شناسه خبر:80313
1402/12/17 09:28:56

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: تقویت گشت‌های نامحسوس در پلیس راه با تخصیص 40 دستگاه خودرو برای استقرار در محورهای فرعی، ضروری است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در جلسه راهبری وضعیت تصادفات که با حضور جمعی از مسئولان ذی‌ربط در سالن شهدای استانداری برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با ابراز قدردانی از صلابت و پایمردی مردم نجیب و شریف استان در نقش‌آفرینی انتخابات یازدهم اسفندماه، از کلیه عوامل امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی و اجرایی تشکر کرد.   روشنایی گردنه اسدآباد منجر به کاهش حوادث شد

وی در ادامه با اشاره به رتبه یک استان در کاهش تصادفات در سطح کشور، عنوان کرد: در ستاد سفر که همه دستگاه‌ها عضو هستند، با یک انسجام‌بخشی ویژه باید فضای مناسبی برای ارائه خدمات به مردم و مسافران درنظر گرفته شود.

استاندار همدان موضوع تقویت گشت‌های نامحسوس در پلیس راه را با تخصیص 40 دستگاه خودرو برای استقرار در محورهای فرعی ضروری خواند و بر رفع نقاط حادثه‌خیز استان تأکید و از تلاشی که در این راستا صورت گرفته، قدردانی کرد.

قاسمی‌فرزاد گفت: روشنایی گردنه اسدآباد و فاصله‌گذاری و ایجاد موانع دو لاین خط و برگشت در ایام‌الله دهه فجر منجر به کاهش تصادفات شد که اقدام ارزنده‌ای بود و نیاز است چنین اقداماتی با جدیت پیگیری و انجام شود.

وی افزود: ایجاد استراحتگاه موقت 30، 60 با پیش‌بینی تدابیر لازم و ایجاد جذابیت برای استراحت رانندگان، ارسال پیامک‌های هشدار در محورهای شلوغ و پُرخطر، راه‌اندازی و تعمیر دوربین‌های ثبت تخلف، تسریع ایمنی در محور نهاوند- فیروزان و ایجاد پایگاه‌های امداد و نجات در 30 کیلومتری شهرها، از اقداماتی بوده که نیاز است نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشید.

استاندار همدان بر رفع نقاط کور آنتن‌دهی توسط شرکت مخابرات تأکید کرده و سخنانش را در این بخش به پایان برد.

   فرمانداران تدابیر لازم را برای برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز، با اهتمام بیشتری بیندیشند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز در ابتدای سخنان خود با ابراز قدردانی از استاندار همدان به‌دلیل داشتن نگاه توسعه پایدار، عنوان کرد: در کشورهای همسایه نظیر پاکستان داعش یک روز قبل از برگزاری انتخابات مردم را به خاک و خون کشید، اما در اینجا به لطف سربازان گمنام امام زمان (عج) و کلیه‌ عوامل اجرایی، شاهد برگزاری یک انتخابات خوب و قابل توجه بودیم.

امیررضا یوسفیان سپس خاطرنشان کرد: با وجود افزایش 6 درصدی تردد، آمار تصادفات کاهشی بوده که مرهون کلیه دست‌اندرکاران حاضر در صحنه و پشت صحنه است.

وی افزود: در برخی از شهرستان‌ها مانند بهار و نهاوند فرمانداران تدابیر لازم را برای برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز، با اهتمام بیشتری بیندیشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان یادآوری کرد: متأسفانه آمار نشان می‌دهد 50 درصد فوتی‌ها در سن جوانی و بهره‌وری قرار دارند که در کنار داغدار شدن خانواده‌ها، صدمه‌ای جدی به بخش تولید و اشتغال کشور نیز وارد می‌کند‌.

یوسفیان با اشاره به محورهایی که فراوانی فوتی دارند نظیر نهاوند- فیروزان و همدان- بیجار، تأکید کرد: تقاضا می‌کنم با توجه به افزایش تردد تدبیرات لازم را در این خصوص اندیشیده و طی یک هماهنگی نسبت به انجام کلیه اقدامات لازم از نصب سرعت‌کاه تا افزایش روشنایی، مبادرت ورزید.

وی در خاتمه با ابراز خرسندی از تسریع رفع 52 نقطه حادثه‌خیز، بر جدی گرفتن مصوبات جلسات تأکید کرد و حضور مدیران را در این جلسه ضروری توصیف کرد.

