شناسه خبر:78173
1402/10/20 09:42:29

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام با اشاره به احیای 220 واحد تولیدی این استان طی دو سال گذشته، گفت: 10 هزار و 380 میلیارد ریال در این استان برای تقویت و توسعه طرح‌های اشتغال‌زا جذب شده است.

شهریار عباسی روز سه‌شنبه با تأکید بر اینکه احیای واحدهای راکد یکی از سیاست‌های محوری و اساسی دولت در راستای تقویت اشتغال است، اظهار کرد: در ابتدای کار دولت سیزدهم، حدود 400 واحد تولیدی راکد در استان وجود داشت که تاکنون 220 واحد از این تعداد در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، دامپروری، گردشگری و میراث فرهنگی به چرخه تولید باز گشته است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی لازم نیز برای احیای 180 واحد مانده باقی‌مانده در دستور کار قرار دارد، افزود: از محل احیای واحدهای راکد در سطح استان برای یک هزار و 600 نفر اشتغال‌زایی جدید صورت گرفته و استان ایلام در سال گذشته در زمینه احیای واحدهای راکد رتبه چهارم کشور را کسب کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام ابراز کرد: علاوه بر احیای واحدهای راکد، تعداد 22 واحد تولیدی دیگر نیز که توسط بانک‌ها تملک شده بود، از تملک خارج شده که یا به مالک بازگشته و یا در مزایده به سرمایه‌گذار دیگر واگذار شده و از این محل هم یک ظرفیت دیگر برای اشتغال در استان ایجاد شده است.

عباسی تصریح کرد: حدود 148 واحد تولیدی دیگر نیز در استان با برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و اختصاص اعتبارات، افزایش ظرفیت تولید پیدا کرده و بر این اساس برای بیش از یک هزار و 700 نفر دیگر نیز از این محل اشتغال ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه کل اعتبارات اختصاص یافته از محل تبصره 18 به استان در سال گذشته هفت هزار و 300 میلیارد ریال بوده است که در نهایت 10 هزار و 380 میلیارد ریال در استان برای تقویت و توسعه طرح‌های اشتغال‌زا در استان جذب شد و بر این اساس بیش از سه هزار میلیارد ریال از اعتبارات شناور سایر استان‌ها جذب شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام خاطرنشان کرد: سال جاری هم اعتباری بیش از هفت هزار و 900 میلیارد ریال از محل تبصره 18 به استان اختصاص یافته که تا کنون یک هزار و 500 میلیارد ریال برای 176 طرح جذب شده است.

عباسی در ادامه با اشاره به خلع ید کشتارگاه دام صنعتی ایلام، گفت: بازگشت این سرمایه ملی به بیت‌المال یکی از کارهای بزرگی بود در استان انجام شد بود و جای تقدیر از حمایت دستگاه‌های قضائی، امنیتی و انتظامی و استاندار ایلام که عزم جدی برای تعیین تکلیف این کشتارگاه داشتند.

وی بیان کرد: با تلاش مجموعه استان و همکاری دستگاه قضائی در حال حاضر این کشتارگاه از بهره‌بردار قبلی خلع ید شده و واگذاری آن هم‌اکنون در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد که امید است که روند واگذاری آن به گونه‌ای باشد که شاهد فعالیت مجدد این کشتارگاه و تولید آن در راستای ایجاد اشتغال در استان باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام در ادامه با اشاره به اینکه کشتارگاه آبدانان یکی از طرح‌های مهم این شهرستان است، گفت: حوزه اقتصادی استان تکمیل این طرح را در دستور کار قرار داده اما سرمایه‌گذار این طرح آن طور که باید و شاید در راستای تکمیل این طرح پیگیری‌های لازم را انجام نمی دهد و پای کار نیست.

عباسی ابراز کرد: جلسات متعددی با سرمایه‌گذار این طرح برگزار شده و در جلسه آخر نیز با تفاهمی که بانک عامل انجام شد، مقرر شد که تعدادی از وثایق سرمایه‌گذار آزاد شود و وی نیز بخشی از طلب بانک عامل را پرداخت کرده و در راستای تکمیل طرح اقدام لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه از همه ظرفیت‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای این سرمایه‌گذار استفاده شده اما تا خود سرمایه‌گذار نخواهد این طرح به سرانجام نخواهد رسید، ابراز کرد: کشتارگاه ملکشاهی هم‌اکنون در حال احیاء است، احیای کشتارگاه کارزان نیز در دستور کار است که این طرح نیز بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تسهیلات لازم برای تکمیل این طرح تصویب شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام با بیان اینکه تولید مرغ در استان بیش از سه برابر مصرف استان است، خاطرنشان کرد: تکمیل کشتارگاه‌های صنعتی در استان و تکمیل زنجیره تولید نقش مهمی در راستای ایجا اشتغال و کمک به روند تولید و معیشت مردم استان خواهد داشت.

استان ایلام با دارا بودن ظرفیت‌هایی از جمله در حوزه‌های منابع زیرزمینی نفت، گاز و معادن، منابع طبیعی و گردشگری، کشاورزی و دامداری، مرز مهران و تجارت خارجی و صادرات می‌تواند یکی از مناطق هدف سرمایه‌گذاری در کشور باشد.

 

 

شناسه خبر 78173