شناسه خبر:80631
1402/12/24 10:05:54

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی گفت: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی، باغی و دامی که در نقاط مختلف این استان وجود دارد، از سرمایه گذاری در زمینه ایجاد صنایع حمایت می‌شود و دستگاه‌های مختلف باید همکاری‌های لازم را در این خصوص داشته باشند.

«فرزاد مخلص‌الائمه» روز چهارشنبه در نشست شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی با موضوع تامین سوخت گلخانه‌ها، تامین آب مورد نیاز ایجاد صنایع تبدیلی و گزارش عملکرد اتاق بازرگانی بیان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی به دلیل ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی اهمیت ویژه دارد.وی بیان کرد: در خصوص تامین آب صنایع تبدیلی در گذشته به درستی تصمیم‌گیری نشده است و باید این تصمصم نادرست که در تامین آب این صنایع مشکل ایجاد می‌شود در سطح ملی تجدید نظر و اصلاح شود.

استاندار مرکزی تاکید کرد: البته در استان مرکزی تا حد قابل توجهی تلاش شده که مانعی برای ایجاد این صنایع ایجاد نشود.

مخلص‌الائمه ادامه داد: دستگاه‌های مرتبط با این مقوله نیاز است همکاری همه جانبه داشته باشند که این صنایع احداث شود.

وی افزود: در سطح ملی نیز پیگیری صورت گرفته و ادامه خواهد داشت از طریق شورای ملی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز باید پیگیری که در سطح ملی نیز مشکل رفع و آب مورد نیاز این صنایع تامین شود.

استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اخذ مالیات به نفع فعالان اقتصادی از سیاست‌های دولت بود که دست دلالان را کوتاه کرد، بسیاری از دلال‌ها بدون هیچ مکانی درآمدهای کلان به دست می‌آوردند و این حق صنایع را پامال می‌کرد.

مخلص‌الائمه در خصوص اشتغال اتباع بیگانه‌ نیز گفت: اشتغال این افراد در بخش تولید، ساختمان و صنعت باید قانونی انجام شود. جذب اتباع فاقد مجوز کار و اقامت غیر قانونی است و شایسته نیست که به این صورت نیروی کار جذب شود.

وی خاطر نشان کرد: نرخ بیکاری استان مرکزی در سال 1401 رقم هشت و یک دهم درصد و امسال این نرخ به 6 و سه دهم درصد رسیده است و در کنار این کاهش نرخ میانگین درصد بیکاری استان نیز با میانگین کشوری فاصله گرفته است.

استاندار مرکزی ادامه داد: در تعهد ایجاد اشتغال نیز استان رتبه دوم را کسب کرده است که حاصل تلاش بخش خصوصی و دولتی در کنار یکدیگر بوده است.

مخلص‌الائمه در خصوص انتخابات نیز گفت: در میان استان‌های صنعتی مرکز کشور که نظام مسائل مشترک دارند استان مرکزی بالاترین نرخ مشارکت را داشت که این حضور شایسته تقدیر است.

  در خصوص درصد مالیات تجدید نظر شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و جهاد کشاورزی اراک، گفت: افزایش 50 درصدی مالیات در سال 1403 برای بخش صنعت نگران کننده است.

«ناصر بیکی» با اشاره به اینکه آنطور که در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده 11 میلیون و 220 هزار میلیارد ریال باید از طریق مالیات محقق شود، بیان کرد: به عنوان فعال اقتصادی و بر اساس مطالعاتی که انجام شده است پیش‌بینی می‌شود این مالیات محقق نشود و با مشکل کسری بودجه مواجه شویم.

وی عنوان کرد: نیاز است موضوع درصد مالیات و سهم آن در بودجه بازنگری شود که این مسئله در شورای ملی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و جهاد کشاورزی در خصوص عملکرد شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی در سال 1402 تصریح کرد: 37 جلسه کارشناسی در این سال برگزار شد و 15 درصد از مشکلات ارجاع شده به این شورا در این جلسه‌های مذکور حل شد و مابقی در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفت.

بیکی با بیان اینکه 48 دستگاه خصوصی و دولتی با اتاق بازرگانی همکاری داشتند، عنوان کرد: اغلب مشکلات در بخش کشاورزی، محیط زیست، مالیات و گمرک بوده است و در این رابط هم‌فکری و تصمیم‌گیری شد.

وی ادامه داد: حاصل 12 جلسه رسمی 98 مصوبه بود که 30 مصوبه جنبه ملی داشت و به شورای ملی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ارجاع یافت که بر این اساس استان مرکزی از استان‌های شاخص کشور بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: پایش محیط کسب و کار از طریق این شورا نیز انجام شد و عملکرد دستگاه‌ها از نظر فعالان اقتصادی انجام و عملکرد دستگاه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

  صنایع تبدیلی کم‌آب‌ترین حلقه جهاد کشاورزی است

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در خصوص اهمیت صنایع تبدیلی و لزوم همکاری در خصوص ایجاد این صنایع گفت: صنایع تبدیلی کشاورزی مهم و پیشران هستند و برای جلوگیری از خام فروشی باید به ایجاد این صنایع کمک شود.

«علی صفری» تاکید کرد: ایجاد ارزش افزوده یکی از مزایای این صنایع است و کم‌آب‌ترین حلقه جهاد کشاورزی است که البته باید توجه داشت که فرایند صنعتی است و با این دید باید به این بخش نگاه شود.

وی با اشاره به این نکته که استان مرکزی جز هشت استان نخست کشور در خصوص تعداد صنایع تبدیلی است، عنوان کرد: پراکندگی این صنایع در استان مناسب نیست و به همین دلیل به تعداد نباید اکتفا شود و در مکان‌هایی که نیاز است و از خام فروشی جلوگیری می‌کند باید این صنایع ایجاد شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: نیاز است برای تامین آب این صنایع از محل طرح تعادل بخشی تدابیری اندیشیده شود که این صنایع به دلیل نبودن آب مورد نیاز مغفول نمانند.

شناسه خبر 80631