ترافیک کلافه‌کننده کوچه، خیابان «یافتن» جای پارک خودرو است.

خدا را شکر که در کوچه و خیابان‌های ما آنقدر انبوه‌سازی شده که در یک خیابان باریک که به تعداد انگشت‌شماری ساختمان وجود دارد، با انبوه درب پارکینگ‌ها مواجهیم؛ در حالی که بر روی آن‌ها برچسب‌ها یا عباراتی با مضمون پارک = پنچری، توقف ممنوع، پارک نکنید حتی برای یک لحظه، محل تخلیه بار و غیره به چشم می‌خورد؛ حتی برخی به این جملات نیز بسنده نکرده و انواع و اقسام تهدیدها را نیز چاشنی نوشته‌های خود کرده‌اند.

این قضیه به همین جا ختم نمی‌شود؛ چراکه در بسیاری مواقع شانس با تو یار نیست و می‌مانی که خودرویت را کجا پارک کنی. آن وقت است که با خود فکر می‌کنی که کارت خیلی زود تمام می‌شود و می‌توانی آن را برای مدتی جلوی درب یکی از پارکینگ‌ها پارک کنی، اما مسئله‌ای که مدام اذیتت می‌کند این است که می‌ترسی برگردی و خودرویت را با چهار چرخ پنچر ببینی یا اینکه به محض رسیدن به محل مورد نظر برای انجام کار، پلیس بنا به تقاضای صاحب ملک با تو تماس گرفته و خواهان جابه جایی خودرو می‌شود.

البته اگر انصاف داشته باید به آن سوی قضیه هم نگاه کنیم؛ وقتی خودروی خودت در پارکینگ منزل یا محل کارت پارک شده و می‌خواهی از پارکینگ بیرون بیایی و با سد معبری چون یک خودروی دیگر که در جلوی پارکینگ، ماشینش را پارک کرده مواجه می‌شوی، آن وقت عکس‌العمل خود تو چیست؟

بارها و بارها طی چند سال اخیر به مصائب ترافیک شهر همدان در بخش‌های مختلف پرداخته‌ایم اما طی این سال‌ها آب از آب تکان نخورده و هرروز دردی مضاعف بر دردهای این شهرها افزوده می‌شود به طوری که دیگر تنها مشکل پارک مطرح نیست بلکه پارک دوبل و حتی در مواری پارک سوبل مانع از حرکت خودروها در معابر و خیابان‌ها شده به گونه‌ای که در نقاط مختلف شهر به‌ویژه رینگ مرکزی به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با ناصر سجادی جاغرق؛ کارشناس حوزه ترافیک شهری و امیر بهرامی‌شرافت؛ سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری همدان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

کارشناس حوزه ترافیک شهری با بیان اینکه در شهرهای بالای 100 هزار نفر داشتن طرح جامع ترافیکی یک الزام است، گفت: در صورت داشتن چنین طرحی تمامی نیازهای ترافیکی شهر در قالب‌های مختلف بنا به ظرفیت شهر برای 10 سال آینده آن پیش‌بینی می‌شود.

ناصر سجادی جاغرق با بیان اینکه باید برای شهری همچون همدان که یقیناً جمعیتی بیش از این عدد عنوان‌شده را در دل خود جای داده، چنین طرح جامعی تهیه و تدوین شده باشد، ابراز کرد: در این طرح‌ها معمولاً پاسخی برای مشکلاتی همچون مباحث ترافیکی، پارکینگ و حتی مدیریت معابر داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح‌ها حداقل شامل چیزی بالغ بر هفت تا هشت جلد راهکار و طرح و برنامه در مباحث ترافیکی هستند، اذعان کرد: در موضوع پارک خودرو چند راهکار پیش روی شهرها است؛ نخست اینکه در نقاط مختلف بنا به تعریف طرح جامع ترافیکی شهر، برای احداث پارکینگ، اراضی باید از سوی شهرداری تملک شود و در آن‌ها شاهد اجرای پارکینگ‌ها برحسب نیاز و اهداف تعریف‌شده در طرح جامع بود.

