شناسه خبر:75557
1402/8/15 12:43:18
مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش استان همدان:

آموزش‌وپرورش کلید فتح آینده است

مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش استان همدان گفت: کلید فتح آینده آموزش‌وپرورش است و مسیر رشد، پیشرفت و رفع مشکلات در ابعاد مختلف کشور همچون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در گرو رشد آن و توجه به این مجموعه است.

سپهرغرب، گروه خبر- شهره کرمی :

صبح روز گذشته مراسم تکریم و معارفه مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در محل خانه معلم همدان با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد. در این مراسم از زحمات رضا زارعی سرپرست آموزش‌وپرورش استان همدان تقدیر و رسول شیدایی به‌عنوان مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان معرفی شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش‌وپرورش در این آیین به روز 13 آبان‌ماه اشاره کرد و گفت: این روز بسیار حائز اهمیت است؛ به‌طوری که حضرت امام خمینی (ره) روز تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم نامیدند.

احمد محمودزاده با اشاره به اینکه امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد تحقق پیش‌بینی مقام معظم رهبری درخصوص رژیم غاصب اسرائیل باشیم، اظهار کرد: ما فرهنگیان و دانش‌آموزان سراسر کشور باید راه مبارزه با استکبار را در کلاس‌های درس و فضای عمومی جامعه ادامه دهیم و با مردم فلسطین و غزه همدردی لازم را داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه افزود: با توجه به نقش پیشتازی معلمین در همه عرصه‌های جریان‌ساز تاکنون، انتظار داریم امروز هم گام دوم انقلاب و فرازونشیب‌های تاریخ انقلاب اسلامی، دستاوردها و توفیقاتی که در حوزه‌های مختلف در نظام مقدس جمهوری اسلامی محقق شده را برای نسل حاضر در قالب جهاد تبیین، تشریح کنند.

* آموزش‌وپرورش به‌عنوان نهاد فرهنگی، نقش بی‌بدیل و بنیادی در سرنوشت جامعه ایفا می‌کند

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش به‌عنوان نهاد فرهنگی نقش بی‌بدیل و بنیادی در سرنوشت جامعه ایفا می‌کند، تأکید کرد: همه ما مستعدترین دوران زندگی خود را در مدرسه و تحت آموزش معلم‌های خود قرار داشته‌ایم؛ شکل‌گیری باورها، مهارت‌ها و شخصیت افراد در این فضا انجام می‌پذیرد که تأثیر فراوانی بر رشد و تعالی کشور می‌گذارد.

* آینده کشورها را می‌توان در آینه مدارس دید

محمودزاده با عنوان اینکه در دنیا نیروی انسانی را به‌عنوان عامل و هدف توسعه کشورها و سرزمین‌ها می‌شناسند، اظهار کرد: آینده کشورها را می‌توان در آینه مدارس دید و شعار امسال آموزش‌وپرورش هم «مدرسه قوی، ایران قوی» بود؛ خوشبختانه در فرمولی که نظام جمهوری اسلامی برای این موضوع درنظر گرفته، اعتقاد بر آن بوده که نیروی انسانی عامل خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است.

* مدرسه مطلوب باید در همه مؤلفه‌ها و استانداردها، دقیق و کارشناسی‌شده باشد

معاون وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه تصریح کرد: در اسلام نیز تربیت نیروی انسانی در جایگاه بالایی قرار دارد؛ چراکه این مهم هم عصاره خلقت و هم عامل خودسازی و تمدن‌سازی خواهد بود. به همین دلیل و با توجه به اینکه بخشی از تربیت نیروی انسانی در دست معلمان است، باید توجه ویژه‌ای به آموزش‌وپرورش و معلمان داشت.

وی در ادامه افزود: برای دسترسی به آموزش‌وپرورش و مدرسه مطلوب، باید در همه عرصه‌های آن و مؤلفه‌ها و استانداردهای آموزشی و پرورشی کاملاً دقیق و کارشناسی‌شده باشند و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

محمودزاده ادامه داد: حضور در برنامه‌های آموزشی، بررسی محتوای کتاب‌های درسی، پیگیری نیروی انسانی کارآمد و آماده به‌کار، روش‌های تدریس، رویکردهای تربیتی و فرهنگی، بحث‌های عدالت تربیتی و آموزشی و فضاهای آموزشی متناسب با فناوری نوین، ازجمله مباحث مورد توجه است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش‌وپرورش یادآور شد: بخشی از این امور توسط کسانی که در عرصه‌های مختلف آموزشی و پرورشی ایفای نقش می‌کنند، انجام می‌شود که انتظار داریم با برنامه‌ریزی دقیق، گام‌های مؤثری در دولت سیزدهم در بحث اجرایی‌سازی سند تحول و همه موضوعاتی که در قالب آن قابل برنامه‌ریزی است، برداشته شود.

