شناسه خبر:83250
1403/3/13 13:37:28

فرماندار کنگاور گفت: بارش‌های مناسب فصل زمستان و اوایل بهار و افزایش رویش گیاهان، مراتع این شهرستان را در فصل گرم سال آسیب‌پذیر کرده؛ به‌گونه‌ای که براساس آخرین بررسی‌ها 15 نقطه در کنگاور مستعد آتش‌سوزی است.

ایرج صادقی روز شنبه در نشست مدیریت بحران کنگاور که در سرسرای فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: بارندگی‌های سال جاری باعث افزایش رویش گیاهان در مراتع و جنگل‌های شهرستان کنگاور شده است.

فرماندار کنگاور با اشاره به نقش و مشارکت مردم در امر حفاظت از منابع طبیعی، گفت: انتظار می‌رود که برای پیشگیری و اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع، مجریان طرح‌ها و بهره‌برداران منابع طبیعی، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها در مناطق بحرانی به منابع طبیعی کمک کنند.

وی ادامه داد: در راستای کنترل مناطق بحرانی از ظرفیت عشایر منطقه نیز به‌خوبی استفاده شود.

صادقی با اشاره به احتمال ایجاد آتش در مراتع و اراضی کشاورزی، یادآور شد: ایجاد آتش‌بُر در پارک‌ جنگلی بیدسرخ و مسیرهای مواصلاتی محور کنگاور اسدآباد در راستای پیشگیری از حریق‌های احتمالی آغاز شده است.

به گفته فرماندار کنگاور برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دهیاران، کشیک اطفای حریق از 10 خردادماه و به‌کارگیری نیروی دیده‌بان کنگاور در روستاها انجام شده است.

وی ادامه داد: منابع طبیعی و جنگل‌ها و مراتع بستر حیات انسان‌ها و زیربنای توسعه پایدار جوامع است؛ بنابراین حفظ، نگهداری و صیانت از منابع طبیعی و استفاده و بهره‌برداری اصولی و علمی از منابع طبیعی اهمیت دارد.

رئیس منابع طبیعی شهرستان کنگاور نیز گفت: برخی شهروندان در روزهای پایانی هفته برای تفریح در طبیعت حضور یافته اما اقدام به آتش زدن شاخه درختان برای دم کردن چای و سپس رها کردن آتش بدون اینکه به‌طور کامل خاموش شده باشد، می‌کنند.

علی سوری خاطرنشان کرد: خاکستر و زغال به‌جامانده از این آتش، با وزش نسیمی شعله‌ور شده و این سهل‌انگاری و کم‌توجهی می‌تواند زمینه خاکستر شدن بخش زیادی از مراتع با ارزش را فراهم آورد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83250