   راه‌اندازی پُل‌هایی که تاکنون راه‌اندازی نشده‌اند

رئیس پلیس راهور استان همدان نیز بیان کرد: در شهر همدان 10 دوربین‌ ثبت تخلف داریم که 6 دوربین فعال بوده و در بخش ورود به طرح زوج و فرد نیز چهار دوربین داریم که همه آن‌ها فعال است.

سرهنگ غلامعلی همایی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی پُل‌های عابر پیاده، پُل شهیدهمدانی، اصلاح پُل شهرک فرهنگیان، افتتاح چپ‌گرد و راست‌گرد الغدیر، فعال‌سازی 6 سامانه ثبت تخلف و 6 دوربین زوج و فرد از اقدامات انجام‌شده است.

وی با اشاره به نیازمندی‌ها، افزود: گشت خودروی نامحسوس از 25 اسفندماه تا پایان 13 فروردین‌ماه، انجام خط‌کشی و روشنایی معابر، نصب علائم هشداردهنده، بررسی مصوبات شورای ترافیک از سال 98 تاکنون، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و راه‌اندازی پُل‌هایی که تاکنون راه‌اندازی نشده‌اند، ازجمله مواردی است که درخواست داریم مساعدت لازم برای در اختیار گرفتن آن‌ها بشود.

   یک سال قبل نقاط به استانداری اعلام شد، اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته

جانشین رئیس پلیس راه استان همدان نیز در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه انتظار داریم با همدلی همه دستگاه‌ها مجدداً بتوانیم رتبه سوم کشوری سال گذشته را تکرار کرده یا ارتقا دهیم، عنوان کرد: نامه‌ای از سوی وزیر کشور به استانداری‌ها ابلاغ شده مبنی بر هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها با پلیس راهور که امیدوارم در این بخش خوش بدرخشیم‌.

سرهنگ ارسلان سرمدی سپس توضیح داد: در 11 ماهه سال جاری 245 میلیون و 569 هزار تردد داشتیم که شاهد 6 درصد افزایش نسبت به سال قبل بوده‌ایم و این مورد یکی از شاخص‌های مؤثر در کاهش تصادفات نیز محسوب می‌شود‌.

وی گفت: با وجود افزایش تصادفات شاهد کاهش 13 درصدی فوتی‌ها، کاهش 24 درصدی مجروحان و درمجموع کاهش 23 درصدی تلفات بوده‌ایم.

جانشین رئیس پلیس راه استان همدان سپس به تفکیک هر شهرستان در بخش تصادفات پرداخت و بیان کرد: تصادفات در شهرستان بهار با 41 نفر، نهاوند با 47 نفر، اسدآباد با 33 نفر و کبودراهنگ با 48 نفر جان‌باخته، افزایشی بوده؛ در فامنین مساوی و در شهرستان‌های ملایر، رزن و درگزین، همدان و تویسرکان، کاهش تصادفات را در 11 ماه گذشته شاهد بوده‌ایم.

سرهنگ سرمدی در ادامه متذکر شد: وضعیت جان‌باخته‌ها بیشتر در صحنه و بیمارستان بوده که البته نسبت به کشور وضعیت مطلوبی است؛ از حیث شدت تصادفات نیز کشته‌های در صحنه آمار بیشتری را به خود اختصاص داده است.

وی با ابراز تأسف از اینکه سن جان‌باخته‌ها عموماً پایین بوده، به علت تصادفات اشاره کرد و افزود: 35 درصد علت تصادفات عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی بوده و 46 درصد تصادفات ما واژگونی بوده‌اند که علت عمده عدم تمرکز راننده ذکر شده است؛ ضمن اینکه ساعت تصادفات نیز 12 تا 2 شب بوده که بیش از 60 درصد را در بر می‌گیرد.

جانشین رئیس پلیس راه استان همدان با بیان درخواست‌های این مجموعه برای طرح نوروزی، اعلام کرد: ما با گشت‌هایی که داریم، می‌توانیم راه‌های اصلی و بزرگراهی را پوشش دهیم، اما راه‌های فرعی مستلزم مساعدت است؛ کما اینکه سال گذشته با 40 دستگاه خودروی تخصیصی راه‌های فرعی را پوشش دادیم که در کاهش تصادفات نقش عمده‌ای داشت.

