شناسه خبر:77100
1402/9/23 10:05:39

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: رئیس بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی گفت: کتب و مقالات فراوانی درخصوص سیدجمال نوشته شده، اما چقدر به جامعه رسوخ پیدا کرده است؟ بنیاد باید کارهای روی زمین مانده را انجام دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز گذشته در جلسه هیئت‌امنای بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی که با حضور اعضای بنیاد در سالن جلسات حوزه استانداری برگزار شد، با ابراز قدردانی از کسانی که نام و اندیشه سیدجمال‌الدین را زنده کرده‌اند، ابراز کرد: پیشینه یک ملت و تربیتش، در گرو هویت آن جامعه بوده و این مسئله بسیار عمیق و مهم است.

   از 325 هزار دانش‌آموز چند نفر سیدجمال را می‌شناسند؟

وی خاطرنشان کرد: باید ببینیم هویت ما در قالب افراد صاحب‌نام و صاحب‌اندیشه، تا چه حد در جامعه جاری است. از 325 هزار دانش‌آموز استان بپرسید تا ببینید چند نفر می‌توانند پنج دقیقه در مورد سیدجمال و نقش او در اعتلای اسلام و فرهنگ و فکر اسلامی صحبت کنند؟ بعید می‌دانم پنج نفر هم بتوانند؛ این نشان‌دهنده قصور ما در معرفی این شخصیت بزرگ است.

وی افزود: برخی افراد در تولید فکر و اندیشه کم از سایر متفکرین نداشته‌اند، نظیر مرحوم آقاضیا، اما اسمش کمتر شنیده شده؛ افکار بزرگان توسط شاگردان و اطرافیانشان توسعه پیدا می‌کند. سیدجمال هم این‌گونه بود و شاگرد چندانی در کشور ما نداشته، محمد عبدو در مصر بود و اقداماتی انجام داد، اما در کشور ما کسی نبود که فکر تولیدشده او را توسعه دهد و کمتر به این مقوله توجه شده؛ اینجا نقش بنیاد پُررنگ می‌شود.

رئیس بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی ابراز کرد: سیدجمال یک طلبه در نجف بود که تحصیل علم می‌کرد، کمتر طلبه‌ای داشته‌ایم که از تحصیل به عرصه مبارزه وارد شود، این کار یک نبوغ می‌خواسته است. البته بعد از انقلاب این مسئله عادی‌تر شد، اما 100 سال قبل که سیدجمال این کار را کرد، یک اقدام عجیب بود و این نکات باید برجسته شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین شعبانی‌موثقی تأکید کرد: بنیاد باید کارهای روی زمین مانده را انجام دهد، کتب و مقالات فراوانی نوشته شده، اما چقدر به جامعه رسوخ پیدا کرده است؟ دعواهای فرعی مهم نیست، اینکه سیدجمال متعلق به کجا بوده! مهم اندیشه او است.

وی در پایان اضافه کرد: پیشنهاد ما تدوین یک دانشنامه جامع علمی از مفاخر کشور طی هزار سال اخیر است، کاری به مذاهب شخصیت‌ها نداریم، اهمیت علم و جایگاه دانشمندان مهم است؛ کارهایی صورت گرفته، اما جامع و کامل نیستند.

   معرفی سیدجمال را به شهر و کشور محدود نکنیم

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این جلسه گفت: انتظار ما این است که نه در سطح استان و کشور، بلکه معرفی سیدجمال را در سطح جهانی پیگیری کنیم.

محمود شالویی ادامه داد: جهان امروز را ظلم گرفته و ما نیازمند اندیشه و آرای سیدجمال و ظلم‌ستیزی او هستیم که امیدوارم از طریق رایزنان فرهنگی در کشورهای مختلف، این مهم را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه سیدجمال متعلق به همه نسل‌ها است، اظهار کرد: نسل امروز به‌ویژه جوانان و نوجوانان در دانشگاه و مدرسه نیازمند بازیابی اندیشه سیدجمال است تا با هویت خود آشنا و بیش‌ازپیش مأنوس شود.

