شناسه خبر:80020
1402/12/10 10:20:29

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: بیش از 25 هزار نفر، کار برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را در قالب ناظر، بازرس و مجری انجام می‌دهند.

اسماعیل زارعی‌کوشا روز چهارشنبه در نشست خبری خود در سنندج اظهار کرد: فرآیند انتخابات در کشور ما دولتی نیست و در چارچوب قانون و توسط خود مردم و با نظارت آنان انجام می‌شود.

وی افزود: هیئت‌های اجرایی هم که مجری انتخابات هستند، شامل هشت نفر از معتمدان هستند و سه نفر نیز دارای جایگاه حقوقی و از سه قوه هستند.

استاندار کردستان یادآور شد: شورای نگهبان هم با کمک مردم کار نظارت بر انتخابات را انجام می‌دهد و در مجموع، فرایند اجرا و نظارت مردمی از انتخابات سلب نشده است.

زارعی کوشا با بیان اینکه مبنای نظام اسلامی از روز اول بر پایه جمهوریت و اسلامیت بوده است، ادامه داد: امام راحل در دورانی که در اوج محبوبیت بود و شاید نیازی به آرا مردم نداشت، اما کمتر از 2 ماه از پیروزی انقلاب، برای انتخاب ساختار نظام، به آرا عمومی مراجعه کرد.

وی اضافه کرد: تاکنون در نظام اسلامی، حدود 40 مراجعه مستقیم به آرا مردم شکل گرفته و گردش نخبگانی، تداول جریانات و مدیریت و تفکرات کاملا در این 45 سال روشن بوده است.

استاندار کردستان، شرکت در انتخابات را بسیار مهم و مجلس را ریل‌گذار دولت برای توسعه دانست و گفت: منکر نقش نمایندگان در سطح ملی نیستیم اما به عنوان وکیل مردم حوزه انتخابیه نقش مهمی در توسعه منطقه دارند.

زارعی کوشا بر لزوم انتخاب نمایندگانی قوی و استفاده نمایندگان از فرصت مجلس برای رفع مشکلات مردم تاکید کرد و گفت: در همه حوزه‌های انتخابیه همه سلایق در چارچوب نظام توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده اند و نگاه حداکثری این موضوع وجود داشته است.

وی به مشارکت گسترده مردم در انتخابات اشاره داشت و افزود: پشتوانه مردمی نظام، مهمترین پشتوانه درعرصه بین‌المللی است، ضمن اینکه تلاش دشمنان بر ترغیب مردم به عدم مشارکت در انتخابات است.

استاندار کردستان تاکید کرد: کسی منکر مشکلات نیست که شاید ناشی از عملکرد مدیران یا رفتار نماینده و وزرا باشد اما مسیر حرکت درست و حل مشکلات به دست مردم و انتخاب مردم هموار می‌شود.

  موردی از تخلف جدی مدیران گزارش نشده است

زارعی کوشا به برخورد جدی با مدیران متخلف در بحث انتخابات اشاره کرد و گفت: بارها تاکید شده که هیچ مدیری حق ندارد از نامزدها حمایت یا علیه نامزدی فعالیت داشته باشد، البته کارکنان دولت حارج از ساعات اداری می‌توانند در حوزه تبلیغات فعالیت کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حوزه استان کردستان نمونه ای که حاکی از تلاش مدیر یا مسول در حمایت از نامزد یا علیه کاندیدایی خلاف چارجوب قانونی باشد، در حدی که نیاز به خورد داشته باشد، مشاهده نشده است.

استاندار کردستان با بیان تیکه گزارش‌هایی از تخلف مدیران دریافت شده که مستند نبوده است، افزود: به فرمانداران و مسئولان اعلام شده با جدیت با تخلفات برخورد کنند، حتی اگر شب انتخابات باشد چون سلامت انتخابات برای ما بسیار اهمیت دارد.

زارعی کوشا از فراهم بودن تمام زیرساخت‌ها برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی در همه بخش‌ها و حتی روستاها خبر داد و ادامه داد: این زیرساخت‌ها مرتب در حال بررسی است تا مشکلی ایجاد نشود.

وی پخش مناظره از رسانه ملی را قابل تقدیر دانست و اضافه کرد: این کار هزینه‌ها را برای تبلیغات نامزدها کاهش داد و عدالت نسبی را در این حوزه برقرار کرد.

استاندار کردستان از نمایندگان منتخب خواست اولویت‌های کشور را درست تشخیص دهند و یادآور شد: معتقدم نمایندگان باید بخشی از وقت خود را صرف قانون زدایی کنند، چون قوانین زیادی داریم که برای برخی حوزه‌ها مخل است.

زارعی کوشا ضمن اشاره به تعامل خوب نمایندگان ادوار با مدیران استان، افزود: هر قدر قوت مجمع نمایندگان در استان بالا باشد، چانه زنی بیشتر خواهد بود، و نمایندگان بهتر می‌توانند به استان کمک کنند.

شناسه خبر 80020