شناسه خبر:83625
1403/3/24 14:31:17

استاندار مرکزی گفت: برای ایجاد پایانه‌های صادراتی استان، شرکت هواپیمایی استان به زودی ایجاد خواهد شد.

 فرزاد مخلص الائمه در هشتاد و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی با اشاره به تحقق اشتغال ایجاد شده در استان اظهار داشت: استان مرکزی سال گذشته در تحقق اشتغال تعهد شده با تحقق 178 درصدی رتبه دوم کشور را  پس از استان هرمزگان کسب کرد.

وی افزود: نرخ بیکاری کشور سال گذشته برای نخستین بار پس از دفاع مقدس به 8.1 درصد و نرخ بیکاری استان مرکزی به 7 درصد رسید. استان مرکزی در شاخص پایش محیط کسب و کار برای چندمین بار رتبه نخست را کسب کرد هر چند با نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: اسفندماه سال گذشته استان مرکزی جزو 5 استان برتر و استان سوم در جذب و پرداخت تسهیلات تبصره 18 بوده است. همچنین در عملکرد شورای گفت‌وگو رتبه سوم را کسب کرد.

مخلص الائمه بیان کرد: در سطح کشور ناترازی در حوزه انرژی، برق، آب، گاز، بودجه و غیره وجود داشت که از دوران گذشته بر کشور تحمیل شده بود و کشور را دچار بحران کرده بود اما با تلاش دولت سیزدهم بسیاری از بحران‌ها کاهش پیدا کرد. در حال حاضر دولت اراده‌ای بر قطع برق بخش خانگی ندارد، مصرف برق وضعیت نامناسبی دارد و اصلا شوخی بردار نیست‌ و‌ باید مدیرت برق در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات شاخص استان این بود که فشار صنعت را از منابع آبی برداشته شود در این راستا یه سمت بازچزخانی پساب حرکت کردیم، فشار آب منابع زیرزمینی با بازچزخانی پساب برداشته می‌شود، 16 استان قراردادهای بازچزخانی پساب را امضا کردند که استان مرکزی 16 درصد این پژوه را عهده دار شده است و در استان حدود 3 هزار میلیارد تومان قرارداد با صنایع انرژی برای استفاده از پساب منعقد شده است.

استاندار مرکزی عنوان کرد: برای ایجاد پایانه‌های صادراتی استان، شرکت هواپیمایی استان به زودی ایجاد خواهد شد، در این راستا سرمایه گذارانی آمده‌اند و در حال خرید هواپیما هستیم، همچنین احداث پارک لجستیک در استان موضوع صادرات را تقویت می‌کند که برای دومین بار پس از پیروی انقلاب مجوز مرکز لجستیک برای استان اخذ شد که این مرکز به پارک لجستیک تغییر کرد.

کمبود آب و تامین انرژی جزو بزرگترین چالش‌های پیش‌رو در بخش‌های مختلف کشاورزی

ناصر بیکی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در این نشست اظهار داشت: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک هم در این نشست اظهار داشت:  شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی از سال 90 به‌عنوان یک نهاد قانونی و فراقوه‌ای و تأثیرگذار به‌منظور هم‌افزایی و ایجاد فهم مشترک و برقراری ارتباط بی واسطه بین حاکمیت و فعالان اقتصادی در بخش‌های خصوصی و تعاونی کشور شروع به فعالیت نموده است. شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی سال گذشته به لحاظ عملکردی رتبه سوم را با میانگین 96.8 درصد کسب کرد.

وی افزود: دنیا به سمت کشاورزی نوین در حرکت است و کشور هم ماهیت این موضوع را سال‌ها دریافته اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله است در این راستا ضرورت دارد بخش‌های تخصصی کشاورزی کشور با جدیت وارد کار شوند و در جهت رفع مشکلات پیشروی بخش کشاورزی به ویژه در حوزه تسهیل در اخذ مجوزها تلاش کنند.

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک بیان کرد: کمبود آب و تامین انرژی جزو بزرگترین چالش‌های پیش‌رو در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله بخش باغبانی و گلخانه‌ها است و نیازمند مدیریت منابع آب با ارائه راهکارهای علمی و عملی است، توسعه کشت گلخانه‌ای به دلیل بهره‌وری حداکثری از منابع آب، تولید محصولات حداکثری و اشتغال پایدار از جمله برنامه‌های مدیریت آبی در بخش باغبانی است.

شناسه خبر 83625