وی تأکید کرد: امید است این مورد و تربیت نیروی انسانی جوان در برش استانی مورد توجه مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش استان همدان قرار بگیرد.

محمودزاده در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه تغییر ذات پیشرفت است، گفت: خوشا به حال کسی که در فرصتی که برای او مهیا شده است، بتواند موفق عمل کند؛ البته این مهم به‌خصوص در عرصه آموزش‌وپرورش که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه کشور بوده، در دست افرادی همچون ما است.

* نگاه تحولی با رویکرد حکمرانی ولایی کمک‌کننده آموزش‌وپرورش است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز در مراسم با بیان اینکه حضور دانش‌آموزان و معلمان در روز 13 آبان‌ماه عالی بود، گفت: این حضور پُرمعنا در دفاع از مردم فلسطین جهت اتفاقات اخیر بود که امت اسلام از سمت جبهه کفر دچار فتنه شده‌اند و بی‌نظیر بود.

حسن رضانیا با اشاره به اینکه در نظام آموزش‌وپرورش امروز بیش از هر زمان دیگری ما به برخورداری از الگوی حکمرانی ولایی نیاز داریم، اظهار کرد: راه نجات امروز حرکت در مسیر تحولی با الگوی حکمرانی ولایی است. این موضوع را از آن جهت بیان می‌کنم که کار و تصمیم‌گیری در آموزش‌وپرورش سخت،حساس و پیچیده است.

وی در ادامه افزود: اجرای برنامه در این حوزه کار سختی است؛ چراکه کار ما در آموزش‌و‌پرورش انسان‌سازی بوده و نگاه تحولی با رویکرد حکمرانی ولایی کمک‌کننده و راه حل مناسب برای این حوزه است.

رضانیا با عنوان اینکه تنها دو سال از مدت دولت تحول‌آفرین مردمی سیزدهم باقی مانده است، اظهار کرد: فرصت‌های در اختیار کم است، پس اجازه نداریم غفلت کنیم؛ چراکه آنچه امروز در آموزش‌وپرورش اتفاق می‌افتد، نتیجه تصمیمات دیروز است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان خطاب به مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش استان همدان، گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری جذب حداکثری و دفع حداقلی را درنظر داشته باشید و بدانید نظام حکمرانی ولایی تنها راه نجات آموزش‌وپرورش خواهد بود.

رضانیا در پایان با اشاره به اینکه اعتماد به شما یک سرمایه است، تأکید کرد: جلب و جذب مشارکت همه کسانی که صاحب نظر و متخصص در امر تعلیم و تربیت استان هستند، در این راه به شما کمک خواهد کرد؛ به سمت اندیشه‌هایی بروید که می‌توانند آموزش‌وپرورش را به‌صورت جهشی بالا بیاورند و از همه افراد اعم از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، در چهارچوب نظام ولایی استفاده کنید.

* آموزش‌وپرورش کلید فتح آینده است

مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش استان همدان نیز با بیان اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی با اندیشیدن راهبردهای کلان و جدی در پی تحول و ایجاد ایرانی مقتدر و مترقی است، تصریح کرد: همواره سعی شده تا با رفع کاستی‌ها، بر مدار رشد و تعالی باشیم که به‌عنوان الگوی دست‌یافتنی برای سایر ملل و کشورها مطرح باشد.

رسول شیدایی آموزش‌وپرورش را یکی از اجزای مهم و تأثیرگذار در این خصوص معرفی کرد و افزود: با برنامه‌ریزی و مدیریت متولیان امر در کنار خدمت کارکنان تلاشگر این عرصه، چنین موضوعی محقق خواهد شد.

وی آموزش‌وپرورش را کلید فتح آینده برشمرد و گفت: مسیر رشد، پیشرفت و رفع مشکلات در ابعاد مختلف کشور همچون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در گرو رشد آن و توجه به این مجموعه است.

