شناسه خبر:82869
1403/3/3 08:40:43

سپهرغرب، گروه - زهره پوروهابی :

وقتی از سرآمدان دوران دفاع مقدس درباره نقش همدان در آن هشت سال فراموش‌نشدنی می‌پرسی، فهرستی از پایمردی‌ها و رشادت‌ها را برمی‌شمرند؛ برخی از آن‌ها را این‌گونه می‌توان یادآوری کرد: رزمندگان سپاهی و بسیجی استان در 28 عملیات ازجمله آزادسازی سنندج، مطلع‌الفجر، فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان شرکت داشتند. نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران ازجمله پایگاه هوایی شهیدنوژه همدان نیز در عملیات‌های مهمی ازجمله آزادسازی شهر پاوه و بمباران بغداد که منجر به لغو اجلاس کنفرانس غیر متعهدها و شهادت «محمد نوژه» و «عباس دوران» شد، حضور داشتند.
بمباران پایگاه الولید H3، مواضع دشمن، پشتیبانی از کلیه عملیات‌ غرب کشور، بیت‌المقدس، عملیات مکرر بر فراز بغداد و سایر شهرهای عراق در ابتدای جنگ تحمیلی توسط پایگاه شهیدنوژه صورت گرفت.

تیپ سوم زرهی شهیدقهرمان همدان نیز با شروع جنگ به‌عنوان یکی از یگان‌های پُرتلاش ارتش، نقش مؤثری در دفاع داشت؛ تیپ سوم زرهی شهیدقهرمان در عملیات نصر که به‌عنوان نخستین عملیات کلاسیک در جنگ محسوب می‌شد، حضور فعالانه داشت.

جهاد سازندگی استان نیز در طول دوران دفاع مقدس با انجام عملیات‌ راه‌سازی، پُل‌سازی و احداث خاکریز و سنگرهای انفرادی و اجتماعی در عملیات‌ مختلفی ازجمله بازی‌دراز اول و دوم، قصر شیرین، پیرانشهر، سردشت، مریوان، والفجر دو و چهار، شرکت داشت. خنثی‌سازی کودتای آمریکایی در پایگاه نوژه توسط سپاه همدان و همافران انقلابی این پایگاه در سال 59 و حضور نیروهای سپاه همدان در پاسگاه‌های مرزی طی نخستین روزهای جنگ در منطقه سرپل ذهاب که با مقاومت آنان این شهر از سقوط حتمی نجات داده شد، ازجمله نقاط عطف انقلاب و دفاع مقدس است که مردم همدان در آن نقش‌آفرینی کردند.

این نمایی محدود از نقش‌آفرینی رزمندگان همدانی بود؛ همین میدان‌داری سبب عروج هشت هزار شهید، جراحت 16 هزار جانباز و 970 آزاده شد. مهم‌تر از همه موجب خلق هزاران قاب خاطره از تجلی باشکوه‌ترین خصایص اسلامی و انسانی شد. خاطره‌هایی که می‌توانند مشعلی پیش پای نسل‌ها باشند، خاطره‌هایی که انعکاس‌دهنده رفتار و گفتار تربیت‌شدگان مکتب آیات نورانی قرآن و سیره اهل‌ بیت علیهم‌السلام بودند و معطر به عطر معنوی ارواح پاکی که هریک می‌توانند دست ملتی را گرفته و به تعالی برسانند؛ فقط کافی است برای نشر آن‌ها و معطر کردن جامعه مواردی را مد نظر قرار داد:

نخست اینکه همان‌طور که آب هرچه به سرچشمه نزدیک‌تر باشد زلال‌تر است، روایت سلوک مجاهدان راه خدا نیز باید از جانب بقیه‌السیف شهدا باشد؛ این عزیزان نباید در نقل واقعیت‌ها امساک کنند، همچنین متولیان امر در دستیابی به این منابع موثق، کوتاهی نکنند.

دوم اینکه در کاری که قرار است با قلب مردم ارتباط پیدا کند، کمیت‌گرایی و افتادن در دام عدد و آمار آفت است؛ تعجیل در چاپ کتاب یا انتشار محتوا برای اینکه باید امسال فلان تعداد کار انجام شود و ما در برابر مسئولان سینه جلو دهیم و صدایمان را صاف کنیم که صددرصد اهداف محقق شده! اما خدا می‌داند با چه کیفیتی و با چه میزان اثرگذاری...

سوم اگر واقعاً به دنبال فرهنگ ایثار و شهادت هستیم، کمی از لابه‌لای اوراق گزارش عملکرد بیرون بیاییم و ببینیم کدام کار و اثر و چرا بر مخاطب اثر بیشتری داشته و براساس ذائقه‌سنجی درست از مخاطب کار کنیم. کمی دقت کنیم به‌حمدالله دو کنگره بزرگ در همدان از سال 89 تاکنون و هزاران یادواره شهید برگزار شده ‌است، چندین جلد کتاب، به زبان فارسی و غیر فارسی منتشر شده و غیره، اما به‌راستی چقدر توانسته‌ایم آب زلال را از چشمه بگیریم و درست به زمین تشنه برسانیم؟

شناسه خبر 82869