شالویی با تأکید بر لزوم اتمام سریع یادمان سیدجمال‌الدین اسدآبادی، از حُسن همکاری کلیه متولیان برای معرفی سیدجمال خبر داد و سخنانش را به پایان برد.

   طرح دو پیشنهاد علمی و هنری برای معرفی سیدجمال

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز با تأکید بر لزوم فعالیت دبیرخانه پژوهشی بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی، گفت: پدر بیداری جریان عرفان که در شمال آفریقا فعال است، سیدجمال بوده؛ با زبان پژوهش می‌توان در دنیا در این خصوص حرف‌های بسیاری زد و با تعیین جایزه دلاری، پژوهشگران را برای این مسئله جذب کرد.

سیدمجید امامی ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه واحد هنری بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی باید فعال شود، برای مثال سفرهای سیدجمال به کشورهای مختلف و تحرکاتش مضامین بی‌شماری در بخش هنر دارد؛ بنابراین باید اندیشه ضد استعماری سیدجمال را در قالب‌های مختلف هنری، به جامعه شناساند.

   اعتبارات لازم برای یادمان سیدجمال جذب خواهد شد

استاندار همدان نیز با ابراز قدردانی از اقدامات صورت‌گرفته در راستای معرفی بیدارگر مشرق‌زمین سیدجمال الدین اسدآبادی، گفت: طی سفر رئیس‌جمهور به استان 20 میلیارد تومان برای یادبود سیدجمال تخصیص پیدا کرده بود که پنج میلیارد تومان آن جذب شده و برای باقی آن نیز اقدامات لازم انجام خواهد شد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد از تخصیص پنج میلیارد تومان دیگر به این منظور در جهت پیشبرد اهداف یادمان خبر داد.

   معرفی سیدجمال‌الدین در راستای جهاد تبیین است

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: در برهه‌ای از زمان به سر می‌بریم که دشمنان قسم‌خورده نظام در یک جنگ ترکیبی، داشته‌های جهان اسلام و ره‌آوردهای انقلاب اسلامی را مورد هدف قرار داده‌اند، با عنایت به دغدغه رهبر معظم انقلاب در جهاد تبیین، نیاز است افراد مؤثر در شکل‌گیری اندیشه را نیز به مردم استان، کشور و جهان معرفی کنیم.

کیومرث سرمدی گفت: تخصیص اعتبارات یادمان در مرحله اول و دوم اقدام مبارکی است که باید قدردان بوده و کارها را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم.

  مشکل معارضین یادمان سیدجمال‌الدین اسدآبادی رفع شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با اشاره به اینکه مشکل معارضین یادمان سیدجمال برطرف شد، عنوان کرد: پنج میلیارد تومان برای این کار صرف شده و در مرحله پایانی قرار دارد؛ چهار میلیون دیگر برای نهایی شدن این یادمان و افتتاح آن نیاز است.

مسعود ویژه خاطرنشان کرد: برای تأمین و تجهیز این یادمان نیز در دفتر ارشاد اتاقی درنظر گرفته شده، تقاضای ما این است که درخصوص تجهیزات یادمان نیز همکاری لازم صورت بگیرد.

وی سپس با اشاره به گرامیداشت سالروز شهادت سیدجمال در اسفندماه، تصریح کرد: نیازمند جمع‌بندی نقطه نظرات دوستان برای نحوه برگزاری این بزرگداشت هستیم.

   کنگره بزرگداشت را از طریق بنیاد پیگیری خواهیم کرد

حسینعلی شرکائی، فرماندار اسدآباد نیز عنوان کرد: دفتر بنیاد در بنای یادبود احداث شده و تجهیز دفتر را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ سال‌های قبل کنگره با محوریت فرمانداری برگزار می‌شد، اما امسال از طریق بنیاد پیگیری خواهد شد.

گفتنی است، جمعی از اساتید دانشگاه نیز به‌عنوان عضو حقیقی بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی به ارائه نقطه‌نظرات خود درخصوص معرفی و پاسداشت مقام سیدجمال پرداختند.

شناسه خبر 77100