شناسه خبر:81663
1403/2/3 15:51:47

مدیر مرز پرویزخان عراق با اشاره به وجود برخی مشکلات و مسائل موجود در این مرز خواستار ساماندهی این مشکلات با همکاری ۲ طرف ایرانی و عراقی با هدف توسعه مبادلات تجاری شد و گفت: عدم سامان‌دهی مشکلات مرز پرویزخان باعث ایجاد وقفه در مبادلات مرزی می‌شود.

 

«عباس اسماعیل علی»روز دوشنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات مرز پرویزخان در قصرشیرین، افزود: عدم سامان دهی این موارد باعث ایجاد وقفه در انجام مبادلات تجاری و مرزی در این مرز مهم می شود و به طور نمونه مشکلاتی برای رانندگان عراقی در این مرز (داخل خاک ایران) وجود دارد که نیاز است مسولان مرز پرویزخان در طرف ایران آن را برطرف کنند.

وی اظهار کرد: در تمام دوران فعالیت مرز رسمی پرویزخان مشکلات و مواردی وجود داشته که تمام این موارد با تعامل و همکاری ۲ طرف جمهوری اسلامی ایران و عراق برطرف شده و رونق مبادلات تجاری طی سال‌های گذشته گواه این مطلب است.

اسماعیل علی اظهار کرد: به افرادی که خارج از ضوابط قانونی وارد مرز پرویزخان عراق شوند اجازه حضور نخواهیم داد.

مدیرکل گمرک پرویزخان قصرشیرین نیز در این نشست گفت: گمرک مجری سیاست های اقتصادی کشور در مرزها و مسوول تشریفات قانونی، گمرکی صادرات و ترانزیت مبادلات تجاری است از این رو ۹۰ درصد کاری که اکنون در مرز رسمی پرویزخان و دیگر مرزها برای خروج کالا و ترانزیت انجام می‌شود بر عهده گمرک است و دیگر نهادها تعهدی در قبال تشریفات کالا ندارند.

«رضا قربانی» افزود: بر اساس قانون امور گمرکی، گمرک مدیریت واحد مرز بوده و یک سازمان حاکمیتی است که مسوول اعمال مقررات صادرات و واردات و عبور کالا و احقاق حقوق دولت و نظارت و هماهنگی تمام سازمان های مستقر در مرز بوده و وظایف ذاتی خودش را به احدی واگذار نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه روان‌سازی ترافیک و تجارت در داخل مرز پرویزخان باید با هماهنگی تمام ادارات در مرز باشد، اظهار کرد: همکاران ما در مجموعه گمرک شبانه روز پای کار هستند و هرچه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های این مرز فراهم باشد حجم مبادلات افزایش خواهد یافت.

مدیرکل گمرک پرویزخان در ادامه گفت: این مرز رسمی بی نظمی هایی دارد و برای ساماندهی آن باید همه دستگاه ها شبانه روز پای کار باشند تا شاهد ساماندهی و روان‌سازی تجارت در آن باشیم.

قربانی ادامه داد: هم اکنون روزانه ۲ هزار کامیون صادراتی و ترانزیت سوخت وارد این مرز می‌شوند و تشریفات آن را مجموعه کارکنان گمرک انجام می‌دهند.

«امین حیدریان »مدیر مرز پرویزخان نیز در این جلسه گفت: بنابر اعلام فرماندار و دادستان عمومی و انقلاب قصرشیرین کوتاهی در ساماندهی مرز از کسی پذیرفته نیست و ما اجازه نخواهیم داد افرادی بخواهند مخل امنیت و ساماندهی مرز شوند.

ساماندهی افراد مزاحم در مرز، نظم دهی و نوبت دهی تانکرها، زمان بندی ورود تانکرهای خالی و پُر، بررسی دریافت عوارض و وجوهات دریافتی از رانندگان مهم ترین مباحث این نشست بود.

شناسه خبر 81663