سرهنگ سرمدی اصلاح نقاط حادثه‌خیز، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، نصب بنر و بیلبورد، رفع نقاط کور شبکه تلفن همراه، تأمین و راه‌اندازی دوربین‌های ثبت تخلف، تسریع مشکل محور بحرانی نهاوند- فیروزان، ایجاد پایگاه‌های امداد و نجات تجمیعی در 30 کیلومتری شهرها و ارسال پیام خوشامدگویی با اطلاع‌رسانی به نوع منطقه و دقت در تردد را ازجمله نیازمندی‌هایی خواند که به کاهش تصادفات و بهبود عملکرد پلیس راه و راهور کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: اکنون پلیس به سمت هوشمندسازی رفته، بنابراین نیاز است آنتن‌دهی نقاط کور پوشش داده شود؛ البته یک سال قبل نقاط به استانداری اعلام شد، اما هنوز هیچ اقدامی در این بخش صورت نگرفته که تقاضا داریم نسبت به این امر اهتمام جدی صورت گیرد.

   99.91 درصد استعلام‌های انتخابات اخیر در استان آنلاین بود

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه 99.91 درصد استعلام‌های انتخابات اخیر در استان آنلاین بود، گفت: این عدد در استان‌های دیگر کمتر بود، اما به این معنا نیست که مشکلی وجود ندارد؛ بلکه به معنای پیشتازی استان در سطح کشور در این بخش است.

عباس صادقی‌پوریانی سپس خاطرنشان کرد: مطابق تعهدی که بر دوش اپراتورها است، آن‌ها در جاده‌های استان موظف به پوشش‌دهی یک‌هزار و 500 کیلومتر از جاده‌ها هستند که البته ما خواستار افزایش تعهد اپراتور‌ها هستیم.

وی افزود: 96 درصد جاده‌های استان شامل آزادراه، بزرگراه، اصلی و فرعی پوشش آنتن‌دهی دارند و این 150 کیلومتر بیش از تعهد است.

این مقام مسئول ادامه داد: نقاطی که پلیس برای پوشش آنتن‌دهی به ما اعلام کرده، 27 نقطه بوده که هشت نقطه آن روستایی است و ما اصلاً وارد تعهد نمی‌شویم؛ از 930 روستای بالای 20 خانوار 900 روستا اینترنت پهن‌باند خواهند داشت، اما راه‌های روستایی در برنامه نیست.

صادقی‌پوریانی یادآوری کرد: چهار نقطه را قبول داریم که دارای پوشش مناسب نیست و پیگیری خواهیم کرد؛ بقیه نقاط هم برطرف خواهد شد، البته اگر مشکل داشته باشند.

وی این را هم توضیح داد که هزینه‌ها بالا رفته و به‌طور میانگین هر کیلومتر یک میلیارد تومان برای پوشش می‌خواهد؛ بنابراین تأمین اعتبار مسئله‌ مهمی است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان با این بیان که پیامک‌ها یکی از درخواست‌های ما از اپراتورها بوده اما چون سرویس ارزش‌افزوده محسوب می‌شود باید به این نکته دقت کرد، سخنانش را در این بخش به پایان برد.

   انجام اصلاحات دو محور تهران- ساوه و بیجار

پیام صابری، سرپرست مخابرات منطقه همدان نیز بیان کرد: دو محور تهران- ساوه و محور بیجار اصلاحاتی نیاز داشت که با ارسال و نصب تجهیزات لازم انجام شده؛ اما برای نقاطی که مانده نیز پیگیریم. ضمن اینکه ساوه بیشتر مربوط به استان مرکزی بوده و از این طریق مشکلات مربوط به آن محور را پیگیری خواهیم کرد.

   اردیبهشت‌ماه، پایان آسفالت تقاطع غیر هم‌سطح کنارگذر اسدآباد

زمانی نیز در این جلسه تصریح کرد: کنارگذر اسدآباد در شهریورماه 1401 نیاز به این داشت که تقاطع هم‌سطحش ساخته شود که انجام شد؛ درخصوص تقاطع غیر هم‌سطح نیز اگر شرایط جوی اجازه دهد، تا اردیبهشت آسفالتش تمام خواهد شد.

