شناسه خبر:75763
1402/8/21 12:48:26
دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان همدان مطرح کرد:

دود تعلل در انتخاب پست‌های کلیدی استان در چشم مردم

سپهرغرب، گروه سیاسی، سمیرا گمار: دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان همدان گفت: بعد از دو سال دیگر هیچ بهانه‌ای وجود ندارد که بپذیریم افراد شاخص و توانمند شناخته نشده‌اند؛ دود تعلل در انتصابات یا گماردن سرپرست، به چشم مردم و استان خواهد رفت.

روز جمعه دادستان همدان از فعال بودن شعبه ویژه رسیدگی به تخلف مدیران در دادسرای مرکز استان خبر داده و گفته بود: حدود یک‌پنجم مراجعات مردمی در ملاقات‌های حضوری این دادستانی، مرتبط با ترک وظایف قانونی مدیران و اهمال و سهل‌انگاری در اجرای قانون از سوی تعداد قابل توجهی از مدیران و حتی مدیران کل در استان است!

حسن خانجانی‌موقر اظهار کرده بود: به‌طور متوسط با توجه به گزارش ضابطین یا گزارش‌های مردمی، در یک‌سال اخیر برای درصد قابل توجهی از مدیران استانی و حتی در سطح مدیران کل، احضاریه جهت رسیدگی به شکایات صادر و حدود نیمی از این رسیدگی‌‌‌‌ها منجر به قرار جلب به دادرسی شده است.

وی گفته بود: بر این اساس نخست به دستگاه اجرایی مربوطه با توجه به عدم اقدام به‌موقع که موجب تضییع حقوق عامه و منافع بیت‌المال شده، تذکر داده می‌شود و درصورت تکرار، به‌دلیل استنکاف از دستور قضائی، مورد بازخواست قرار می‌گیرند.

علاوه‌بر مورد مذکور، چندی است به‌دلیل بده‌و‌بستان‌های سیاسی، معرفی اغلب مدیران استان با تعلل مواجه بوده و بعضاً افراد لایق و توانمند در حاشیه هستند و دود آن فقط به چشم استان می‌رود؛ صدای دلسوزان استان و رسانه‌ها هم درآمده است. چند پست کلیدی و حساس با سرپرست اداره می‌شوند، پروژه‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفته‌اند و سرمایه اجتماعی استان درحال از دست رفتن است. کیست که نداند این امر مستقیم با زندگی امروز و فردای مردم گره خورده و از اقتصاد، اشتغال و معیشت تا فرهنگ و آموزش را متضرر خواهد کرد؟ به نظر می‌رسد باید این بحث را به‌طور جدی مورد واکاوی قرار داده و آنچه شرط بلاغ است، مطرح شود. ضمن اینکه استاندار محترم نیز با تسریع‌بخشی به تصمیم‌گیری خود، افراد قابل، دلسوز و با تجربه را بر مسند بنشاند که این نه‌تنها ادای «تکلیف» وی، بلکه «حق» مردم این استان است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهرغرب با حیدر علی‌بابایی، دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان همدان درخصوص وضعیت این‌روزهای استان در حوزه مناصب کلیدی، انتخاب افراد و آسیب‌های تعلل در انتصابات است:

* دوران دفاع مقدس، آینه تمام‌نمای مدیریت جهادی

دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان همدان در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از کلیدواژه‌های پُرتکرار امروز مدیریت جهادی است، عنوان کرد: این واژه ترکیبی یعنی نخست باید مدیریتی اعمال شود و مدیر اهل تدبیر و تدبر باشد و دوم اینکه مدیریت او با ویژگی جهادی همراه باشد؛ به‌عبارتی مدیریت جهادی متضمن دانایی و توانایی توأمان بوده و با رنگ و وصف اعتقادی همراه است. یعنی درعین‌حال که مدیری حداقل حق را برای خود قائل است، حداکثر تکلیف را برای خود متصور باشد.