شیدایی با اشاره به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با عوامل کنگره هشت هزار شهید استان همدان، افزود: رهبری سبقه تاریخی و نقش استان همدان در برهه‌های مختلف را برجسته و قابل توجه توصیف کردند که حال باید پرسید براساس شرایط موجود به چه اندازه نقش استان در پیشرفت‌های آینده کشور برجسته خواهد بود و تأثیر آموزش‌وپرورش در این راستا چقدر است؟

مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش استان همدان تأکید کرد: دغدغه‌ای جز رفع کاستی‌ها و مشکلات اعم از کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی، در دستور کار خود نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تأکید رهبری بر امیدآفرینی، تصریح کرد: باید در جامعه امیدآفرین بود؛ البته این امیدآفرینی باید ضمن پذیرش ضعف‌ها باشد، اما باید این مهم که ما با وجود ضعف‌ها درحال رشد هستیم، در باور و ذهن دانش‌آموزان نهادینه شود.

شیدایی با تأکید بر اینکه براساس نظر متخصصان هر اندازه به پیشرفت چشم داریم باید به ارتقای آموزش‌وپرورش توجه داشته باشیم، اظهار کرد: از همه مسئولان استانی و نخبگان همدانی می‌خواهم در این خصوص همراه ما باشند.

وی از طرح هشت صفحه‌ای خود برای آموزش‌وپرورش استان همدان خبر داد و گفت: این برنامه‌ها را در جلسات تخصصی ارائه خواهم داد.

مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش استان همدان در پایان امر مهم امروز را اجرایی‌سازی سند تحول دانست و افزود: این سند باید به‌گونه‌ای اجرا شود تا تصمیم‌سازی در مدرسه اتفاق بیفتد.

* هم‌افزایی مطلوبی با نهادهای مختلف در مدت حضور خود داشتم

مدیرکل سابق آموزش‌وپرورش استان همدان نیز با بیان اینکه در مدت 20 ماهه حضورم با کمک همه عزیزان تحولات خیلی خوبی رخ داده است، گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید با بیان اقدامات انجام‌شده، امیدآفرینی شود.

محمود نقوی با اشاره به اینکه ما در سند تحول بنیادی مردمی‌سازی آموزش‌وپرورش را شاهد هستیم، اظهار کرد: همه مردم باید به تعلیم و تربیت نسلی که آینده در دستان آن‌ها است، کمک کنند و باید همه اصحاب فکر، فرهنگ و دغدغه‌مندان برای این امر حضور داشته باشند تا بتوان همه مشکلات موجود و آنچه در آینده پیش خواهد آمد را مدیریت و حل کرد.

وی با عنوان اینکه در همین راستا سه جلسه مشترک با ائمه جمعه داشتیم و مدارس امین یک و دو را ایجاد کردیم، ابراز کرد: دشمن به دنبال روحانی‌ستیزی است، اما ما باید روحانیت را در قلوب دانش‌آموزان وارد کنیم؛ چراکه روحانیت انقلاب و اسلام را رهبری کرده و به امروز رسانیده است.

نقوی با اشاره به دیگر فعالیت‌های خود، افزود: دشمن به دنبال این است تا شهدا را از یاد دانش‌آموزان ببرد که با کمک بسیج، سپاه و بنیاد شهید توانستیم شاهد برگزاری یادواره‌های متعدد در مدارس باشیم.

وی در ادامه گفت: هم‌افزایی آموزش‌وپرورش با نهادها و ادارات مختلف مثل کانون پرورش فکری در این خصوص بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

نقوی اظهار کرد: در نگاه خصوصی‌سازی در بودجه استانی سهم آموزش‌وپرورش سال 1400 تنها سه درصد بوده است، درحالی که در 1402 با کمک استاندار همدان این میزان به 15 درصد رسید؛ البته آموزش‌وپرورش نیز باید پیگیر این موضوع می‌بود.

وی در پایان با عنوان اینکه استقرار سازمان تعلیم و تربیت باعث شد همه پیش‌دبستانی‌ها زیرمجموعه آموزش‌وپرورش قرار بگیرند، تصریح کرد: این کار خیلی بزرگی بود؛ همچنین در تکرار پایه و امور عشایر، کاهش بی‌سوادی و طرح ‌های تربیت بدنی کارهای فاخری انجام شده است.

 

شناسه خبر 75557