وی افزود: در بخش فیروزان نیز تابلوهای مورد نیاز درحال ساخت بوده و مشکلی وجود ندارد.

  رفع نقاط حادثه‌ساز استان

جواد نگهداری، معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان نیز در این جلسه با بیان اقدامات انجام‌شده در راستای کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای، عنوان کرد: بعد از سفر رئیس‌جمهور به استان اقدامات لازم در این بخش اعم از رفع کلیه نقاط حادثه‌ساز، انجام شد. 52 نقطه سهم استان بود که 21 نقطه تکلیف سال 1402 بوده و تکمیل شده و 31 نقطه سال آتی نیز با پیشرفت 90 درصدی درحال رفع است.

  بارگذاری 16 سامانه ثبت تخلف

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان نیز در ادامه با اشاره به مصوبات قبلی شورای راهبری تصادفات استان، گفت: طبق این مصوبات دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت و دوربین‌های پلاک‌خوان نیاز بود که انجام شده؛ 14 سامانه ثبت تخلف سرعت در شهر داشتیم که 10 سامانه ثبت تخلف جدید نیز بارگذاری شده و علاوه‌بر آن یک ماه قبل نیز 6 مورد بارگذاری جدید انجام شده و قراداد آن درحال انعقاد است که درمجموع به 16 مورد می‌رسد.

وحید علی‌ضمیر اضافه کرد: دوربین ‌های زوج و فرد فعال هستند، 30 میلیارد تومان نیز ظرف 6 ماه اخیر برای راه‌اندازی سامانه‌های پلاک‌خوان و دوربین هزینه شده است.

وی اتصال سامانه سیمفا را نیز منوط به صلاحدید استانداری و فرمانداری خواند و اعلام کرد: زیرساخت‌های سیمفا فراهم بوده، قراداد منعقد شده و به محض اطلاع‌رسانی به ما راه‌اندازی خواهد شد.

  لزوم به سرانجام رسیدن کنارگذر

قاسم شرکائی، شهردار اسدآباد نیز در این جلسه که به‌صورت وبیناری حضور داشت، با بیان اینکه نقاط حادثه‌خیز شهرستان پنج نقطه احصا شده که با اقداماتی برای رفع آن‌ها همراه بوده و هست، عنوان کرد: با توجه به توپوگرافی شهر لزوم راه‌اندازی کنارگذر هست و اگر این مهم به سرانجام برسد، تصادفات و ترافیک شهری کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

   نقطه‌ای که متولی ندارد!

کمیل خواستان، فرماندار درگزین نیز در ادامه اظهار کرد: ما در دو محل سه‌راهی روشنایی نصب کردیم که البته سالیان سال از آن گذشته و مستهلک شده و هیچ متولی ندارد؛ نه دهیاری برعهده می‌گیرد و نه راهداری و از قضا نقطه حادثه‌خیز محسوب می‌شود؛ بنابراین نیاز است برای این دو نقطه مهم فکری شود.

  احداث ساختمان پلیس راه محور تویسرکان به کنگاور منتظر تأیید وزارتخانه

فرماندار تویسرکان نیز در ادامه با بیان اینکه 12 جلسه شورای ترافیک در این شهرستان به‌صورت منظم برگزار شده، اذعان کرد: دو دوربین ثبت تخلف در شهرستان فعال بوده و 42 درصد نیز کاهش تصادفات داشته‌ایم.

حسین افشاری از احداث ساختمان پلیس راه محور تویسرکان به کنگاور خبر داد و متذکر شد: زمین این محل درنظر گرفته شده که نیازمند تأیید راهداری کشور و آغاز عملیات اجرایی هستیم.

   تعداد دوربین‌های پلاک‌خوان کمتر از ثبت تخلف است

فرماندار بهار نیز با بیان اینکه خوشبختانه در هر دو حوزه پلیس راه و راهور کاهش تصادف داشته‌ایم، ابراز کرد: 55 دوربین نظارتی داریم که تعداد دوربین‌های پلاک‌خوان کمتر است.

مجتبی فیض‌اللهی افزود: اجرای مصوبات با توجه به بضاعت شهرداری‌ها کمتر از 50 درصد بوده، اما تمام تلاش خود را برای اجرایی کردن آن‌ها، به کار خواهیم گرفت.

شناسه خبر 80313