حیدر علی‌بابایی در ادامه خاطرنشان کرد: مدیر جهادی خودش را محدود به قانون، آیین‌نامه، بخشنامه و مقررات می‌بیند، اما در ادای تکلیف و انجام تعهد، فراتر از این موارد عمل می‌کند.

وی سپس تأکید کرد: مسئله بعدی این است که مدیر جهادی خود را ملزم می‌داند با حداقل امکانات و شرایط، حداکثر نتیجه را محقق کند؛ درواقع با ساده‌ترین امکانات، مهم‌ترین دستاوردها را رقم می‌زند.

دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان همدان با یادآوری این نکته که مدیر جهادی منافع شخصی و گروهی را کنار گذاشته و منافع ملی، اعتقادی و دینی را در اولویت قرار می‌دهد، افزود: بر این اساس اولویت بخشیدن به منافع ملی و مردم، نتایج معجزه‌آسایی ایجاد می‌کند که متأسفانه در شرایط فعلی این مورد بسیار کم‌رنگ شده است. یعنی اگر بخواهیم این مؤلفه را با دهه‌های قبل که گل سرسبد آن دوران دفاع مقدس است و شاهد ابداعات مجاهدان و رزمندگان بودیم، دانایی و توانایی در حد اعلی بود و به اذعان دوست و دشمن کارها مجاهدانه پیش رفت، مقایسه کنیم، می‌بینیم که ارجحیت منافع گروهی بر منافع ملی کم‌رنگ‌تر شده است.

علی‌بابایی در جمع‌بندی توضیحات این بخش اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس افراد خود را فراتکلیفی می‌دیدند، هیچ حد و مرزی در ادای تکلیف قائل نبودند و به حق خود نگاه حداقلی داشتند؛ بنابراین شاهد بودیم که در آن دوران کسی نگفت شهر من، بوم من، منطقه من! بلکه همه وطن را دیدند و چون نیت و کارشان مبتنی بر ایمان، اخلاص و فداکاری بود، نتیجه آن شهادتی شد که میوه جهاد است و بسیاری نیز به عناوین افتخارآمیزی نظیر ایثارگری و جانبازی رسیدند. درعین‌حال نتیجه اقدامات مجاهدانه همان رزمندگان و مدیران جهادی باعث شد که تا سال‌های سال کسی جرأت نگاه کردن به کشور ما را نداشته باشد؛ یعنی برای این آب و خاک بازدارندگی ایجاد کرد، برای نسل‌های زیادی الگو ساخت، روحیه خودباوری به ما بخشید، موجب ذلت، ناتوانی و ترس دشمنان شد و موجب امیدآفرینی در دل مظلومان و حق‌طلبان عالم شد.

وی با این بیان که اگر می‌خواهیم مشکلات امروز کشور نیز حل شود، دستاوردهای بزرگی برای مردم داشته باشیم و ورق‌های زرین دیگری بر کتاب افتخارآمیز ملتمان افزوده شود، چاره‌ای جز ارجحیت دادن منافع ملی بر منافع شخصی و حزبی نداریم، سخنان خود را در این بخش به پایان برد.

* اثرگذاری تحریم‌ها بر کشور نتیجه روحیه حاکم بر مدیران است، نه امکانات

دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان همدان سپس با طرح این سؤال که درحال حاضر تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، محدودیت‌ها، مضایقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و فتنه‌های دشمن نسبت به سال‌های ابتدایی انقلاب و جنگ تحمیلی چهره عوض کرده اما چرا در آن دوران نتایج درخشانی به بار آمد و اکنون در برخی موقعیت‌ها مشکل داریم؟ تصریح کرد: مسئله، روحیه حاکم بر مدیران است، نه امکانات؛ روحیه جهادی در شخص اول مملکت رهبر معظم انقلاب همچنان حفظ شده و می‌بینیم جاهایی که مربوط به ایشان است، ما در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خوش می‌درخشیم و شاهد راهبری امیدوارانه ایشان هستیم؛ اما هرچه از این سطح پایین‌تر می‌آییم، می‌بینیم روحیه مذکور کم‌رنگ‌تر شده و برخی از مقامات دچار دگراندیشی و واگرایی شده‌اند و یا ترسیده‌اند و ناامیدند.

