شناسه خبر:83704
1403/3/29 08:54:24

مسائل مختلفی درباره انتخابات‌های متعدد برای بخش چشمگیری از مردم مطرح است؛ مثلاً اینکه در نامزدی‌ انتخابات ریاست جمهوری، گذشته از جنبه‌های مثبتی که می‌توان به‌درستی برای این پدیده متصور بود، تعداد نامزدها، خبر از وجود نقص‌هایی می‌دهد که می‌توان در بخش‌های مختلفی آن‌ها را برشمرد که ضعف احزاب و تشکل‌ها هم می‌تواند منشأ چنین معضلاتی باشد. یکی از این نقص‌ها، قطعاً برداشتی است که برخی ثبت‌نام‌کنندگان از عمق وظایف و مسئولیت مورد نظر ندارند و به‌دلیل نگرش سطحی، به خود جرأت می‌دهند به‌سهولت پا در این میدان پُرمسئولیت و تکلیف‌آور بگذارند که البته برای ثبت‌نام نامزدهای این دوره با اصلاح فرآیندها، شاهد بهبودی نسبی بودیم.

چگونه کسی که هنوز در لایه‌های اجتماعی ورود جدی نداشته و به‌اصطلاح درک درستی از مسائل مبتلابه مورد نیاز و مجموعه‌ای ندارد، به خود اجازه می‌دهد که اعلام آمادگی برای چنین جایگاه پُرمخاطره‌ای کند؟ و یا چگونه کسی که در اکثر مسئولیت‌‌های سطح پایین‌تر از ریاست جمهوری موفقیتی نداشته (گرچه سنی از آن گذشته)، فکر می‌کند می‌تواند از عهده مسئولیت‌های این جایگاه برآید؟

برای این پدیده می‌توان عواملی را شمرده و متصور بود؛ اما شک نکنیم بخشی از این موضوع برمی‌گردد به چگونگی انتخاب من و شما و میزان مطالبه‌گری‌ها در راستای پذیرش مسئولیت ملی مردم. بدانیم اگر انتخاب ما دارای ملاک‌ها و معیارهای شایسته این جایگاه آن‌هم با خرج دادن دقت لازم بوده باشد، حتماً چنین معضلی تخفیف خواهد یافت و یا اینکه اگر مطالبه‌گری انتخاب‌کنندگان در اندازه همان جایگاه باشد، هرکسی به‌راحتی قبول نمی‌کند که وارد این میدان پرمسؤولیت شود به دیگر سخن اگر کسی فکر کند باید پس از ورود به این عرصه مهم، مستمر پاسخ‌گو و زیر ذره‌بین باشد. حتی در مرحله نامزدی و قبل از مرحله‌ای مانند رأی‌گیری عطایش را به لقایش خواهد بخشید، چون قرار نیست داوطلب ریاست جمهوری تکرارکننده عیب‌ها و ایرادهایی باشد که بعضاً صبح تا عصر بین مردم عادی مطرح می‌شود، بلکه باید به‌طور علمی و عملیاتی آن‌هم با ارزیابی کارشناسانه، راه‌های برون‌رفت از مشکلات و موانع تا پیشرفت را با لحاظ مقتضیات زمان، ارائه دهد.

هزینه پذیرش هر مسئولیتی در جامعه باید هم‌تراز و در شأن جایگاه مطروحه باشد؛ اگر قرار باشد فردی رئیس قوه مجریه شود و جایگاهی ملی پیدا کند، اما پاسخ‌گویی در سطح شهرستانی گروهی و طایفه‌ای (آن‌هم از سنخ مسئولیت دیگری غیر از وظایف رئیس‌جمهوری) داشته باشد که نمی‌شود ادای حقی که مردم برعهده رئیس‌جمهور گذاشته‌اند. صدالبته من و شما در این میان جداً مسئول هستیم و به یاد داشته باشیم که سرجمع عملکرد مسئولان با توجه به انتخاباتی بودن مستقیم یا غیر مستقیم تمام جایگاه‌های حساس در کشور ما به اعتباری به خودمان برمی‌گردد و درصورت وجود نقص و ضعف‌های غیر طبیعی و ناپذیرفتنی جلوتر از هر کسی باید خود را مذمت کنیم، سپس دیگران را مسئول بدانیم.

امید است از فرصت‌های موجود برای انتخاب آینده‌ای بهتر از گذشته، مراقبت‌های بیشتری به خرج داده تا مسیر تحول‌آفرین، مشکل‌گشا و نافع، شهید عزیز رئیسی حتی با رفع نقص و شتابی بیشتر، استمرار یابد، إن‌شاءالله.

شناسه خبر 83704