وی با تأکید بر اینکه راهکار دوم به بهره‌مندی از ظرفیت پارک حاشیه‌ای با اعمال مدیریت درست است، خاطرنشان کرد: این امر ممکن است به‌صورت مکانیزه از طریق پارک مترو یا به‌صورت دستی از طریق پارکبان اعمال شود که البته در اغلب موارد این امر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و در عین حال با نظارت شهرداری در شهر به اجرا درمی‌آید.

کارشناس حوزه ترافیک شهری با اشاره به اینکه راهکار سوم نیز اعمال محدودیت برای تردد وسایط نقلیه شخصی به‌ویژه در رینگ مرکزی شهرها است، خاطرنشان کرد: البته اجرای این امر منوط به تقویت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی است تا بتواند پاسخ مناسبی را به نیاز شهروند از طریق تاکسی، اتوبوس و مترو ارائه کند.

سجادی جاغرق ادامه داد: البته کارهای دیگری نیز می‌توان برای حل معضل پارک خودرو در شهر انجام داد که این راهکارها به‌صورت کارشناسی در طرح جامع ترافیک ارائه شده است.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری همدان نیز در واکنش به موضوع مطرح‌شده مبنی بر نبود راهبرد و برنامه خاص در خصوص حل مشکل پارک خودرو گفت: یقیناً این برنامه و راهبرد وجود دارد، شاید مشکل ضعف در اطلاع‌رسانی ما باشد که البته آن هم دلایل خاص خود را دارد.

امیر بهرامی‌شرافت با تأکید بر اینکه ما طرح‌ها و برنامه خاصی را برای این امر پیش‌بینی‌کردیم، ابراز کرد: درواقع ما منتظر آن بودیم که بدون ایجاد حواشی و مشکلات این برنامه‌ها و طرح‌ها نهایی و سپس اطلاع‌رسانی شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص چگونگی فرهنگ‌سازی و برنامه‌های پیش روی این سازمان در این زمینه، گفت: چند مقوله را در حوزه ترافیک دنبال می‌کنیم که نخستین موضوع مورد توجه، به اصلاح فرهنگ شهروندان در حوزه پارک خودرو مربوط است.

وی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی و ریشه‌ای ترافیک در همدان به فرهنگ ترافیکی شهروندان بازمی‌گردد، ادامه داد: با توجه به نزدیک‌تر شدن به ایام شلوغ شهریور و روزهای ابتدای مهرماه انجام و اجرای یکسری کارهای تبلیغی و تولید محتوا را در دستورکار قرار داده و از هفته آتی در صورت تأیید مراجع ذی‌صلاح پیام‌های تبلیغی را به‌صورت گسترده در معابر اصلی شاهد خواهیم بود.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری همدان با بیان اینکه مقدمات این کار از یک ماه پیش از سوی سازمان انجام شده، افزود: درواقع طراحی‌ها انجام و شعارها انتخاب شده‌اند.

بهرامی‌شرافت با تأکید بر اینکه کار فرهنگ‌سازی صرفاً بر عهده شهرداری و یا پلیس راهور نیست بلکه در این مسیر نیازمند همکاری سایر ارگان‌ها نیز هستیم، خاطرنشان کرد: شاید ما به‌عنوان متولی متخصص در حوزه محتواسازی ورود کنیم اما در این بین نمی‌توان از نقش رسانه در ترویج این فرهنگ غافل شد.

وی در خصوص پارکینگ‌های مسقف و رویکرد پیش روی سازمان نیز گفت: لزوم وجود آن‌ها را نمی‌توان منکر شد اما مسئله این است که مکان‌یابی و جانمایی آن‌ها نکته بسیار حائز اهمیتی است.

وی با ابراز اینکه اگر مد نظر شما این باشد که در رینگ نخست شهر برای حل معضل شروع به پارکینگ‌سازی کنیم، این امر از نظر جمعی از متخصصان ترافیک و شهرسازی، راهکار مردودی است گفت: در خصوص چرایی آن باید بگویم وقتی پارکینگ در هسته اصلی شهر بیش از حداقل‌های مورد نیاز ساخته شود، به‌دلیل ارزان‌قیمت بودن استفاده از آن‌ها، خود به محرکی جاذب سفر بدل می‌شوند.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری همدان، افزود: افزایش تقاضای سفر در پی ایجاد این پارکینگ‌ها خود باعث شلوغی مبادی ورودی رینگ اصلی شهر می‌شود؛ برای مثال در حال حاضر در مبادی ورودی منتهی به پارکینگ محله ذوالریاستین که البته از افتتاح آن چیزی بالغ بر 10 سال می‌گذرد، شاهد گره‌های ترافیکی هستیم.