علی‌بابایی در ادامه این بخش از سخنان خود اضافه کرد: بخشی از مسئله امیدواری دشمن در فتنه‌ها یا قرار گرفتن مردم در تنگنا و سختی، گریزناپذیر است، اما بخشی مربوط به این است که روحیه جهادی بر مدیران حاکم نبوده و می‌خواهند در سفرها، مذاکره‌ها و معاهده‌ها از دیگران چیزی شبیه به آن را عاریه بگیرند؛ درحالی که مدیریت جهادی ریشه در باور، اعتقاد و پیشینه ما دارد. سال‌های زیادی از انقلاب 57 نگذشته که این روحیه فراموشمان شود! بنابراین بهتر است مدیران رده بالا به‌جای اینکه برخی موارد را از بیگانه تمنا کنند، به سیره مجاهدان انقلاب 57 نگاه کرده و با تأسی از آن‌ها، نقش تحریم‌ها را کم‌رنگ کرده و فتنه‌ها و خطرات را کم کنند؛ این‌ موارد شعاری نبوده و قطعاً شدنی است.

* اگر مسئولان تحت اعمال نفوذ هستند، به‌صورت شفاف به مردم بگویند

وی به تشریح مسئله اعمال نفوذ مدیران در انتخاب‌ها و انتصاب‌ها نیز پرداخت و متذکر شد: کسی که نفوذ می‌کند، کارش ناپسند بوده و این کار از سر طمع، زیاده‌خواهی، قدرت‌طلبی، ترجیح منافع شخصی و در تضاد با قانون و شرع است و در آن تردیدی نیست، اما کسی که نفوذ می‌پذیرد، گناهش از این شخص بیشتر است! کسی که نفوذ می‌کند، افراطی بوده و مدیری که این نفوذ را می‌پذیرد، تفریطی است؛ اگر کسی یا جریانی در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کند، مستلزم این است که مسئولان صریح باشند و یک‌بار برای همیشه به مردم بگویند اگر مدیران کم‌صلاحیتی منصوب می‌شوند، تصمیم آن‌ها نبوده و از مردم استمداد بطلبند یا اینکه از مجاری قانونی برای بستن راه نفوذکنندگان اقدام کنند.

دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان همدان تأکید کرد: اگر یکی از عوامل قرار گرفتن مدیران کم‌صلاحیت در مناصب ناشی از اعمال نفوذ دیگران است و مسئولان امر عذرهایی برای این قضیه دارند، می‌توانند شفاف‌سازی کنند و شاهد باشیم که باب این سفارش‌ها و اعمال نفوذها به‌تدریج بسته شود.

علی‌بابایی سپس بیان کرد: همه اشکالات از قبیل نداشتن مدیریت جهادی، لفاظی در خدمت به مردم، عدم حفظ شأن آنان، نفوذپذیری از دیگران، زدوبند و انتخاب مدیر تابع و ضعیف به‌ویژه طی دوره‌های قبل در استان ما، مسلم بوده و اگر درب بر همان پاشنه می‌چرخید، زندگی مردم به بحران بزرگی می‌رسید؛ اما توقع بوده و هست که در شرایط فعلی و دولت سیزدهم، کسانی که خودشان را منتسب به جریان انقلاب می‌دانند، مخالفتشان با قانون بسیار کم‌رنگ‌تر باشد، اما متأسفانه برخی جاها می‌بینیم نه‌تنها آن مدیران ناکارآمد باقی مانده‌اند، بلکه به پست‌های کلیدی ارتقا یافته‌اند که غیر قابل توجیه است. امیدواریم این مسئله حل شده و مدیران فعلی شبیه به جریان انقلاب و دست کم شبیه به رئیس‌جمهور باشند.

