شناسه خبر:80686
1402/12/26 11:17:03
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان:

56 درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: کردستان به لحاظ ذخیره معدنی طلا رتبه دوم و به لحاظ تولید، رتبه اول کشور دارد به نحوی که اکنون 56 درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود.

بختیار خلیقی در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج اظهار کرد: کردستان مزیت‌های خوبی همچون تجارت، کشاورزی و گردشگری و صنعتی دارد و به سمت صنعتی‌شدن در حال حرکت است.

وی تصریح کرد: مجموعه صنعت، معدن و تجارت 30 درصد تولید ناخالص و 37 درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

خلیقی افزود: یک هزار و 56 واحد صنعتی با ظرفیت اشتغال اسمی 20 هزار نفر در کردستان وجود دارد و در سال جاری 127 مجوز صنعتی با اشتغالزایی برای 2 هزار و 300 نفر صادر شده است.

وی اضافه کرد: 667 واحد صنعتی از این یک هزار و 56 واحد، فعال و 137 واحد معادل 13 درصد از واحدهای صنعتی استان راکد است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: علاوه بر مزیت تجارت خارجی، 18 گونه مواد معدنی در کردستان وجود دارد.

خلیقی در ادامه گفت: مهم‌ترین مواردی که در سال مهار تورم و رشد تولید در سازمان صمت استان دنبال شد برنامه‌های عملیاتی و سند راهبردی را برای صنعت، معدن و تجارت استان تدوین کردیم و مشکلات و ظرفیت‌های هر بخش در قالب این سند راهبردی احصا شده است.

جذب سرمایه‌گذار از عراق و روسیه

وی خاطرنشان کرد: تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام و طراحی 11 طرح پیشران با محوریت زنجیره فولاد و طرح‌های معدنی در این استان از برنامه‌های اولویت‌دار استان در حال انجام است.

خلیقی تصریح کرد: حمایت و تقویت صنایع کوچک با اعطای تسهیلات ارزان قیمت از اقدامات مهمی بود که در کردستان به صورت ویژه دنبال شده است.

وی از جذب سرمایه‌گذاران خارجی از اقلیم کردستان عراق و روسیه و سرمایه گذاران داخلی خبر داد و گفت: مجوز سرمایه‌گذاری در کردستان کمتر از 24 ساعت صادر می‌شود و این نهضت در سازمان صمت استان راه‌اندازی و در کنار این مهم، بسته‌های سرمایه‌گذاری بی‌نام تدوین شده است.

احیای 37 واحد راکد صنعتی در سال جاری

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون 37 واحد راکد صنعتی و 11 واحد معدنی احیا شده و به چرخه تولید بازگشته‌اند و در مجموع 77 واحد راکد در بازه زمانی دو سال گذشته احیا شده است.

وی افزود: 40 واحد دانش‌بنیان در استان در بخش صنعت و معدن فعالیت دارد که 60 درصد واحدهای دانش‌بنیان را تشکیل می‌دهد و در برنامه داریم سال آینده افزایش تعداد واحدهای دانش بنیان به صورت ویژه در دستور کار است.

کردستان در جایگاه اول تولید شمش طلا

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: کردستان به لحاظ ذخیره معدنی طلا رتبه دوم و به لحاظ تولید شمش طلا، رتبه اول کشور دارد به نحوی که اکنون 52 درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: سال 1401 بنا به مشکلاتی که وجود داشت در 6 ماهه دوم دچار وقفه ای در امر سرمایه گذاری شدیم اما در سال 1402 با سرعت کار پیش رفت و خوشبختانه توانستیم به اهداف مد نظر دست پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: 60 مجوز سرمایه گذاری در سال گذشته در استان صادر شده که این آمار در سال 1401 برابر با 40 مجوز بوده است.

خلیقی اضافه کرد: در دهه فجر امسال 4 مورد محدوده طلا را در شهرستان‌های مختلف استان آماده بهره‌برداری داشتیم که دو مورد از این محدوده‌ها افتتاح شد.

کردستان قطب تولید لامپ کم‌مصرف و لوازم خانگی

وی در ادامه اعلام کرد: 25 درصد از تولید لاستیک کشور در کردستان تولید می‌شود، کردستان در زمینه تنظیم بازار لاستیک هیچ مشکلی نداشتیم و شفاف‌سازی لازم نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: کردستان یکی از قطب‌های تولید لامپ کم‌مصرف و لوازم خانگی است و بیش از یک میلیون انواع لوازم خانگی در شهرستان مرزی بانه تولید می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: سالانه 5 هزار دستگاه تراکتور و یک میلیون تن سیمان در کردستان تولید می‌شود.

شناسه خبر 80686