شناسه خبر:78570
1402/10/30 10:10:44

سپهرغرب-گروه کار دانش:در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت «رویان اکسیر یاس» مشخص شد محصولی همچون زنوگرف استخوانی که در ترمیم استخوان به‌ویژه در عرصه دندانپزشکی کاربرد دارد تا چند سال پیش وارداتی بود و امروز نیز به‌دلیل تحریم‌ها امکان واردات آن حتی با هزینه‌های سرسام‌آور فراهم نیست؛ حال اما این شرکت دانش‌بنیان همدانی توانسته نسبت به تولید این محصول و سایر محصولات کمیاب دندانپزشکی اقدام کند.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

این روزها از بدشانسی‌های روزگار این است که به بیماری‌های مرتبط با دهان و دندان مبتلا شوید. واقعیت این است که یک درمان ساده دندان طی چندسال گذشته برای خانواده‌های دهک پایین و حتی متوسط، به هزینه‌های گزاف و خارج از استطاعت مالی سرپرست خانواده تبدیل شده و خیلی از خانواده‌ها وقتی دندان ناسالم دارند، برای درمانش اقدام نمی‌کنند.
البته این تمام ماجرا نیست و آنچه که قصه را حتی از خود دندان‌درد هم دردناکتر می‌کند، سهم پایین بیمه‌های پایه و عدم تقبل هزینه دندان در بسیار ی از بیمه‌های تکمیلی است. در تعرفه‌های بیمه، درمان دندان یک نوع عمل زیبایی و لاکچری تعریف شده در حالی که یک دندان‌درد ساده، می‌تواند کارهای روزمره فرد را مختل کند و البته عامل بیماری‌های دیگر در بدن انسان هم باشد.

درواقع وضعیت هزینه‌های دندانپزشکی در کشورمان به شکلی است که دندانپزشکان می‌گویند برای متعادل نگه داشتن تعرفه درمان در حوزه دندانپزشکی در برخی شهرستان‌های کم‌برخوردار، مجبورند از مواد درجه دو و سه استفاده کنند تا میزان هزینه خریداری مواد و میزان درآمدزایی دندانپزشک نیز با همدیگر جور دربیاید. این در حالی است که دندان‌ها علاوه بر نقش زیادی که در زیبایی افراد دارند همانطور که پیشتر گفته شد یکی از اجزای مؤثر در حفظ سلامت جسمی است؛ بنابراین همه اشخاص برای داشتن لبخند زیبا، تمایل به داشتن دندان‌های مرتب و سفید دارند حال آنکه در برخی شرایط به‌دلایل مختلف نظیر پوسیدگی افراد برخی از دندان‌های خود را از دست می‌دهند.

در این بین یکی از بهترین راهکارهایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایمپلنت دندان است که در سال‌های اخیر شیوه اجرا و مواد استفاده‌شده برای آن پیشرفت‌های زیادی داشته، به گونه‌ای که امروزه شاهد اجرای ایمپلنت با کمترین عوارض یا حتی بدون عوارض هستیم اما یقیناً استفاده از این فناوری نیازمند هزینه گزافی به‌دلیل مواد وارداتی است چراکه ایمپلنت برای اجرای صحیح و طول عمر کافی نیاز به استخوان محکم دارد. به بیانی بهتر یعنی استخوان فک شخصی که متقاضی ایمپلنت است باید استحکام و تراکم کافی را داشت باشد.

اشخاصی که استخوان محکم دارند، ایمپلنت دندان آن‌ها بدون مشکل انجام می‌شود، اما در برخی شرایط به‌دلایل مختلف استخوان فک شخص تحلیل رفته و ضعیف می‌شود در نتیجه باید از روش‌های جدیدی برای تقویت استخوان فک شخص یا ترمیم استخوان تحلیل‌رفته استفاده کرد.

در شرایط توضیح داده‌شده بهترین کار استفاده از پودر استخوان به‌منظور پیوند دادن استخوان فک است حال آنکه پودر استخوان ایمپلنت انواع مختلفی دارد که یکی از انواع آن زنوگرف است.

در تعریفی ساده زنوگرف نوعی از پودر استخوان است که منبع استخراج آن منبع غیرانسانی نظیر گاو است.

اما مسئله این است که این ماده مهم در عرصه دندانپزشکی تا چند سال پیش وارداتی بود و امروز به‌دلیل تحریم‌ها حتی امکان واردات آن با هزینه‌های سرسام‌آور نیز فراهم نیست حال آنکه در این بین شرکت دانش‌بنیان همدانی با نام «رویان اکسیر یاس» توانسته نسبت به تولید این محصول و سایر محصولات کمیاب دندانپزشکی اقدام کند.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این خصوص با مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

محمد گرائی با اشاره به اینکه حدود یک سال است که از رشته دندانپزشکی فارغ‌التحصیل شده‌ام، گفت: جالب اینکه پایان‌نامه‌ام با موضوع زنوگرف استخوانی بود که تهیه و تدوین آن مبنایی شد برای تولید یک محصول دانش‌بنیان.