وی افزود: البته مسئله تفاوت رویکرد نیست، بلکه گاهی اوقات شاهد تباین و تضاد در عملکرد مدیران با مشی رئیس دولت سیزدهم هستیم؛ بنابراین انتظار می‌رود مدیران خود را به این تراز برسانند.

دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان همدان اذعان کرد: گاهی انتخاب مدیران تابع و مطیع به‌جای افراد خلاق و دارای پشتوانه اجتماعی، نشان‌دهنده ضعف وجودی مدیر بالادست است که می‌ترسد اگر کسی قوی‌تر از او بیاید، ضعفش آشکار شود. درصورتی که اگر مسئولی بپذیرد که می‌تواند با انتخاب افراد قوی کارها را بهتر پیش ببرد، در انتصاب‌ها و انتخاب‌ها بهتر عمل می‌کند. این مسئله در دوره‌های قبل در استان ما بسیار به چشم می‌خورد و اکنون نیز ولو کم، ادامه دارد. درصورتی‌ که باید مدیران افراد قوی انتخاب کنند تا از دل تصمیمات آن‌ها افراد قابل و برجسته برای آینده کادرسازی شوند.

علی‌بابایی خاطرنشان کرد: درخواست و توقع ما از مدیریت ارشد استان این است، بعد از آنکه امور جاری را بهتر از گذشته تمشیت و تدبیر می‌کند، نترسد و از حصارهای خودساخته بیرون آمده و افراد قابل را به کار بگمارد تا بعد از پایان خدمت، ضمن ارتقای دوره فعلی، یک کادر برجسته از جریان انقلاب برای آینده کشور و استان تربیت شوند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر بخشی از پست‌های کلیدی استان بدون متولی هستند، به تشریح آسیب‌ها و خلأهای این مسئله پرداخت و گفت: در استانی که پست شخص اول عمرانی خالی باشد و شخص اصلی امور فرهنگی و آموزشی بعد از سه ماه با تنش‌های زیاد و حواشی فراوان تعیین شود، قطعاً مردم متضرر شده و می‌شوند و البته عوارض آن بعدها بیشتر خودش را نشان خواهد داد. بعد از دو سال دیگر هیچ بهانه‌ای وجود ندارد که بپذیریم افراد شاخص و توانمند شناخته نشده‌اند؛ دود تعلل در انتصابات یا گماردن سرپرست، به چشم مردم و استان خواهد رفت و باید برای مردم این استان بهترین انتخاب‌ها و گزینه‌ها جهت تصدی اصلی‌ترین مناصب را داشته باشیم.

دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان همدان در خاتمه سخنان خود ابراز کرد: در این حوزه جای نقد و گلایه بسیار هست و نباید از آن به‌سادگی گذشت؛ هرکس قصور کرده، باید پاسخگو باشد و همچنین هرکس لازم بوده مطالبه کند و مطالبه نکرده. از طرفی اگر نماینده‌ای نظارت نکرده و تساهل به خرج داده‌ نیز باید به افکار عمومی، دلسوزان جامعه و مراجع بالاتر پاسخ دهد. نمی‌شود به فهم مردم بی‌توجهی کنیم و کار را با مدیری که سرپرست است و جایگاه خودش هنوز تثبیت نشده، پیش ببریم. برنامه‌ریزی این فرد با عزل جابه‌جا شده و او نمی‌تواند تصمیمات بزرگ بگیرد و دود آن در چشم مردم خواهد رفت. امید می‌رود همه کسانی که در این تأخیرها و جابه‌جایی‌ها مقصر بوده‌اند، پاسخگو باشند؛ چراکه به مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان به‌عنوان سرمایه‌های آینده استان و کشور، جفا کرده‌اند و شاهد باشیم که با رسیدگی بیشتر، کارهای عقب‌افتاده پایان یابند.

شناسه خبر 75763