شناسه خبر:83528
1403/3/22 13:16:43

پسماندهای پلاستیکی که در دریا انداخته می‌شوند، در اثر سهل‌انگاری، واژگون شدن قایق‌ها، رها کردن تجهیزات صید در سواحل یا در دریا و بسیاری علل دیگر، موجبات ضرر و زیان‌های فراوانی را برای زیست جانداران دریایی فراهم می‌کنند در حال حاضر روزانه هشت میلیون تن پلاستیک وارد دریا می‌شود.

سازمان حفاظت از اقیانوس‌ها گزارش کرد که چین، اندونزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام بیش از سایر کشورها مواد پلاستیکی را در دریا می‌اندازد. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که بیش از پنج تریلیون قطعات پلاستیکی در سطح دریا شناور هستند.

زباله‌هایی که وارد اقیانوس‌ها می‌شوند برای زندگی دریایی و همچنین انسان‌ها خطرناک و سمی می‌باشند و همچنین سم‌هایی که در قطعات پلاستیکی مشاهده می‌شود عبارتند از دی‌اتیل هگزیل فتالات که خود نوعی سم سرطان‌زاست. سرب، کادمیم و جیوه نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

پسماندهای پلاستیکی بیشترین پراکندگی را در دریا دارند. مواد پلاستیکی که به دریا ریخته می‌شوند، گاه به سطح دریا می‌آیند، گاه نیز به عمق دریا فرو می‌روند و گاه امواج، آن‌ها را به ساحل می‌برند. مواد پلاستیکی شناور نیز در جریانات آبی قرار می‌گیرند و در مناطق مختلف جهان منتشر می‌شوند.

مواد پلاستیکی در عین اینکه شرایط را برای افراد جوامع مدرن، مطلوب می‌سازند، اما وقتی وارد محیط زیست می‌شوند، محیط را برای مرگ و میر جانداران آماده می‌کنند. در این زنجیره غذایی ابتدا پلانکتون‌ها و سپس ماهی‌ها و در نهایت انسان‌ها از این مواد خطرناک و سمی استفاده می‌کنند.

علاوه بر آن مصرف ماهی‌هایی که حاوی این سموم می‌باشند می‌تواند خطر ابتلا به سرطان، اختلالات ایمنی و یا نقص‌های مادرزادی را افزایش دهد. بیشتر زباله‌هایی که در اطراف اقیانوس‌ها مشاهده می‌شوند، از مواد پلاستیکی تشکیل شده‌اند و در واقع عاملی دائمی برای آلودگی‌های دریایی می‌باشند.

از دیگر مشکلات ناشی از آلودگی پلاستیکی آن است که پسماندهای پلاستیکی، انتقال گونه‌های زنده را از منطقه‌ای به منطقه دیگر موجب می‌شوند. با این روند انتظار می‌رود تا سال 2050 مقدار پلاستیک‌ها در دریاها از تعداد ماهیان بیشتر شود.تحقیقات نشان داد که بیش از 267 گونه آبزی در دریاهای جهان از بلعیدن پسماندهای پلاستیکی یا گرفتار شدن در آن‌ها، رنج می‌برند. وقتی این بلع یا گرفتار شدن اتفاق می‌افتد، از طرفی دانشمندان تخمین زده‌اند پلاستیک‌های دریایی میلیون‌ها جاندار دریایی را هر ساله به کام مرگ می‌کشانند. نزدیک به 700گونه، ازجمله جاندارانی که در معرض انقراض هستند، تحت تأثیر این بحران قرار می‌گیرند.

نتایج نشان می‌دهد که کف اقیانوس یک مخزن بزرگ پلاستیک است. چیزی بین سه تا 11 میلیون تن پلاستیک در بستر اقیانوس‌ها وجود دارد. این تخمین می‌تواند تا 100 برابر میزان پلاستیکی باشد که در سطح اقیانوس‌ها شناور است. علت این است که سطح اقیانوس تنها یک محل موقت برای پلاستیک‌هاست و آن‌ها درنهایت برای همیشه به کف اقیانوس می‌روند.

فعال محیط زیست در زمینه دریایی می‌گوید: در بسیاری از مواقع این مواد پلاستیکی وقتی وارد جریان آب می‌شوند با پیچیدن به دست و پای حیوانات یا حتی به گردن آن‌ها باعث مرگ آن‌ها می‌شوند.

کامران جعفری افزود: این پلاستیک‌ها حاصل ضایعاتی است که مردم در سطح ساحل رها می‌کنند. بعضی از این پلاستیک‌ها هم حاصل تور و وسایل ماهیگیری است که باقی مانده است.

وی ادامه داد: اگر جلوی روند افزایشی این پلاستیک‌ها گرفته نشود در آینده با اقیانوسی از پلاستیک مواجه می‌شویم.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 83528