وی با تأکید بر اینکه تیر سال جاری بود که تولید زنوگرفت تولیدی ما به یک محصول دانش‌بنیان تبدیل شد گفت: البته شرکت ما از ابتدای سال جاری در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مستقر شده و به‌منظور خودکفایی کشور در زمینه مواد و تجهیزات دندانپزشکی شروع به فعالیت کرده است.

این فناور همدانی با تأکید بر اینکه این شرکت با دارا بودن تیم D&R مجرب در زمینه تولید انواع باندینگ، کامپوزیت، مواد قالب‌گیری، مواد پرکنندگی ریشه دندان، انواع سمان و غیره فعالیت دارد ابراز کرد: در افق خود درنظر داریم کشور را نسبت به واردات هرگونه مواد دندانپزشکی بی‌نیاز کنیم.

گرائی با اشاره به اینکه این شرکت توانسته با تولید گرفت‌های استخوانی و ممبرین‌های بافت نرم در حیطه تولید تجهیزات پزشکی نیز ورود کند و محصولاتی قابل رقابت با بهترین ویژند‌های دنیا را تولید کند، افزود: بیشتر این محصولات‌‌ تک و در کشور نایاب هستند به طوری که اگر محصول در کشور وجود دارد اغلب به‌صورت قاچاق وارد شده حال آنکه ما با تولید بومی این محصول امکان خودکفایی در آن را داریم.

وی با تأکید بر اینکه امروز تمرکز ما در فعالیت بر روی تولید کامپوزیت و بندینگ‌های درمانی است، اظهار کرد: در این زمینه مقدمات کار انجام شده و در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارند. به امید خدا تا خردادماه سال آتی چند محصول را روانه بازار خواهیم کرد حال آنکه تمایز این محصولات بدان جهت است که مشابهی در کشور ندارند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه البته در زمانی که بنده کار تهیه پایان‌نامه با موضوع زنوگرفت استخوانی را آغاز کردم هیچ محصول مشابهی در کشور وجود نداشت و تمام نیاز کشور از طریق واردات از آلمان تأمین می‌شد حال آنکه قیمت این محصول وارداتی نیز بسیار بالا بود به طوری که قیمت نیم سی‌سی آن در سال 1398 دو میلیون تومان بود، گفت: طی این سال‌ها یک شرکت داخلی خوشبختانه در عرصه تولید این محصول ورود کرده؛ بنابراین محصول تولیدی شرکت ما به لحاظ کیفی و رعایت استانداردهای بین‌المللی بیش از پیش جنبه صادراتی یافته است.

گرائی با اشاره به اینکه این محصول در هر نوع آسیب استخوانی از شکستگی‌های ارتوپدی گرفته تا بازسازی فک و ایمپلنت دندانی کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: یقیناً از آنجا که تولید زنوگرف به‌دلیل کلاس خطر بالایی که دارد با دشواری همراه بوده و اگر بخواهیم محصول با کیفیت قابل رقابت با محصول خارجی در بازار‌های بین‌المللی تولید کنیم، نیازمند رعایت استانداردهای بی‌شماری هستیم بنابراین رسیدن به تولید انبوه این محصول زمان‌بر خواهد بود به طوری که اگر پیش روی ما مانعی ایجاد نشود نهایتاً تا یک سال دیگر به تولید انبوه این محصول صادرات‌محور خواهیم رسید.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در حال حاضر بالغ بر 90 درصد محصولات کاربردی در دندانپزشکی وارداتی است، در حالی که شرکت ما به حدی از فناوری دست یافته که به تولید بیشتر این محصولات با تکیه بر دانش بومی بپردازد، تصریح کرد: خوشبختانه حمایت از اینچنین شرکت‌ها بسیار عالی است به طوری که هرجا که به مشکل برخوردیم چون دانش‌بنیان هستیم نگاهشان به ما به به‌سان نور چشمی‌هاست.

وی با بیان اینکه از گروه متخصص و اثرگذاری هم که در شرکت داریم نمی‌توان به سادگی گذشت، گفت: در حال حاضر اعضای شرکت سه نفر هستیم بنده و دو تن از اساتیدم که یکی از آن‌ها دکتر امید سلطانی‌نیا، متخصص بیماری‌های دهان و فک و صورت استادیار و عضو علمی دانشگاه و دیگری دکتر عباس فرمانی؛ مدیریت توسعه و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی که هر یک نقش بی‌نظیری در همراهی بنده برای رسیدن به اهدافم داشتند.

شناسه خبر 78570