بهرامی‌شرافت با بیان اینکه بهتر است تعداد پارکینگ‌ها در هسته شهر در حداقل ممکن ساخته شده و برای جانمایی پارکینگ‌های جدید نیز دقت ویژه‌ای از سوی مشاور طرح جامع ترافیکی که در حال نهایی شدن است صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: در بخشی از این مطالعات یکی از وظایف مشاور این است که اطلاعات مکان‌یابی پارکینگ‌های آتی مورد نیاز را در شهر به شهرداری ارائه کند.

وی با اشاره به پارک‌های حاشیه‌ای به‌عنوان یکی از راهکارهای شهرداری همدان برای مدیریت پارک خودرو گفت: از چندماه قبل سازمان ورودی جدی در این زمینه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته شرکت الیت در خصوص پارکینگ‌های حاشیه معابر و خیابان‌های شهر طرحی را اجرا کرد که متأسفانه به دلایل مرتبط به این شرکت اجرای طرح فوق در شهر همدان نیمه‌کاره ماند اما به‌دلیل نیاز شهر به فضای پارک خودرویی، مجدد مدیریت پارکینگ‌های حاشیه‌ای در دستور کار شهرداری همدان قرار گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه پیمانکار اجرای طرح پارکینگ‌های حاشیه‌‌ شهر مشخص شده، افزود: در اجرای طرح جدید تمامی اقدامات به‌صورت الکترونیک و مکانیزه انجام خواهد شد و ماشین‌های دوربین‌دار در نقاط مختلف شهر بر مبنای مکان‌های مشخص‌شده از سوی کارگروه همتا به‌ویژه خیابان‌های اصلی شهر به جای فرد، زمان ماندگاری، پارک در محل و محاسبات را به‌صورت کاملاً مکانیزه انجام خواهد داد و حتی در صورت وجود شک و شبهه این امکان وجود دارد که فرد مکان پارک و زمان آن را به‌صورت سیستمی نمایش دهد.

بهرامی‌شرافت، تأکید کرد: البته در این زمینه ما نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها به‌ویژه پلیس راهور هستیم زیرا بدون تحقق این همکاری نمی‌توان به موفقیت کامل اجرای این طرح امیدوار بود.

مع‌الوصف چنانکه در مقدمه عنوان شد این روزها غیر ممکن است خیابان‌های همدان را خالی از ماشین‌های پارک‌شده مشاهده کنید؛ چراکه در هر نقطه از این شهر خودروهایی با مدل‌ها و تیپ‌های مختلف پارک است و گاهی اوقات از ابتدا تا انتهای خیابان و حتی کوچه پس‌کوچه‌ها ماشین‌ها به‌صورت دوبل پارک شده‌اند و راه رفت و آمد هم سخت شده؛ نمونه بارز آن را در کوچه‌های منتهی به میدان امام و یا معابر و کوچه‌های منتهی به میدان امام آرامگاه می‌توان دید به طوری که این روزها پیاده‌رو‌ها نیز شاهد پارک موتورسیکلت‌ها است و خیلی وقت‌ها باید از لا‌به‌لای آن‌ها عبور کر د.

درواقع این چهره‌ای آشفته از یک روز همدان پایتخت تاریخ و تمدن است حال اینکه از زبان این مقام مسئول در مصاحبه فوق عنوان می‌شود که راهبرد و برنامه داریم اما اطلاع‌رسانی ضعیف بوده؛ این حرف به هیچ وجه قابل قبول نیست زیرا وقتی می‌توان از عملکرد دفاع کرد که تأثیر آن را بر زندگی مردم دید حال آنکه در کوچه پس‌کوچه‌های شهر عایدی اجرای این طرح‌های نامرئی و به‌معنای واقعی چیزی جز دعوا و مرافعه بر سر پارک نیست.

شناسه خبر 73196