شناسه خبر:81349
1403/1/27 14:37:38

مدیرکل فرهنگ و ارشاد کردستان از صدور فراخوان طراحی پوستر با موضوع 6 اردیبهشت روز سنندج(روژ سنه) خبر داد.

علی اصغر دریایی در گفت‌وگو با خبرنگار سپهرغرب، اظهار کرد: استان کردستان دارای ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بسیاری است که فرصت خلق آثار هنری فاخر را فراهم می‌سازد.

وی افزود: در این راستا موضوع 6 اردیبهشت روز سنندج میتواند جاذبه‌های فرهنگی، هنری و بصری این استان را با ابزار پوستر به جامعه ای بزرگتر معرفی نماید. شورای فرهنگ عمومی استان کردستان در سال 1397 نام‌گذاری 6 اردیبهشت‌ماه به نام «روز سنه» (روز سنندج) را تصویب کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان خاطرنشان کرد: به همین مناسبت انجمن هنرهای تجسمی استان کردستان با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سنندج در نظر دارد نمایشگاهی از آثار پوستر را برای بزرگداشت این روز در گالری هنر شهر سنندج برگزار نماید.

دریایی افزود: سنندج (به کردی: سَنَه یا سنه‌دژ) مرکز استان کردستان، بافت شهر سنندج از لحاظ توپوگرافی دارای ویژگی منحصربه‌فردی است رشته کوه‌های زاگرس در این منطقه به صورت زنجیروار دور شهر را به مانند دژی فرا گرفته است که این ساختار جغرافیایی بیان بصری خواصی را برای شهر سنندج به وجود آورده از سوی دیگر هویت و ساختار زیبایی شناختی سنندج بر مبنای آداب و اعتقاداتی فرهنگ منطقه‌ای یا محلی(local) کردستان شکل گرفته است که در ایده‌پردازی و طراحی پوستر باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، فرهنگی برساخته از جغرافیا، زبان، موسیقی، رقص، پوشش و...همچنین می‌توان به آثار حجمی و مجسمه‌های شهری در سطح شهر سنندج اشاره کرد که روایت گر هویت دیداری منحصر به فرد سنندج باشد از سوی دیگر نشانه‌های سمبلیک و شمایلی در هویت بصری سنندج می‌تواند در بیان طراحی پوستر حائز اهمیت باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با تاکید براینکه سنندج از طرف سازمان جهانی یونسکو به عنوان شهر خلاق موسیقی شناخته شده است، تصریح کرد: موسیقی در سنندج رویکردها و بیان‌های مختلفی را دارد، مانند موسیقی بر مبنای اعتقادات عرفانی و همچنین موسیقی فلکلور که برساخته از زندگی و مراسم‌های اجتماعی مردم آن منطقه است که این نکته باید مورد توجه قرار گیرد.

دریایی در ادامه به شرایط شرکت در این مسابقه هم گریزی زد و گفت: شرکت برای تمامی هنرمندان در سطح کشور آزاد و رایگان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان عنوان کرد: -آثار ارسالی برای داوری می‌بایست در مرحله اول داوری بصورت: 1080x1350 pix با رزولیشن 300dpi-JPEG / HIGH بصورت عمودی بوده که در مرحله بعد از انتخاب توسط داوران و درخواست از هنرمندان منتخب در قالب پوسترهایی با رزولوشن 150dpi و با اندازه 100 در 80 سانتی‌متر JPEG / HIGH عمودی برای چاپ و ارائه در نمایشگاه باشند.

وی با تاکید براینکه روی پوستر باید عبارت‌های(٦ گۆلان ڕۆژ سنه) و (6 اردیبهشت روز سنندج) درج شود، اذعان کرد: در تکنیک و ابزار مورد استفاده محدودیتی وجود ندارد. اما تمام عناصر بصری باید به صورت اختصاصی برای این منظور طراحی شده باشند و کپی نباشد.

وی گفت: در تعداد ارسال آثار از طرف یک شرکت کننده محدودیتی وجود ندارد و طراح با شرکت در این مسابقه حق هر گونه استفاده چاپی و دیجیتالی از اثر ارسالی را با حفظ حقوق معنوی طراح برای انجمن هنرهای تجسمی استان کردستان قائل می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در مورد شیوه ارسال آثار هم گفت: شرکت کنندگان میتوانند آثار خود را به آیدی تلگرام: @Chshafei ارسال نمایند.

دریایی زمانبندی و مهلت ارسال فایل اصلی 1 اردیبهشت ماه 1403 عنوان کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه و اعلام برندگان: همزمان با روز 8 اردیبهشت 1403 / 27 آوریل 2024 روز جهانی گرافیک است.

وی با بیان اینکه فرزاد ادیبی، بیژن صیفوری و امیر کریمیان داوران این مسابقه هستند، گفت: به سه طراح برگزیده براساس نظرات داوران سه جایزه پنج میلیون تومانی اهدا می‌شود، همچنین به تمامی هنرمندانی که آثار آنها به نمایشگاه راه یافته است، گواهی شرکت در نمایشگاه اهدا خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در پایان گفت: آثار برگزیده بصورت نمایشگاه گروهی در گالری هنر سنندج و همچنین در سطح شهر سنندج به نمایش در خواهند آمد.

شناسه خبر 81349